مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: سال‌ها قبل اگر زوجی با مشکل ناباروری مواجه می‌شدند، تنها فکری که به ذهن‌شان می‌رسید سفر به خارج کشور بود اما امروزه ایران آنقدر در زمینه ناباروری به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته که مؤسسات و پژوهشگاه‌های کشور در زمینه ناباروری، میزبان بسیاری از زوج‌های نابارور از اقصی نقاط جهان هستند.

محققان ایرانی می‌گویند که ایران در درمان ناباروری به‌دستاوردهای چشمگیری دست یافته است.

دکتر احمد وثوق، معاون خدمات تخصصی و درمانی پژوهشگاه رویان به همشهری گفت: ایران در درمان ناباروری، هیچ کمبودی ندارد. او افزود: وضعیت درمان ناباروری در ایران به‌گونه‌ای است که می‌توان پیشرفت‌های ایران در این زمینه را با بسیاری از کشورهای دنیا مقایسه کرد و این ادعا را داشت که ایران در این عرصه همپای کشورهای جهان پیش می‌رود.

معاون پژوهشگاه خدمات تخصصی درمانی رویان گفت: در حال حاضر در رویان فعالیت‌های چشمگیری در زمینه ناباروری انجام می‌شود به‌طوری که هم‌اکنون از کمترین توانایی زوجین برای ناباروری برای فرزنددار شدن آنها استفاده می‌شود. دستیابی به تکنیک بالغ کردن تخمک‌های نارس در بانوان ازجمله اقداماتی است که برای درمان ناباروری انجام می‌شود. علاوه براین، پیدا کردن اسپرم توسط میکروسکوپ از آقایان نابارور، اقدامی است که در رویان قابل انجام است. .

دکتر وثوق از مطالعات ژنتیک روی جنین قبل از انتقال جنین به‌عنوان یک دستاورد مهم نام برد و اظهار داشت: با بهره‌گیری از این تکنولوژی از متولدشدن فرزندانی که اشکال ژنتیک دارند جلوگیری خواهد شد.او گفت: پیشرفت‌های درمان ناباروری در ایران به‌گونه‌ای است که از کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی زوج‌های نابارور به ایران سفر می‌کنند و تحت درمان قرار می‌گیرند. معاون خدمات تخصصی و درمانی پژوهشگاه رویان از این پژوهشگاه به‌عنوان یک مرکز درمانی فوق تخصصی در جهان نام برد که مطابق با استانداردهای جهانی به درمان ناباروری کمک می‌کند.

روش‌های جدید درمان ناباروری

علاوه براین، دکتر محمدحسین نصر اصفهانی، رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان هم به همشهری گفت: امروزه تمام روش‌هایی که در درمان ناباروری در خارج از کشور انجام می‌شود در ایران هم قابل انجام است.او گفت: یکی از روش‌های درمان ناباروری روش تزریق مستقیم اسپرم به داخل تخمک است در این روش با سوزن‌های بسیار نازک که یک بیستم قطر مو است، یک اسپرم به داخل تخمک تزریق می‌شود و به‌دنبال آن، لقاح انجام شده و جنین تشکیل می‌شود و انتقال جنین می‌تواند منجر به تولد نوزاد شود.

این روش میکروانجکشن نامیده می‌شود. با این روش لقاح و سپس جنین شکل گرفته و انتقال جنین منجر به حاملگی می‌شود. دکتر نصر اصفهانی افزود: امروزه با روش‌های بررسی مولکولی می‌توان تا حدی پیش‌بینی کرد که کدام‌یک از بیماران احتمال عدم‌لقاح دارند و به‌دنبال آن با فعال‌سازی‌ مصنوعی تخمک بر این مشکل یا عدم‌لقاح غلبه کرد. روش مولکولی پتانسیل قدرت باروری اسپرم را بررسی کرده و فعال‌سازی‌ مصنوعی می‌تواند در این بیماران پاسخگو باشد.

علاوه براین، با توجه به محدودیت تعداد تخمکی که از هر خانم استحصال می‌شود با روش‌های امروزی می‌توان اسپرم‌های خوب را انتخاب و آنها را به داخل تخمک تزریق کرد. این روش‌های نوین انتخاب اسپرم که در رویان پایه‌گذاری شده می‌تواند شانس باروری را تا 20در صد افزایش دهد. چند وقت قبل بود که براساس نتایج طرح ملی بررسی وضعیت باروری در کشور میزان ناباروری در ایران، 20.2 درصد اعلام شد. به‌گفته کارشناسان، این نرخ نسبت به میانگین جهانی بالاست شاید به همین دلیل است که در زمینه درمان ناباروری در کشور پیشرفت‌های خوبی انجام شده است.

همین چند وقت قبل بود که دکتر محمدمهدی آخوندی، رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا آخرین وضعیت و نرخ ناباروری در کشور را اعلام کرد و گفت: براساس طرح ملی بررسی وضعیت باروری در کشور میزان ناباروری در ایران،20.2 درصد است. به گفته او این به این معناست که به‌طور میانگین در کل کشور یک زوج از میان هر 5زوج نابارور است. به گفته آخوندی، براساس آمار جهانی حدود 40درصد عوامل ناباروری مردانه و 40درصد آن زنانه است. همچنین حدود 15درصد عوامل مشترک و حدود 5درصد نیز عوامل ناشناخته هستند.

شاید به‌دلیل آمار بالای ناباروری در ایران است که محققان و دانشمندان ایرانی به فعالیت خود در زمینه درمان ناباروری ادامه داده‌اند و در تلاش برای گام‌های بعدی نیز هستند.

گام‌هایی برای درمان ناباروری مردان

دکتر قاسم حسینی سالکده، مسئول پروژه پروتئوم y انسانی به همشهری گفت: پروژه y انسانی بخشی از یک پروژه جهانی است که در آن کشورهای مختلف دنیا همچون آمریکا، استرالیا، اسپانیا، ایتالیا، آرژانتین، چین، کانادا، ژاپن، کره‌جنوبی، روسیه، سوئد، سوئیس، فرانسه، تایوان، هند، نیوزلند، تایلند، سنگاپور و هلند شرکت دارند و ایران نیز در این پروژه، مسئولیت پروتئوم y انسانی را برعهده گرفته است.

او با بیان اینکه پروژه جهانی پروتئوم مراحل مختلفی دارد گفت: در مرحله اول این پروژه، تمام پروتئین‌های داخل بدن شناسایی شده و پس از آن ارتباط بین این پروتئین‌ها و بیماری‌ها بررسی خواهد شد و علاوه بر این در مراحل بعد نیز از نتایج بررسی‌ها برای تشخیص بیماری‌ها بهره گرفته خواهد شد. دکتر حسینی گفت: با توجه به آمارهای ناباروری در ایران، پروژه پروتئوم y انسانی می‌تواند دستاوردهای خوبی برای درمان ناباروری در مردان ایرانی داشته باشد.

کد خبر 245518
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز