گروه سرزمین: برنامه‌های هفته هوای پاک از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام شد.

موضوع هفته هوای پاک، معاون محیط‌زیست انسانی این سازمان را برآن داشت تا نخستین نشست خبری خود را با حضور رسانه‌ها برگزار کند. سیاست‌های کلی و اعلام برنامه‌های این هفته از بخش‌های محوری این نشست بود.

هفته هوای پاک امسال با شعار «انرژی پاک، مسئولیت اجتماعی و آسمان آبی» از روز جمعه 27دی‌ماه آغاز می‌شود. با انتخاب این ایده قرار است برنامه‌های اجرایی پیش‌روی سازمان محیط‌زیست در بخش انسانی، با تکیه بر مسئولیت اجتماعی و درگیرکردن مردم با موضوعات حفاظت از محیط‌زیست اجرا شود. حقوق متقابل مسئولان و مردم بر یکدیگر و مشارکت‌های متنوع محیط‌زیست انسانی از رویکردهای پیش‌رو خواهد بود، همچنین در این‌باره سامانه شکایات مردمی راه‌اندازی می‌شود.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌‌زیست در این نشست با اعلام اینکه یکی از محورهای تشدید آلودگی هوا نبود مدیریت سوخت و تردد خودروهای غیراستاندارد در شهرهاست، گفت: استاندارد‌سازی‌ خودروها از سال 79 تا 84 به یورو2 رسیده بود اما در 8سال اخیر این صنعت با حذف حساسیت سلامت مردم، بدون نظارت به‌کار خود ادامه داد و درجا زد. در ماه‌های روی کارآمدن دولت جدید اما لزوم استاندارد یورو 4 در دستور کار قرار گرفته و قرار است از ابتدای سال93 استاندارد یورو4 در خودروسازی رعایت شود.

امروز در تولید بیشتر خودروهای داخلی، استاندارد یورو 2رعایت می‌شود اما پس از گذشت یک‌سال از تولید خودرو، کاتالیست و فیلتر هوای آن فاسد و باعث تولید آلودگی می‌شود. در مورد سوخت خودرو نیز پس از پیگیری‌های سازمان محیط‌زیست قرار است تا پایان دی‌ماه 50درصد سوخت تهران و کرج و 95درصد سوخت اراک با استاندارد یورو 4 عرضه شود. در 6‌ماه نخست سال آینده نیز عرضه سوخت یورو 4 در سایر کلانشهرها دنبال خواهد شد.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه از خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقل به‌عنوان یکی دیگر از محورهای کنترل آلودگی هوا نام برد و افزود: هم‌اکنون 19هزار تاکسی فرسوده کاربراتوری پیکان در تهران وجود دارد که 5برابر خودروهای معمولی تردد می‌کنند و دوبرابرخودروهای یورو2 آلودگی تولید می‌کنند. آنطور که متصدی می‌گوید موضوع از‌رده‌خارج‌کردن مینی‌بوس‌های فرسوده در جلساتی با حضور سازمان محیط‌زیست و شهرداری تهران آغاز شده و همزمان بحث تعویض کاتالیست‌ها پیگیری می‌شود. در موضوع مینی‌بوس‌ها سازمان اعلام کرده که به ازای هر دستگاه 20میلیون تومان بودجه در اختیار دست‌اندرکاران قرار می‌دهد. از طرفی با معرفی خودروهای برقی و هیبریدی می‌توان در زمینه کاهش آلودگی هوا گام برداشت. در این زمینه تمرکز سازمان محیط‌زیست بر تردد موتور‌سیکلت‌هاست که علاوه بر آلوده کردن بسیار زیاد هوا، خطرساز هستند.

لزوم استاندارد‌سازی‌ موتورخانه‌ها

استانداردسازی موتورخانه ادارات و منازل نیز درپی هفته هوای پاک به‌عنوان یک سیاست پیگیری خواهد شد. در سال‌های اخیر گرچه موضوع آلودگی هوای منابع متحرک و صنایع آلاینده مورد ارزیابی و کار کارشناسی قرار گرفته هنوز در حوزه اندازه‌گیری منابع آلاینده خانگی گامی برداشته نشده است. این در شرایطی است که در هر یک‌مترمربع فضای مسکونی کشور، 500 وات انرژی مصرف می‌شود که 4برابر متوسط مصرف جهانی آن است. بدین‌ترتیب با کاهش 10تا 15درصدی انرژی در منازل و ادارات می‌توان سوخت مازوت را از چرخه مصرف نیروگاه‌ها به‌طور کلی حذف کرد. این نکته‌ای بود که متصدی به آن اشاره کرد و گفت: باید با مشارکت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری شهروندان زمینه کاهش مصرف انرژی و حذف مازوت را ایجاد کرد. بحث هوشمندسازی موتورخانه‌ها می‌تواند منجر به کاهش 20تا 30درصدی مصرف انرژی شود که هم منافع اقتصادی دربر دارد و هم آلاینده‌های زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد.

مدیریت یکپارچه کنترل آلودگی‌ها

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست در حاشیه نشست خبری، در گفت‌وگو با همشهری از اقدام هماهنگ دولت برای مدیریت کاهش آلودگی هوا خبر داد. به گفته متصدی، محیط‌زیست یک سازمان نظارتی است که برای کاهش آلاینده‌ها در آسمان کلانشهرها قائل به مدیریت یکپارچه است. به زعم وی الگوی مدیریت متمرکز پس از کنفرانس ریو در سال 1992منسوخ شده است و نباید در کنترل محیط‌زیست، مسئولیت‌ها را به یک سازمان منحصر کرد؛ بدین‌ترتیب فلسفه عملکردی سازمان محیط‌زیست، مدیریت زیست‌محیطی است نه کنترل آن. در دوره ریاست جدید سازمان، کنترل موردی جای خود را به مدیریت پایدار داده و موضوع بهبود مستمر در سایه مشارکت همه نهادها مطرح است.

تعامل با شهرداری تهران

سازمان محیط‌زیست در دوره جدید ریاست، تعامل رو به جلویی با شهرداری تهران دارد. به گفته معاون این سازمان افزایش مراکز معاینه فنی در سال‌های جدید و انتخاب یوسف رشیدی، مدیر سابق مرکز کنترل کیفیت هوای تهران و مدیر فعلی مرکز تغییر اقلیم سازمان، نمونه‌های همراهی 2 نهاد است. در ماه‌های اخیر شهرداری تهران برنامه‌هایش را برای کنترل آلودگی هوا ارائه کرده و به گفته متصدی، اینها برنامه‌های ارزشمند‌ی‌اند که در قالب مدیریت یکپارچه قابل اجرا هستند.

کد خبر 245958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز