همشهری آنلاین: نخست وزیر سابق عراق در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با تشریح اوضاع منطقه و با تأکید بر وحدت مسلمانان گفت: کرامت، عزت و سرنوشت جهان اسلام وابسته به قدس شریف و آینده قبله اول مسلمانان است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ابراهیم جعفری نخست وزیر سابق عراق امروز 27 دی ماه در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد به ارائه سخن پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت مسئله فلسطین برای مسلمانان، گفت: در حالی که مسجدالاقصی تحت شدیدترین حملات و اهانت‌های صهیونیست‌ها قرار دارد مسلمانان از آنان غافل شده‌اند و مشغول درگیری‌های داخلی هستند. کرامت، عزت و سرنوشت جهان اسلام وابسته به قدس شریف و آینده قبله اول مسلمانان است.

وی با اشاره به مشکلات طایفه‌ای ایجاد شده در عراق، تصریح کرد: عراق شاهد مشکلات و چالش‌هایی است و تفرقه آنرا تهدید می کند اما تعدد مذهبی و طایفه‌ای و نژادی نمی‌تواند باعث از هم پاشیدگی کشور شود و ملت عراق همچنان پابرجا خواهد ماند.

  نخست وزیر سابق عراق افزود: رسانه‌ها تلاش دارند اقدامات ترورریستی در عراق را جنگ بین شیعه و سنی معرفی و آنرا گسترش دهند اما در این راه شکست خواهند خورد.

وی با اشاره به اقدامات تروریستی در عراق از جمله الانبار، خاطرنشان کرد: علی رغم فتنه انگیزی‌ها، مردم کربلا درهای خانه‌های خود را به روی اهل سنت گشودند و از آنان پذیرایی کردند که این اقدامی وحدت آفرین بود.

ابراهیم الجعفری وسطیت و اعتدال گرایی را اصلی اساسی توصیف کرد و گفت: قرآن کریم همه مسلمانان را به این مسئله فراخوانده و تأکید بر آن به نفع جامعه اسلامی است. عنوان کنفرانس امسال یعنی قرآن مجید باید محور اصلی همه مباحث کنفرانس باشد چون می‌تواند به عنوان مهمترین عامل وحدت مطرح شود.

در بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی اعضای مجمع عمومی تقریب مذاهب اسلامی و جمعی از متفکران و اندیشمندان از ۵۰‌ کشور‌ جهان ‌از جمله‌ مالزی،‌ روسیه، یونان، ‌عراق،‌ لبنان،‌ عربستان،‌ تایلند، الجزایر، انگلستان، آمریکا، استرالیا، اوگاندا، تونس، هلند، قطر، یمن، مصر و دیگر کشورها حضور دارند. ضرورت عمل به قرآن کریم به عنوان بستر برادری و وحدت اسلامی، رفتار وحدت گرایانه در آموزه‌های قرآن کریم، روش‌های تفسیری و نقش آن در وحدت امت اسلامی، عوامل نفسانی و گرایش‌های غیر اخلاقی و نقش آن در تفرقه امت اسلامی، مسأله فلسطین و جایگاه محوری آن در زندگی امت اسلامی محور های مورد بحث اندیشمندان شرکت‌کننده در این کنفرانس بین‌المللی است.

کد خبر 246256
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز