همشهری آنلاین: عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد که رشد گلسنگ‌ها با افزایش ریزگردها و مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی در کنار برخی آثار باستانی و صخره‌ای ایران تشدید شده است.

رشد گلسنگ‌ها با افزایش ریزگردها و مصرف کودهای شیمیایی تشدید می‌شود

به گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد سهرابی یکی از محققان کشور به تازگی با انجام تحقیقی وضعیت رویش گلسنگ‌ها بر آثار تاریخی و کتیبه‌های باستانی و عوامل موثر بر رشد گلسنگ‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

به گفته وی آثار ارزشمند تاریخی کشور در معرض فرسودگی زیستی توسط گلسنگ‌های مخرب هستند و برآورد فوری نرخ فرسایش و ارزیابی درست از تخریب‌های گلسنگی بر آثار تاریخی کشور یکی از مهم‌ترین اهداف این تحقیق بوده است.

سهرابی از تهدید زیست محیطی 40 کتیبه باستانی مهم کشور که در کوهستان‌ها، دره‌ها و صخره‌ها حک شده‌اند، خبر داد.

وی گفت: هم اکنون در حدود 500 گونه گلسنگ بر بناهای باستانی کشور در حال رویش هستند که این تعداد یک چهارم از دو هزار گونه گلسنگی است که بر اساس پیش‌بینی‌ها در ایران می‌رویند که عواملی همچون ریزگردها و استفاده از کودهای شیمیایی موجب رشد بی‌رویه آنها شده است.

بر مبنای مشاهدات و تخمین‌های صورت گرفته، برآورد می‌شود که گونه‌های مخرب از گلسنگ‌ها با رتبه‌بندی متفاوت از نرخ فرسایش بر سطح بناهای باستانی کشور تاثیر می‌گذارند.

به گفته سهرابی متاسفانه به دلیل نبود متخصص گلسنگ‌شناس، در برخی از اماکن دارای کتیبه‌ها و آثار تاریخی کشور با یک شیوه منسوخ شده و با استفاده از برس‌های فلزی به گلسنگ‌زدایی اقدام شده که این کار موجب رشد بیش‌تر گلسنگ‌ها بر آثار تاریخی شده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی پیشنهاد کرد که سه سایت مطالعات اقلیمی گلسنگی برای گلسنگ‌زدایی از آثار تاریخی ایران در تخت جمشید برای آثار سنگی، گنبد قابوس برای گلسنگ‌زدایی از بناهای آجری و بیستون برای گلسنگ‌زدایی از آثار صخره‌ای ایجاد شود تا به این ترتیب فرآیند گلسنگ‌زدایی علمی از آثار تاریخی و باستانی ایران انجام شود. 

کد خبر 245895
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز