مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه اجتماعی: پلیس برای مکان‌های ویژه بانوان نگهبان‌های زن را به‌کار می‌گیرد.

این زنان آموزش‌های لازم را برای حفاظت از محل‌ها می‌بینند و در قالب مؤسسات حفاظتی مشغول به‌کار می‌شوند. پارک‌های بانوان، استخرهای زنان، تالارهای عروسی، آرایشگاه‌ها و مانند آن ازجمله مکان‌هایی است که حضور نگهبان‌های زن در آنها ضروری است. از آنجایی که برخی سارقان زنند یا برخی سارقان در پوشش زنانه اقدام به انجام اعمال مجرمانه می‌کنند، وجود و استقرار نگهبانان زن به‌ویژه در مراکزی که مخصوص است زنان ضروری است.

نگهبان‌های زن علاوه بر حفظ اموال از سرقت و جلوگیری از درگیری‌های احتمالی ماموریت ویژه‌ای نسبت به نگهبان‌های مرد دارند. مشکلاتی که به‌علت وجود گوشی‌های دوربین‌دار و نادیده گرفتن حریم خصوصی زنان در مکان‌های زنانه رخ می‌دهد، با حضور نگهبان‌های زن می‌تواند به حداقل برسد. ماموریت این زنان نگهبان تنها حفظ حریم بانوان در مکان‌های خصوصی نیست و مکان‌های عمومی مانند فروشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز در حیطه نگهبانی آنها خواهد بود.

پیش از این نیز حضور زنان پلیس در نیروهایی مانند اداره آگاهی، گشت ارشاد و پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تجربه شده است. براساس آنچه رئیس مرکز انتظام پلیس پیشگیری نیروی انتظامی گفته است، به کارگیری زنان نگهبان نیز به‌زودی آغاز خواهد شد. سرهنگ کریم بیات در ادامه به ایسنا گفت که نگهبانان زن و همچنین نگهبانان مرد نمی‌توانند برای حفاظت شخصی به‌کار گرفته شوند. او ادامه داد: این اقدام ممنوع است اما اگر فردی اوراق و یا کالای گرانبهایی داشته باشد که بخواهد نسبت به اسکورت آن اقدام شود؛ می‌تواند این کالا را در اختیار شعب غیرمادر بانک‌های غیردولتی قرار دهد تا از طریق نگهبان، نسبت به اسکورت این کالا با سلاح گرم اقدام شود. بیات در حالی چنین گفت که اسکورت کالا با سلاح گرم توسط نیروهای بازنشسته و یا آموزش دیده پلیس صورت می‌گیرد.

در سال 80بحث ساماندهی شبگرد و نگهبانان محله‌ای که به‌صورت خودسر به فعالیت می‌پرداختند و یا به استخدام افراد درمی‌آمدند، در دستورکار نیروی انتظامی قرار گرفت. اصل 44قانون اساسی هم اجازه می‌داد که بخشی از وظایف انتظامی پلیس قابل واگذاری به بخش غیردولتی باشد و به این ترتیب، به کارگیری افراد در قالب نگهبان محله توسط پلیس عملیاتی شد. در سال 83آیین‌نامه به کارگیری این افراد در مجلس تنظیم و نهایتا در هفدهم آبان‌ماه سال 88اساسنامه این مرکز به تصویب رهبر انقلاب رسید. به این ترتیب تاکنون 45هزار نفر در قالب نگهبان محله در 600 مؤسسه حفاظتی و مراقبتی در 4000نقطه از کشور مشغول به فعالیت هستند.

امروز نیز آخرین تغییرات ساختار مرکز انتظام پلیس پیشگیری رتبه‌بندی مؤسسات حفاظتی و مراقبتی است. بیات رئیس مرکز انتظام پلیس، در این‌باره توضیح داد: برای این مؤسسات درجات یک، 2و 3تعبیه شده است که براساس درجه‌بندی، وظایف خاصی به این افراد محول می‌شود که این مؤسسات باید آیتم‌های خاصی را رعایت و کسب کنند تا از درجه 3به 2و پس از آن به درجه یک ارتقاء یابند.

کد خبر 245673
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز