همشهری آنلاین: جان بولتون سیاستمدار کهنه کار و نومحافظه کار راستگرای آمریکا گفته است که ایران با توافق ژنو، برنامه هسته‌ای خود را حفظ و رشته تحریم‌های اقتصادی را پنبه کرد.

جان بولتون

وی با انتقاد از سیاست های ˈباراک اوباماˈ در قبال ایران تاکید کرد، چنانچه واشنگتن به سرعت تغییر رویه ندهد، روند از دست رفتن نفوذ آمریکا در منطقه حیاتی خاورمیانه تسریع خواهد شد.

بولتون در مقاله منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی اندیشکده موسسه امریکن اینترپرایز، اختفای خطرات روافزون و غیرقابل توضیحی که از سوی ایران متوجه اوباما است را کاری بسیار دشوار خواند و نوشت، این مساله که آیا دولت اوباما آگاهانه در حال تغییر سیاست خود است و یا اینکه خلق الساعه تصمیات نامربوط می گیرد، مشخص نیست اما، در تاثیرات فزاینده این امر، یعنی تقویت ایران در نتیجه کاهش نفوذ امریکا در خاورمیانه و مخاطرات شوم برای واشنگتن و دوستان و متحدان هراسانش، جای بحث و تردیدی وجود ندارد.

بولتون افزود: اولین، مهم ترین و زیان بارترین تغییر رویکرد در قبال ایران همان توافقنامه نوامبر در ژنو در رابطه با برنامه هسته‌ای تهران بود. این توافقنامه که درواقع هنوز اجرا نشده و بخش های خاصی از آن هنوز به نتیجه نرسیده است، نمایانگر یک پیروزی اساسی برای ایران است.

توافقنامه ای که در ژنو با حضور اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و المان با ایران امضا شد، عملا به فعالیت های غنی سازی اورانیوم این کشور و سایر ابعاد برنامه هسته ای اش مشروعیت بخشید...

ایران همچنین موفق به تضعیف شاکله تحریم های بین المللی شد که به منظور ناکار کردن برنامه هسته‌ای این کشور اعمال شد، این یک پیروزی بزرگ اقتصادی و روانی بود. کاهش تحریم ها علاوه بر منافع فوری اقتصادی که برای ایران به دنبال دارد، موجب معکوس کردن پویش سیاسی جهانی و در نتیجه، دشوارتر شدن بازگشت به تحریم ها در طول روند بی شک طولانی بد عهدی ایران در رابطه با امتیازات سطحی و به راحتی بازگشت پذیر داده شده در مذاکرات ژنو می شود.

وی با تاکید بر این نکته که ایران به سه هدف عمده خود، یعنی تبدیل دوباره به شریک مشروع مذاکره برای آمریکا و غرب، پنبه کردن رشته تحریم های اقتصادی و حفظ برنامه هسته ای اش رسید، افزود، کاخ سفید اوباما پیش از آنکه حتی تهران به فکر لذت بردن از دستاوردهایش بیفتد، امتیازات بیشتری داد.

بولتون در بخش دیگری از این مقاله به انتقاد از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال عراق و سوریه پرداخته و نوشته است موافقت اوباما با توافقنامه انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه موجب احیای مشروعیت حکومت اسد شد و با این کار مخالفان سوری دلسرد شدند، تحرکات گروه‌های وابسته به القاعده افزایش یافت، درگیری در میان مخالفان گسترش پیدا کرد، پویش موجود به نفع اسد تغییر جهت داد و متعاقب آن، بسیاری به این باور رسیدند که اسد موفق شد.

وی با اشاره به سخنان یکشنبه ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا گفت، وی حتی جلوتر رفت و از ایران سر دسته حامیان خارجی اسد برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه بدون قبول ضرورت برکناری اسد دعوت به عمل آورد. شاید کری صرفا گمانه زنی می کرد اما، این حاکی از وجود گرایش بسیار خطرناک در وزارت خارجه آمریکاست.

بولتون در بخش پایانی این مقاله، از ˈمخاطرات خاص برنامه هسته ای تهران، نقش ایران در عراق و سوریه ˈبه عنوان شکل دهنده الگویی یاد کرد که اسرائیل و متحدان عرب آمریکا را به شدت نگران و آشفته می سازد و توان و تمایل اوباما را برای حفاظت از منافع چندجانبه در خاورمیانه تضعیف می کند.

اگر واشنگتن به سرعت تغییر رویه ندهد، روند از دست رفتن نفوذ آمریکا در این منطقه حیاتی سرعت خواهد گرفت.

کد خبر 245881
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز