همشهری آنلاین: قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طبق آخرین گزارشات، حدود 70 درصد خودروها به لحاظ تیراژ با استاندارد یورو 4 تست نهایی را پاس کرده‌اند، افزود: از اول تیر ماه به جز خودروی سمند و پراید 141، خودروهایی که با مطابق استاندارد یورو 4 نباشند، شماره‌گذاری نخواهند شد.

خودرو وانت

به گزارش ایسنا، علی محمد شاعری در این رابطه افزود: باقی خودروها تقریبا با استاندارد یورو 4 انطباق یافته است که امیدواریم از این پس در هشت کلانشهر بزرگ کشور شاهد شماره‌گذاری خودروهای یورو2 نباشیم. همانگونه که در چند سال قبل پیکان به کلی جمع شد و به موزه تاریخ صنعت خودروسازی پیوست.

وی با بیان اینکه میزان آلودگی خودروهای یورو 2، دو برابر خودروهای یورو4 است، افزود: استانداردسازی خودروهای دیگر شهرها را نیز به تدریج آغاز می‌کنیم و اکنون تعداد خودروهای تولیدی برای هشت کلانشهر کافی بوده و اهداف سازمان حفاظت محیط زیست را تامین می‌کند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اقدامات بسیار خوبی داشته‌ایم که در کنترل آلودگی هوا بسیار موثر است. اکنون یک میلیون و 320 هزار خودرو از رده خارج شده و موتورسیکلت‌های دو زمانه نیز همچون این خودروها حذف شده و دیگر تولید نخواهند شد.

شاعری ادامه داد: علاوه بر آن، در گسترش حمل و نقل عمومی نیز اقدامات بسیار خوبی داشته‌ایم و در حال حاضر سهم حمل و نقل عمومی از 25 درصد در تهران به 55 درصد افزایش یافته و بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم، این میزان سالی پنج درصد افزایش یافته و باید با کمک وزارت کشور، دولت، مجلس و اقدامات شهری به 85 درصد برسد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا بسیار مناسب بوده، اما کافی نیست، افزود: در برخورد با خودروهای دودزا، نیروی انتظامی طی دو سال اخیر بسیار جدی‌تر عمل کرده است؛ علاوه بر آن معاینه فنی نیز به خوبی انجام شده و اکنون در 400 مرکز ماموران سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری با جدیت تمام خودروهایی که قبلا تولید شده و از عمرشان پنج سال می‌گذرد، بازبینی می‌کنند.

وی اضافه کرد: در مدیریت منابع ثابت آلاینده نیز اقدامات بسیار بزرگی داشته‌ایم، به گونه‌ای که اکنون 4200 واحد صنعتی بزرگ آلاینده مانند فولاد مبارکه، سیمان آبیک، آلومینیوم‌سازی هرمزگان و پتروشیمی‌ها به صورت لحظه‌ای پایش می‌شوند.

شاعری با بیان اینکه در این زمینه نیز جریمه‌ها را نیز فراموش نکرده‌ایم، افزود: طی چهار سال گذشته واحدهای آلاینده 1000 میلیارد تومان جریمه شده‌اند که این اقدامات آموزشی، هدایتی و اخذ جرایم باعث کاهش 45 درصدی صنایع آلاینده در اطراف شهرها شده است.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همچنان برخی صنایع سوخت مازوت مصرف می‌کنند، افزود: مثلا 16 درصد آلودگی شهر اراک به دلیل وجود نیروگاه شازند اراک بود که از سوخت مازوت استفاده می‌کرد که اکنون با جایگزینی گاز به جای مازوت، این صنعت کاملا پاک شده است. علاوه بر آن 20 درصد آلودگی شهر اصفهان نیز مربوط به نیروگاه شهید منتظری و شهید رجایی است که وزارت نفت باید در این زمینه نیز اقدامات لازم را انجام دهد.

وی همچنین با اشاره به حذف آزبست از صنایع، اظهار کرد: سال گذشته 60 هزار تن آزبست وارد می‌شد که به کلی ممنوع شد و اکنون تونل‌ها و قطار شهری ما مطابق با استاندارد جهانی است.

به گفته شاعری، میزان آزبست در سال گذشته در منطقه تجریش 100 برابر حد مجاز بود که اکنون به میزان استاندارد رسیده است.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مهم‌ترین چالش کنونی محیط زیست، بحث آلودگی هوا است، افزود: طی سال‌های گذشته به دلیل وارونگی هوا در ماه‌های دی و آذر، شاهد تعطیلی مراکز مختلف بودیم. مثلا در سال 89 بیش از 10 روز تعطیل شده بود و حتی نزدیک بود دستور تخلیه شهر را صادر کنیم که اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست طبق مطالعه‌ای که با همکاری دانشگاه داشت، چهار عامل را به عنوان دلایل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها معرفی کرد که شامل سوخت، خودرو، صنعت، نوع مصرف و در برخی موارد، بعضی مواد سمی مانند آزبست و گازهای مخرب است.

شاعری ادامه داد: در آن زمان اولین تمرکز خود را بر روی ارتقای کیفیت سوخت و خودرو گذاشتیم که 70 درصد آلودگی کلانشهرها مربوط به آن می‌شد و با برنامه‌ریزی‌هایی که با همکاری وزارت نفت داشتیم، اکنون مشاهده می‌کنیم که بنزین یورو4 در 20 جایگاه عرضه شده و تولید گازوئیل استاندارد نیز از ابتدای امسال آغاز شده است.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: مهم‌ترین آلاینده‌هایی که در سال 82 داشتیم، شامل مونوکسید کربن، اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن و اوزون می‌شد و شاخص مونوکسید کربن که کشنده‌ترین گاز است، 80 بود؛ اما اکنون با اندازه‌گیری در 36 ایستگاه تهران می‌بینیم که این عدد به شاخص 31 PSI رسیده است.

وی افزود: اگر استانداردسازی سوخت با همین روند ادامه پیدا کند، طی یکی دو سال آینده دیگر شاهد عناصری که موجب آزار مردم شده و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد، نخواهیم بود.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: امروز میزان بنزن در سطح شهر حدود یک تا 1.5 درصد است. در صورتی که سال قبل در همین زمان میزان بنزن پنج درصد بود که اکنون به حد استاندارد رسیده، همچنین میزان اکتان بنزین در 20 جایگاهی که در آنها سوخت یورو4 توزیع می‌شود، 90 درصد بوده و میزان آروماتیک‌ها 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

شاعری ادامه داد: همچنین سایر شاخص‌ها میزان گوگرد از 10 هزار PPM به زیر 50 PPM کاهش پیدا کرده است و سایر آلاینده‌های خروجی خودروها نیز در حد استاندارد بوده و کنترل می‌شوند، اما متاسفانه اکنون با آلاینده دیگری با نام "ذرات جامد و معلق" مواجه هستیم که بخشی از آن مربوط به سوخت بوده و قسمت عمده آن مربوط به ریزگردهایی است که از کشورهای عربی وارد می‌شوند.

وی با بیان اینکه طی سه چهار سال گذشته، سه اقدام اساسی در زمینه سوخت توسط وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد، افزود: اولین اقدام بهبود کیفیت سوخت از یورو 2 به یورو 4 در بنزین و یورو 5 در گازوئیل است و اقدام دوم نیز کاهش مصرف سوخت با هدفمندی یارانه‌ها و سهمیه‌بندی سوخت بود که رشد مصرف سوخت را در کشور مهار کرد.

به گفته قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست، اگر روند مصرف سوخت مانند گذشته باقی می‌ماند، میزان مصرف روزانه بنزین به بیش از 105 میلیون لیتر در روز می‌رسید، اما در حال حاضر این میزان حدود 65 میلیون لیتر است.

شاعری ادامه داد: اقدام سومی نیز که با همکاری وزارت نفت و وزارت صنایع انجام شد، کاهش میزان مصرف سوخت در خودروها بود که اکنون با اقدامات انجام شده، میزان مصرف از 10 لیتر به هشت لیتر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تغییر سبد مصرف سوخت از دیگر اقدامات بسیار مهم در این زمینه بود، افزود: پیش از سال 85 سهم CNG در حد صفر بود که اکنون به 22 درصد رسیده و در دنیا رتبه دوم را در مصرف این سوخت داریم. همچنین در بخش مصارف خانگی در گذشته 95 درصد موتورخانه‌ها با سوخت سنگین کار می‌کردند که اکنون سوخت گاز جایگزین آن شده است.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اکنون تعداد خودروها در مقایسه با سال 78، چهار پنج برابر شده افزود: با این حال میزان گاز مونوکسید کربن، اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن و اوزون نه تنها ثابت مانده، بلکه کاهش پیدا کرده است.

شاعری اضافه کرد: همین جا به خودروسازان اعلام می‌کنم که از نیمه دوم سال می‌توانند سوخت یورو 4 را دریافت کنند.

تولید خودروهای سواری با سوخت گازوئیل

وی با بیان اینکه اجازه تولید خودرو با مصرف گازوئیل را کلید زده‌ایم، افزود: تاکنون اجازه شماره‌گذاری این قبیل خودروها داده نمی‌شد، اما با کاهش میزان گوگرد در سوخت، مجوز برای خودروهای سواری که با این سوخت کار می‌کنند، داده شده که تحول بسیار بزرگی در صنعت خودروسازی است.

به گفته قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست، کشورهای اروپایی گام‌های بزرگی را در این زمینه از سال‌های قبل برداشته‌اند.

شاعری با بیان اینکه در بهینه‌سازی سوخت کوره‌پزخانه‌ها و واحدهای صنعتی اطراف شهرهای بزرگ نیز اقدامات بسیار بزرگی انجام داده‌ایم، افزود: این واحدها در گذشته از سوخت یورو 2 یا مازوت استفاده می‌کردند که اکنون با گازوئیل یورو 4 جایگزین شده و به همین دلیل تحولی که در کیفیت سوخت این واحدها به وجود آمده، مصرف سوخت نیز بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی در کشور ما در حال حاضر چهار برابر متوسط جهانی است، افزود: باید در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز فرهنگ‌سازی کنیم، زیرا این میزان مصرف زیبنده کشور و صنعت ما نیست.

کد خبر 219747
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز