شهردار تهران گفت: براساس باورهای دینی و آنچه از بزرگان و علمای دین یاد گرفتیم، هدف همه ما مسئولان در سراسر کشور رشد و تعالی انسان‌هاست بنابراین پرداختن به معماری ایرانی اسلامی هدف نیست بلکه وسیله‌ای است برای اینکه ما را یاد خدا بیندازد.

محمدباقر قالیباف که  در همایش دو روزه راهبردهای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای ایران حاضر شده بود، با اشاره به اینکه هم توجه به مسائل کالبدی و فیزیکی برای شهرداری موضوعیت دارد و هم مسائل روحی و روانی، گفت: بنابراین اگر شهر را توسعه می‌دهیم، راه می‌سازیم، زباله جمع‌آوری می‌کنیم، پل می‌سازیم یا فضای سبز را توسعه می‌دهیم و در مجموع هر روز کیفیت زندگی مردم را ارتقا می‌بخشیم، هدف این است که بتوانیم فرصتی فراهم کنیم تا شهروندان این شهر عبادت خدا کنند.از نظر قالیباف اگر شهرمان را به زیبایی شهرهای دیگر دنیا بسازیم اما عبادت خدا در آن شهر نشود، به هدفمان نرسیده‌ایم زیرا جامعه ما دینی است و ما باید با تکیه بر نخبگان دینی، علما و کارشناسان دینی کارهای فرهنگی و اجتماعی خود را پیش ببریم.

شهردار تهران از دورانی سخن گفت که به‌دلیل وجود بی‌اعتمادی، باز کردن پای علما به شهرداری کار آسانی نبود اما امروز پس از 5سال تلاش، نگرش‌ها به شهرداری درست شد و فضای اعتمادی به‌وجود آوردیم که عالمی مانند حجت‌الاسلام قرائتی متقاعد شود و به‌مدت 2سال هر سه‌شنبه از وجود ایشان برای کارهای فرهنگی و اجتماعی در شهرداری استفاده کنیم.

بهره‌گیری از مشارکت مردم جزء محورهای دیگر سخنرانی شهردار تهران بود. وی با استناد به سخنان امام‌خمینی (ره) گفت: هر کاری که مردم می‌توانند انجام دهند، دولت و دولتمردان نباید انجام دهند، بنابراین نباید کاری را طراحی کنیم که خودمان صفر تا صد آن را انجام دهیم بلکه باید مردم را در کارها دخیل کنیم و مشارکت معنی‌دار مردم، نهادها و سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد را در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم.

تولید ثروت، قدرت، معرفت و منزلت از دیگر محورهای سخنرانی قالیباف بود. از نظر وی، زمانی می‌توانیم استقلال انقلاب و نظام اسلامی خود را حفظ کنیم که مولد و تولید‌کننده باشیم؛ در این مسیر نیز باید تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت داشته باشیم. وی با طرح این سؤال که این 4مورد در کجا تولید می‌شوند؟ گفت: تولید این موارد در مراکز جمعیتی، شهرهایی که من و شما مدیر آن هستیم، صورت می‌گیرد اما اگر در شهری تولید قدرت و ثروت صورت گرفت اما امکان تبدیل‌شدن این قدرت و ثروت به معرفت و منزلت وجود نداشت، این جامعه، جامعه فسادآوری خواهد شد. وی گفت: حتی اگر جامعه‌ای معرفت و منزلت داشته باشد اما نتواند این معرفت و منزلت را تبدیل به ثروت و قدرت کند، این جامعه محکوم به شکست است بنابراین تمامی هنر ما به‌عنوان مدیران جامعه این است که بگوییم این ثروت با چه مکانیسمی به منزلت تبدیل می‌شود.

از نظر قالیباف راه تبدیل کردن ثروت به منزلت، احسان است. به گفته شهردار تهران، هم‌اکنون افرادی در شهر وجود دارند که با آبرو هستند و منزلت اجتماعی بالایی دارند اما مال و ثروت ندارند، در این میان چگونه می‌توانیم اعتبار این افراد را به ثروت و پول تبدیل کنیم؟ شهردار تهران قول داد که اگر این مسیر را باز کنیم، بزرگ‌ترین حرکت فرهنگی رخ می‌دهد و می‌توانیم بسیاری از این نابسامانی‌ها همچون حاشیه‌نشینی‌ها، اعتیاد، طلاق، ربا و آسیب‌های اجتماعی را حل و فصل کنیم.

نقشه راه مشترک در حوزه مسائل فرهنگی

مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز ازجمله شرکت‌کنند‌گان در دومین همایش راهبردهای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای ایران بود. وی بررسی راهکارهای تحقق منویات رهبری در جهت عمق‌بخشیدن به اقدامات فرهنگی و دستیابی به سبک زندگی ایرانی اسلامی را از اهداف اجلاس دانست و گفت: مباحث فرهنگی - اجتماعی در شرایط امروز جامعه ما از مسائل فوق‌العاده با اهمیت و در عین حال پیچیده است و از طرفی تغییر و تحولاتی که در جامعه امروزی ما ایجاد شده ضرورت داشتن یک نقشه راه هماهنگ میان شهرداری‌های سراسر کشور را می‌طلبد.

لزوم همکاری همه نهادهای متولی برای ارتقای مسائل فرهنگی

مهدی چمران، رئیس شورای‌عالی استان‌ها نیز در همایش راهبردهای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای ایران طی سخنانی در توضیح واژه «بلد امین» که در قرآن آمده است و مورد قسم واقع شده گفت: بلد امین، همان شهر امن است که امنیت فیزیکی و پلیسی فقط منظور آن نیست بلکه امنیت اجتماعی، معنوی، روحی و ارتقای فرهنگی نیز مدنظر آن است و شهری مورد قسم واقع می‌شود که از این جهات دارای اعتبار باشد؛ شهرهای تمیز، مرتب و سبز که دور از آلودگی هستند و از انرژی پاک استفاده می‌کنند و از نظر زیست‌محیطی و امنیتی شهرهای برجسته‌ای هستند. وی افزود: ما نیز باید تلاش کنیم به این سو حرکت کنیم و به‌دنبال اقدامات فرهنگی و عمیق روحی و روانی در شهرها باشیم.

ضرورت توجه به مدیریت جهادی در اداره شهرها

عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز  در همایش کشوری راهبردهای توسعه فرهنگی که در سالن ایران زمین شهرداری تهران برگزار شد، از وظایف خطیر کمیسیون‌های اجتماعی و فرهنگی شوراهای شهر سراسر کشور برای نظارت بر برنامه‌های مرتبط شهری سخن گفت. وی همچنین از ضرورت توجه به مدیریت جهادی در اداره امور شهرها و درنظر گرفتن مبانی سبک زندگی اسلامی - ایرانی در مقابله با ترفند جنگ نرم فرهنگی دشمن نیز سخن گفت و افزود: فرمایشات رهبری درباره وجود مشکلات و کاستی‌ها در سطح کلانشهرها اعم از آلودگی هوا، نارسایی‌های حمل‌ونقلی و آسیب‌های اجتماعی نباید موجب نادیده انگاشتن زحمات قابل تحسین شهرداران محترم باشد بلکه باید تلاش و همفکری کنیم تا مشکلات باقیمانده نیز حل و فصل شود.

تقدیر از عملکرد شهرداری در حوزه ساخت و توسعه مساجد

حجت‌الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز نیز در همایش راهبردهای فرهنگی و اجتماعی شهرهای ایران از جمع‌آوری 200دستور قرآنی برای فعالان عرصه فرهنگی سخن گفت و بر لزوم در اولویت قرار گرفتن کار ساخت و توسعه مساجد در سطح شهر‌ها تأکید کرد. وی همچنین از عملکرد محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در حوزه‌های فرهنگی و ساخت و توسعه مساجد تقدیر کرد و گفت: ایشان قول داده‌اند ظرف 4سال 400مسجد بسازند که با این اقدام می‌توان امیدوار بود بخشی از محرومیت‌های شهر تهران در حوزه ساخت و توسعه مساجد جبران شود.

کد خبر 246817
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز