گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: آرامش بازار، زمینه ارزانی ۲۰تا ۳۵درصدی قیمت مواد شوینده و محصولات سلولزی و بهداشتی و به‌صدادرآمدن زنگ شکست قیمت کالاهای صنعتی را فراهم کرد.

شکل‌گیری بازار رقابتی و افزایش عرضه این محصولات موجب شده تا اکنون برخی انواع محصولات سلولزی و دستمال کاغذی، پودرو مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی با قیمت‌هایی حتی کمتر از نرخ مصوب و درج‌شده روی بسته‌بندی به مصرف‌کنندگان عرضه شود.

دبیر شورای پودر و عضو هیأت مدیره انجمن مواد شوینده نیز از افزایش نیافتن قطعی قیمت پودرتا پایان امسال و نبود نگرانی برای تأمین نیاز شب عید مردم به این محصول خبر می‌دهد. جمشید فروزش به مجوز افزایش قیمت 17درصدی که 6‌ماه پیش توسط سازمان حمایت صادرشده بود، اشاره کرد و گفت: با رفع مشکل تأمین مواداولیه و کاهش هزینه‌های تمام‌شده، حتی با این افزایش حداقلی قیمت نیز اکنون تولید‌کنندگان سود منطقی 14تا 15درصدی را دارند که به‌دلیل رقابت فشرده در بازار حتی بخشی از این سود را به هنگام عرضه کالا تخفیف می‌دهند.

هوشنگ بالا‌زاده، مدیرعامل پاکسان نیز با بیان اینکه 48درصد مواداولیه تولید این شرکت وارداتی است از رفع موانع تأمین این مواد و تثبیت قیمت‌ها تا پایان سال خبر می‌دهد. به گفته وی اکنون عامل اصلی نوسان قیمت‌ها یعنی سیاستگذاری‌های شتابزده و متغیر تجاری از بین رفته و با ادامه این روند در سال آینده نیز قیمت‌ها تثبیت شده یا افزایش حداقلی قیمت به‌دلیل رشد هزینه‌های کارگری یا گرانی احتمالی نرخ سوخت را شاهد خواهیم بود.

کاهش 35درصدی قیمت محصولات سلولزی

آثار شکست قیمت‌ها در بازار محصولات سلولزی و بهداشتی بیش از مواد شوینده آشکار شده؛ به‌نحوی که با تشدید رقابت تولید‌کنندگان داخلی با محصولات وارداتی اکنون تخفیف‌های بیشتری را در عرضه این محصولات شاهد هستیم. دبیر انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران این صنف را پیشگام کاهش قیمت‌ها قلمداد کرده و به خبرنگار ما گفت:

میزان کاهش قیمت محصولات سلولزی و بهداشتی متفاوت بوده و به‌طور متوسط طی چند‌ماه اخیر ارزانی 20تا 35درصدی این محصولات را شاهد بوده‌ایم.به گفته فریدون ده خوارقانی گرچه هنوز این کاهش قیمت‌ها رسما ابلاغ نشده اما اکنون انواع دستمال کاغذی، حوله‌های کاغذی به‌دلیل رفع نگرانی ماده اولیه اصلی تولید (تی‌شو) و شکل‌گیری رقابت در بازار با کاهش قیمت در مراکز عرضه مواجه شده و در برخی محصولات بهداشتی روی بسته‌بندی درج شده است. همچنین درصورت تداوم تثبیت نرخ ارز، این کاهش قیمت‌ها به‌زودی توسط سازمان حمایت و این انجمن ابلاغ خواهد شد.

مدیرعامل یک شرکت تولید‌کننده انواع محصولات سلولزی و دستمال کاغذی نیز از کاهش قیمت این محصولات در قالب تخفیف‌های ارائه شده در فروشگاه‌ها خبرداد و به خبرنگار ما گفت: برخی انواع محصولات سلولزی تا 35درصد کاهش قیمت داشته که بخش عمده‌ای از این کاهش قیمت مربوط به تغییر نگرش مصرف‌کنندگان بوده است. محسن‌معینی تصریح کرد، برخی سیاست‌های غلط مانند اجازه ورود محصولات سلولزی ترک به بازار (پاپیا) با استفاده از رانت و قیمت شکنی (دامپینگ) به تولیدکنندگان داخلی ضربه می‌زند.

کد خبر 245940
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز