گروه بین‌الملل: در ۳هفته گذشته جنوب غرب عراق صحنه درگیری‌های سنگین میان وابستگان القاعده و ارتش عراق در ۲شهر استراتژیک فلوجه و رمادی در استان انبار بوده‌است.

موقعیت استان انبار و مساحت گسترده آن‌که بیش از یک‌سوم عراق را شکل می‌دهد، باعث شده تا این استان همواره وزنه تأثیرگذاری در معادلات سیاسی این کشور و حتی کشورهای همجوار باشد. اغلب ساکنان انبار را قبایل عربی سنی‌ مذهب شکل می‌دهند اما شمار اندکی از قبایل شیعی و کردها نیز در انبار ساکن‌اند.

استان انبار با استان‌های شیعی و کردی همجوار است و از این رو، هرگونه برخورد میان ساکنان این استان‌ها می‌تواند زمینه درگیری‌های مذهبی و قومی را در عراق رقم زند.اما انبار در حوزه منطقه‌ای نیز موقعیتی استراتژیک دارد و با 3کشور عربستان، اردن و سوریه همسایه است. به همین‌خاطر است که استقرار گروه امارت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در این منطقه، اهمیت زیادی می‌یابد. این استان عراق به‌خاطر هم مرز بودن با این کشورها، منطقه‌ای حساس در خاورمیانه به‌حساب می‌آید.

همسایگی این استان با 3کشور یادشده و طبیعت بیابانی آن و استان‌های همجوارش در این کشورها زمینه مناسبی را برای فعالیت‌های غیرقانونی و مشخصا فعالیت‌ گروه‌های شبه‌نظامی فراهم می‌آورد. داعش در حال حاضر در شرق و شمال شرق سوریه بیشترین فعالیت و حضور را دارد و از این‌رو، به‌راحتی در نقاط مرزی میان سوریه (دیرزور و رقه) و عراق (انبار) جولان و مانور می‌دهد. از همین روست که به‌محض آنکه درگیری ارتش عراق با معترضان و اعتصاب‌کنندگان در 2شهر فلوجه و رمادی مرکز استان انبار درگرفت، افراد داعش به‌راحتی وارد عراق شدند و با نیروهای امنیتی و ارتش و قبایل سنی انبار درگیر شدند. داعش همچنین در استان شمالی قامشلی سوریه با گروه‌های کرد درگیر است.

این استان سوریه با ترکیه هم مرز است و با توجه به عضویت ترکیه در ناتو، می‌توان گفت داعش اکنون به مرزهای ناتو رسیده است. اما داعش در انبار و مشخصا در شهر فلوجه به در بسته خورده است. فلوجه که در سال‌های گذشته صحنه درگیری‌های بزرگ نظامی در عراق بوده‌است، در 60کیلومتری بغداد واقع شده و به‌دست گرفتن کنترل آن، حرکت به سوی بغداد را تسیهل می‌کند. فلوجه پس از اشغال عراق به‌دست نیروهای آمریکایی در سال 2003، 2بار صحنه درگیری‌های شدید و خونین میان ساکنان و نیروهای آمریکایی و هم‌پیمانان آنها بود. نخستین این درگیری‌ها به آوریل 2004بازمی‌گردد.

در آن زمان، اهالی فلوجه 4عضو شرکت امنیتی بلاک واتر آمریکایی را کشتند و اجساد آنان را از یکی از پل‌های رودخانه فرات آویختند. این امر باعث شد تا نیروهای آمریکایی تمام تلاش خود را برای ورود به شهر به‌کار گیرند اما با وجود دادن تلفات بسیار چنین امری محقق نشد. دومین درگیری تاریخی فلوجه به چند‌ماه بعد برمی‌گردد؛‌ زمانی که تفنگداران آمریکایی این بار به همراه نیروهای انگلیسی و عراقی در نوامبر 2004مجددا کوشیدند تا وارد شهر فلوجه شوند.

این درگیری حدود 2‌ماه طول کشید و در آن نیروهای آمریکایی از انواع سلاح استفاده کردند. نیروهای بین‌المللی زمانی توانستند وارد این شهر شوند که علاوه بر استفاده از جنگ‌افزارهای مختلف از قبیل جنگنده‌های عظیم بی52، از سلاح شیمیایی، فسفر سفید و بمب‌های خوشه‌ای استفاده کردند. در این درگیری خونین بیش از 1200نفر عراقی و حدود 100نظامی آمریکایی کشته و 560نظامی دیگر زخمی شدند.

در هفته‌های اخیر، این بار گروه تروریستی داعش با ادعای حمایت از قبایل سنی در برابر دولت و ارتش عراق کوشید تا وارد این شهر شود اما قبایل سنی‌مذهب ضمن مخالفت با این مسئله، از درگیری میان ارتش و داعش نیز جلوگیری کردند و خود با تشکیل مدیریت موقت، کنترل شهر را به‌دست گرفتند. داعش تنها توانست وارد مقرها و مراکزی شود که نیروهای امنیتی آنها را تخلیه کرده بودند. آیا استان بزرگ انبار خواهد توانست مجددا آرامش خود را بازیابد؟ به‌نظر می‌رسد در سایه تحولات خاورمیانه و تلاش آشکار و پنهان برخی دولت‌های عربی برای دامن زدن به درگیری‌های قومی در عراق و تأثیر بر انتخابات 3‌ماه آینده عراق، این درگیری‌ها فعلا ادامه یابد. 

کد خبر 245675
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز