دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با حل نشدن بحران سوریه و قدرت گرفتن افراطگراها در منطقه، اکنون نگرانی‌ها در لبنان و ترکیه درباره حملات گروه‌های وابسته به القاعده با اعلام جنگ رسمی و علنی آنها شدت گرفته و نیروهای امنیتی ۲ کشور در تلاش برای مقابله با این وضعیت وخیم هستند؛ هر چند مقام‌های ترکیه در ماه‌های گذشته به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از آموزش و ارسال تسلیحات برای مخالفان سوریه حمایت کرده‌اند اما با اعلام جنگ ۲ گروه افراطی حاضر در القاعده به لبنان، نگرانی‌های مقام‌های آنکار هم از حملات تروریستی در داخل خاک این کشور افزایش پیدا کرده است.

به تازگی گروه موسوم به حکومت اسلامی عراق و شام (داعش) به همراه جبهه النصره در پیام‌هایی با اعلام جنگ علیه لبنان تهدید کرده‌اند که شیعیان و اهداف مرتبط با حزب‌الله را هدف قرار خواهند داد. در همین حال سایت خبری تحلیلی المانیتور هم گزارش داده که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ترکیه هم در این شرایط نگران حملات گروه‌های وابسته به القاعده در داخل خاک این کشور هستند؛

هر چند نشست ژنو ۲ شاهد بحث و جدل شدید وزرای امور خارجه ترکیه و سوریه بود اما 2 روز قبل از آغاز این نشست انفجار 2 خودروی بمبگذاری شده در نزدیکی مرز مشترک سوریه و ترکیه باعث شد تا بار دیگر مقام‌های آنکارا نگران حملاتی مشابه در داخل خاک این کشور شوند. این انفجارها در گذرگاه مرزی باب الهوی، کشته شدن ۱۶ نفر را به‌دنبال داشت و باعث شد مقام‌های ترکیه از ترس حملات افراطگراها این گذرگاه را ببندند. ترکیه پیش از این هم گذرگاه‌های مرزی باب‌سلامه، جرابلس و تل ابیض را با پیشروی نیروهای داعش(وابسته به القاعده) و نگرانی از نفوذ آنها بسته بود.

اکنون با اعلام جنگ 2 گروه وابسته به القاعده به لبنان این احتمال داده می‌شود که ترکیه هم تدابیر شدیدتر امنیتی را برای حملات و بمبگذاری‌های احتمالی درنظر بگیرد. جبهه النصره در لبنان در صفحه توییتر خود در چهارمین بیانیه‌اش با عنوان «پیام فوری به اهل سنت در لبنان» اعلام کرده که همه مقرها و مراکز امنیتی و نظامی حزب‌الله در هرجایی هدف اعضایش خواهند بود.

پیش از این سایت‌های وابسته به حکومت اسلامی عراق و شام هم پیامی صوتی از ابوسیاف الانصاری از سرکردگان این گروه را منتشر کردند که در آن از گسترش عملیات این گروه در خاک لبنان خبر داده شده بود. این گروه وابسته به القاعده در این پیام با هدف راه‌انداختن جنگ فرقه‌ای در لبنان مدعی شده که برای دفاع از خون اهل سنت دست به حملات خود می‌زند. به‌دنبال این مسئله سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان با وجود تقابل با حزب‌الله نسبت به تلاش‌های برخی برای کشاندن اهل سنت به جنگ میان حزب‌الله با القاعده هشدار داد و اعلام کرد: اهل تسنن به جنگ حزب‌الله با القاعده نمی‌پیوندد.

یکی از مقام‌های ارشد حکومت اسلامی عراق و شام هم در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار با اشاره به حملات اخیر در جنوب بیروت تأکید کرده که فاصله‌ زمانی حملات در لبنان کاهش خواهد یافت و با استفاده از عوامل انتحاری انفجارهای بیشتری صورت خواهد گرفت. به گزارش الاخبار سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی لبنان نگران حملات نیروهای نفوذی گروه‌های وابسته به القاعده به‌ویژه در مراکز تجاری و مناطق مسکونی برای گرفتن بیشترین تلفات هستند.

به همین‌خاطر طی یک هفته گذشته تعداد دوربین‌های امنیتی در سطح شهرها برای کنترل بیشتر خیابان‌ها و مکان‌های عمومی افزایش پیدا کرده است؛ هر چند لبنان اکنون در مرکز توجه رسانه‌ها قرار دارد اما ترکیه هم وضع بهتری به‌خاطر مرز مشترک طولانی با سوریه نخواهد داشت. هفته گذشته روزنامه حریت گزارش داد که نیروهای امنیتی ترکیه در یک عملیات گسترده ۲۸ عضو القاعده را در این کشور در عملیاتی هماهنگ در چند شهر بازداشت کرده‌اند؛ مسئله‌ای که نفوذ القاعده در این کشور را نشان می‌دهد.

به گزارش این روزنامه نیروهای امنیتی ترکیه با نگرانی از تحرکات القاعده در داخل این کشور به‌شدت در تلاش برای خنثی‌ کردن نقشه حملات احتمالی آنها هستند. به تازگی عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه هم در جمع سفرای این کشور درباره افزایش تهدیدهای بالقوه‌ای که شرایط سوریه برای ترکیه به‌وجود آورده هشدار داد و بر لزوم بازبینی در دیپلماسی و سیاست‌های امنیتی این کشور با توجه به شرایط موجود تأکید کرد.سفیر ترکیه در تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره نفوذ القاعده، با تأکید بر نگرانی مشترک با کشورهای منطقه، ترکیه را یکی از کشورهایی دانست که از حملات القاعده ضرر بسیار دیده است.

کد خبر 247435
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز