گروه سیاسی: «حتی اگر استیضاح هم بشوم جزئیات مذاکرات را نمی‌گویم.» این جمله معروف محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان است که پیش از انعقاد قرارداد ژنو در جمع اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد.

ظریف این پاسخ قاطع خود را در واکنش به اصرار نمایندگان درخصوص افشای جزئیات توافقنامه ژنو داد. این رویکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در زمان مذاکرات و در مرحله اجرای توافق ژنو باعث شد تا رئیس دستگاه دیپلماسی و معاونانش تقریبا هر هفته مهمان پارلمان باشند و به سؤال و ابهامات نمایندگان در این خصوص پاسخ دهند. چند روز پیش بود که 150نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس اعتراض خود را نسبت به عدم‌شفافیت موجود در روند اجرایی توافقنامه و پنهانکاری تیم هسته‌ای اعلام کردند.

نمایندگان مجلس معتقد هستند هیچ توجیه منطقی برای پنهانکاری وزارت امور خارجه وجود ندارد و نمایندگان به‌عنوان منتخبین مردم در حوزه‌های مختلف انتخابی حق دارند از مفاد سند اجرایی مطلع باشند. حالا برخی نمایندگان مجلس قصد دارند درصورتی که وزارت خارجه متن توافقنامه را در اختیار آنها قرار ندهد، موضوع سؤال از وزیر خارجه را در دستور کار مجلس قرار دهند و به این ترتیب ظریف چهارمین عضو کابینه خواهد بود که برای پاسخگویی در صحن علنی یا شاید غیرعلنی مجلس حاضر می‌شود.

در همین خصوص غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی همشهری درباره سؤال از وزیر خارجه که برخی نمایندگان به‌دنبال آن هستند می‌گوید: اگر راه‌های دیگری وجود دارد، ضرورتی برای سؤال از وزیر نیست و گرهی که می‌توان بادست باز کرد را نباید با دندان باز کنیم. حداد عادل همچنین ابراز امیدواری کرد تا این مسئله، با تلاش رئیس مجلس و با رعایت مصالح کشور و حفظ حقوق نمایندگان قبل از اینکه کار به سؤال بکشد حل شود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان این را هم گفت که لاریجانی همه تلاش خود را انجام می‌دهد تا تقابلی بین دولت و مجلس پیش نیاید. این اصرار نمایندگان برای رسیدن به‌ جزئیات مذاکرات و متن توافقنامه در حالی است که استدلال وزارت خارجه هم برای در اختیار نگذاشتن متن اصلی توافقنامه شنیدنی است. تیم مذاکره‌کننده معتقدند این یک یادداشت غیررسمی است که اگر از سوی دستگاه‌ها به آن بها داده شود ممکن است به‌عنوان متون مورد پذیرش حکومت تلقی شود که در نهایت شاید به نفع کشور نباشد. اما ظاهرا این استدلال‌ها برای مجلسی‌ها قابل پذیرش نیست و آنها بر این حق خود مبنی بر اطلاع از متن مذاکرات توافقنامه اصرار دارند.

حجت‌الاسلام وحید احمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: دغدغه نمایندگان بیشتر از اینکه به مسئولان و تیم مذاکره‌کننده ایرانی برگردد به طرف‌های غربی مربوط می‌شود.‌ آنچه باعث نگرانی نمایندگان شده تفسیرهایی است که دشمن مرتب از این اقدام می‌کند؛ به همین‌خاطر است که تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای از رئیس مجلس خواستند تا ریز مذاکرات و توافقنامه را در اختیار نمایندگان مردم قراردهند که اگر طرف غربی در مواردی به‌دنبال نادیده گرفتن خط قرمز نظام و دستاوردهای هسته‌ای کشورمان بود، مجلس به‌صورت جدی و بدون تعارف با کسی وارد موضوع شود.

‌ احمدی این نکته را هم یاد آور شد که گرچه این حق نمایندگان است در جریان مذاکرات و اجرای توافقنامه قرار بگیرند اما شاید موضوع مهم‌تری هم در میان باشد که مصلحت نباشد این متن فعلا در اختیار نمایندگان قرار بگیرد. او معتقد است این وظیفه شورای‌عالی امنیت ملی است که باید در این خصوص تصمیم بگیرد.

به‌نظر می‌رسد اصرار مجلس بر دراختیار داشتن متن مذاکرات و توافقنامه، کماکان با پاسخ منفی دیپلمات‌های وزارت خارجه مواجه است. حال باید دید که آیا این کشمکش بین 2قوه با پادرمیانی بزرگان مجلس و دولت و یافتن راه‌حلی که برای هر دوطرف رضایتبخش باشد ختم به خیر می‌شود یا اینکه باز هم باید شاهد تشدید اختلافات 2قوه آن هم بر سر موضوع مهم و ملی چون مسئله هسته‌ای باشیم.

کد خبر 247293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز