دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: ۱۰۰ سال قبل در جهان فقط در ۲کشور زن‌ها حق رأی داشتند اما حالا آنها علاوه بر مشارکت سیاسی به چهره‌های قدرتمند در عرصه اداره جهان تبدیل شده‌اند.

روز خبرساز زنان در عرصه سیاست بود. میشل باشله نامزد احزاب چپ‍گرای شیلی با اختلاف چشمگیر برای دومین بار متوالی در انتخابات پیروز و بار دیگر رئیس‌جمهور این کشور شد. در آن سوی دنیا آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که به‌عنوان قدرتمندترین زن جهان شناخته می‌شود سومین کابینه خود را معرفی کرده که قرار است از امروز فعالیت خود را به‌صورت رسمی شروع کند. کابینه سوم مرکل با ترکیبی متفاوت و با حضور 6وزیر زن فعالیت خواهد کرد.

برای نخستین بار در تاریخ آلمان یک زن به‌عنوان وزیر دفاع این کشور انتخاب شده و قرار است دکتر اورسولا فندرلین که اتفاقاً گفته می‌شود چشم به پست مرکل به‌عنوان رهبر حزب دمکرات مسیحی دارد، این وزارتخانه حساس را اداره کند. در آمریکا هم هیلاری کلینتون، با کنار رفتن از پست وزارت امورخارجه دیگر کاملا مشخص شده به فکر پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ است و می‌خواهد نخستین رئیس‌جمهور زن آمریکا شود. ۱۰۰ سال قبل شاید زن‌های کمی می‌توانستند حتی به پای صندوق رأی بروند اما زن‌ها حالا در بسیاری از کشورها وزیر، نماینده مجلس، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر هستند. نگاهی به زنانی که اکنون در راس قدرت هستند نشان می‌دهد که دنیای معمولا مردانه سیاست جهان در مدت کوتاهی تغییری چشمگیر داشته است.

دخل و خرج جهان در دست زنان

در دنیای اقتصاد زن‌های زیادی ریاست صنایع و تجارت‌های بزرگ را بر عهده دارند اما در میان مقام‌های رسمی 2نفر از آنها هستند که دخل و خرج جهان را در اختیار دارند.کریستین لاگارد، از ۵ ژوئیه سال ۲۰۱۱ رئیس صندوق بین‌المللی پول است و در فهرست مجله فوربس درباره زنان قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۳، جایگاه هفتم را به ‌خود اختصاص داده است. در آمریکا هم باراک اوباما، برای نخستین بار در تاریخ این کشور در‌ ماه اکتبر یک زن را به‌عنوان نامزد پست ریاست بانک مرکزی این کشور یا فدرال رزرو معرفی کرد. جانت یلن، نخستین رئیس زن بانک مرکزی آمریکا در طول ۱۰۰ سال گذشته به‌حساب می‌آید، بانک مرکزی آمریکا و صندوق بین‌المللی پول دو نهاد اصلی مالی جهان هستند.

کد خبر 242749
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز