شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات اخیر محققان دانشگاه تگزاس آستین نشان می‌دهد که قارچ‌های میکروسکوپی ساکن ریشه، نقش مهمی در تولید و ذخیره کربن دارند.

قارچ‌‌ها کربن تولید می‌کنند

به گزارش ایرنا، تاکنون مدرکی برای نقش قارچ‌ها در تولید کربن و آزاد کردن آن‌ها از سطح خاک به اتمسفر وجود نداشت، بنابر این نقش این موجودات میکروسکوپی در مدل جهانی آب و هوا لحاظ نشده بود.

نتایج نشان می‌دهد که همزیستی برخی قارچ‌ها منجر به ذخیره 70 درصد کربن بیشتر در خاک می‌شود.

جریان کربن بین زمین و جو، نقش مهمی را در تنظیم غلظت دی‌اکسید کربن جو بازی می‌کند و در حال حاضر آلودگی هوا مهم‌ترین نگرانی جوامع بشری است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که قارچ‌ها یکی از عوامل مهم اختلال در چرخه کربن جهانی هستند که تا به حال مورد توجه و بررسی قرار نگرفته‌اند.

مدیر این پروژه تحقیقاتی بر این باور است که این پژوهش نه تنها قادر به پیش‌بینی و کنترل غلظت گازهای گلخانه‌ای است بلکه چالش اصلی بستر زمین به عنوان استخر کربن در بیوژئوشیمی مدرن را نیز حل می‌کند.

گیاهان طی فرآیند فتوسنتز، کربن را به صورت دی‌اکسیدکربن از جو حذف می‌کنند. زمانی که گیاه از بین می‌رود، این کربن به خاک باز می‌گردد. کربن تا زمان تجزیه کامل گیاه در خاک باقی می‌ماند. زمانی که گیاه به طور کامل از بین می‌رود، کربن حبس شده دوباره وارد هوا می‌شود.

محققان بر این باورند که این کربن نقش مهمی در کاهش حاصلخیزی خاک و ریزش باران و افزایش دمای زمین دارد.

نتاج کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Nature منتشر شده است.

کد خبر 245394
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز