جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: عربستان سعودی اعلام کرد در قراردادی به ارزش بیش از 6 میلیارد پوند 72 جنگنده یورو فایتر تایفون از انگلیس می خرد.


به گزارش بی بی سی این قرارداد که بین دولت عربستان و وزارت دفاع انگلیس منعقد شده موجب خواهد شد تا هزاران شغل در شرکت دفاعی بی ای ام انگلیس حفظ شود.

عربستان قصد دارد جت های یوروفایتر را جایگزین جت های جنگنده تورنادوی خود که آنها نیز ساخت شرکت بی ای ام است کند.

 وزارت دفاع انگلیس با اشاره به توافق طرفین بر سر شرایط تجاری این معامله از مبلغ آن طفره رفته است اما برخی روزنامه ها مبلغ این قرارداد را حدود 10 میلیارد پوند ذکر کرده اند.

تایید معامله عربستان با شرکت بی ای ام که در زمستان گذشته به حال تعلیق درآمده بود موجب شده تا سهام این شرکت در معاملات عصر جمعه 8/2 درصد در بورس لندن افزایش یابد.

امضای اسناد قراردادنظامی عربستان و انگلیس در حالی اعلام می‌شود که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اوایل ماه جاری اعلام کرد یک قرارداد نظامی9/2‬میلیارد دلاری شامل فروش تانک و بازسازی تانکهای قدیمی با دولت عربستان سعودی به امضا رسانده است.

پنتاگون اواخر تیرماه گذشته نیز به کنگره این کشور اطلاع داد که قصد دارد بیش از6میلیارد دلار سلاح از جمله زره‌پوش‌های سبک و بالگردهای "بلک هاک" به عربستان سعودی بفروشد.

بنابر این گزارش، بزرگترین بخش این فروش شامل تجهیز "گارد ملی" عربستان خواهد بود که حدود5/8میلیارد دلار برآورد شده است.

از سوی دیگر عربستان ماه پیش همزمان با سفر ولیعهد این کشور به فرانسه قرارداد همکاریهای نظامی با پاریس را به امضا رساند.

جزییات این توافق فاش نشده است اما برخی گزارشها حاکیست : قراردادها ، چارچوب لازم برای فروش جتهای جنگنده ، بالگرد ، تانک و دیگر تجهیزات نظامی به عربستان را فراهم می‌آورد.

"ژاک شیراک" رییس جمهوری فرانسه پس از امضای این قراردادها در بیانیه‌ای اعلام کرد : توافق‌ها، همکاری بین دو کشور در مسایل دفاعی و امنیتی را تقویت می‌کند.

مقامات سعودی پرهیز از "مسابقه تسلیحاتی" در منطقه را یکی ازاصول سیاست خارجی خود اعلام می‌کنند اماناظرین امور منطقه اعتقاد دارندصرف دههامیلیارد دلار برای خرید سلاحهای غربی عملا به مسابقه تسلیحاتی در منطقه دامن می‌زند.

 

 

 


کد خبر 2458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز