مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دبیرکل مترو پولیس گفت: بسیاری از شهرهای ایران مدیریت شهری پیشرفته دارند و بسیاری از شهرهای دنیا علاقمندند تا از تجارب شهرهای ایران در این زمینه استفاده کنند.

 ژوزف روج، دبیر کل متروپولیس در گفتگو با خبرنگار سما با بیان این مطلب افزود: در این کمیسیون که تحت عنوان حکمرانی خوب و محیط زیست شهری برگزار می شود افراد مختلف از کلان شهرهای جهان راجع به شاخص های شهری به بحث و تبادل نظر می پردازند.

وی افزود: با توجه به فضای جهانی شدن که هم اکنون وجود دارد بسیاری از مسائل شهرها و کلان شهرها با یکدیگرمشترکند و برگزاری چنین نشست هایی نقش مهمی را در برطرف کردن مسائل کلان شهرها ایفا می‌کند.

به گفته ژوزف روج ،تشکیلات مترو پولیس به دنبال این است که تریبونی باشد برای تصمیم گیری درباره مسائل کلان شهرها.

وی در ادامه ضمن تشکر از شهردار تهران و مهمان نوازی تهرانی گفت: ما در تلاش هستیم تا از تجربه شهرهای دیگر ایران نیز استفاده کنیم ،به همین منظور بخشی از این نشست در شهر مشهد برگزار می شود و ما در این دوره می‌توانیم از تجارب این دوشهر استفاده کنیم.

در مسیر ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان
در همین حال معاون خدمات شهری شهرداری تهران در نشست کمسیون 5 مترو پولیس که دو روز برگزار‌می‌شود (29 و 30 خرداد) صبح امروز در هتل استقلال در حضور نمایندگان کشورهای عضو گفت: تردید ندارم که این نشست آثار ارزشمندی را در مسیر ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و توسعه مدیریت کلان شهری بر جای خواهد گذاشت.
به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، دکتر مسعود کرباسیان معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ابتدای اظهارات خود ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان در این نشست، به نمایندگی از شهردار تهران نیز به آنها خوشامد گفت و افزود: در دنیای امروز فشارهای فزاینده ناشی از تحولات اقتصادی و اجتماعی مانند رشد سریع شهرنشینی و مهاجرت ها را به دنبال داشته است.

وی در ادامه گفت: تمرکز بسیاری از فرصت های موجود برای رشد در کلان شهرها و الزامات زیستن در فضای جهانی شدن ، چالشها و محدودیت های مشترکی را فراروی مدیران کلان شهرها و شهروندان قرار می دهد پس آنها باید جهانی بیاندیشند و در مقیاس محلی راهکارهای بومی و موثری را برای مقابله با چالش ها جستجو کنند .

کرباسیان با بیان اینکه پیش بینی می شود به زودی تعداد جمعیت شهرنشین جهان به حدود 3 میلیارد نفر برسد گفت : بنابر این شهرها می بایست مراکز رشد و پویایی اقتصادی، اجتماعی و خالق فرصت های ارزنده برای رفاه و توسعه ساکنان آن و حتی تمامی کشور باشند.

به گفته وی باید به مسائل و مشکلات شهرها توجه بیشتر و دقیق‌تری داشت و برنامه‌ریزی دقیق سبب رشد اقتصادی، تثبیت سیاسی و افزایش مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها می‌شود.

کرباسیان معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه گفت : همه ما به خوبی آگاهیم که کلان شهرها با توجه به تغییراتی‌که در نقش آنها به وجود آمده تاثیراتی فراتر از برخی کشورها در اقتصاد جهانی دارند.

وی افزود: شهرداری تهران با درک آرمانها و خواست های شهروندان  و شرایط جهانی شدن و بر اساس تاکیدات شهردار تهران در تلاش است از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد پویای اجتماعی تبدیل شود و در این مسیر برنامه ریزی های متعددی را جهت تقویت هویت ملی و نقش آفرینی در فضای جهانی انجام داده است.

وی با بیان اینکه با درک جهانی شدن می خواهیم موانع گفتگو و تبادل میان فرهنگ ها و تمدن ها را برداریم، افزود: ما در تهران مصمم به توانمند سازی مردم برای مشارکت در زندگی عمومی خود از طریق تقویت نهادهایی چون شورای اسلامی، شورایاری ها و کانون های گفتگو و مشارکت محله ای هستیم و همزمان تقویت مولفه های هویتی و فرهنگی در ابعاد گوناگون زندگی شهر را در دستور کار قرار داده ایم.

کرباسیان در ادامه گفت: ما هم اکنون به سرعت در حال تقویت و توسعه این زیرساختها به ویژه در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، هنری، آموزشی، گردشگری، ورزشی و تفریحی هستیم و برنامه افزایش زیر ساختهای ارتباطی و تکنولوژی های اطلاع رسانی مورد تاکید جدی شهرداری تهران قرار دارد. 

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: امیدوارم که طی سالهای آینده تهران با اتکا به فرهنگ غنی خود و بر مبنای ایده حکمرانی خوب شهری که در حقیقت تسریع کننده مفاهیم شایستگی مدیریت و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان است، نقش شایست های در عرصه جهانی ایفا نماید.

به گفته کرباسیان همایش تهران فرصت مناسبی است که مسائل و مشکلات مشترک مورد بررسی قرار گیرد ، تجربیات کلان شهرها به مشورت جمعی گذاشته شود و در نهایت تدابیر و راه حل های مناسبی برای برون رفت از مشکلات اتخاذ شود.

دکتر کرباسیان در پایان خاطر نشان کرد: ما در این مسیر دست دوستی خود را به طرف تمامی شهرها، دولت ها و ملت هایی که اعتقاد به همکاری در فضایی انسانی، دوستانه ، عادلانه و به دور از تمامیت خواهی و یک جانبه گرایی دارند، دراز می‌کنیم.

کد خبر 24660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز