گروه شهری: ترافیک همچنان بزرگ‌ترین دستاورد برگزاری نمایشگاه در محل فعلی نمایشگاه تهران است.

اتفاقی که طی روزهای گذشته باعث مسدود شدن بسیاری از خیابان‌های منتهی به محدوده نمایشگاه تهران و بروز سوانحی نیز شد. نمایشگاهی که به تعبیر محمد حقانی عضو شورای شهر تهران مسئولیتش با وزارت صنعت، معدن و تجارت است و تصمیم‌گیری در مورد برگزاری نمایشگاه نیز تحت نظر این وزارتخانه صورت می‌گیرد و مشکلات ناشی از ترافیک آن متعلق به مدیریت شهری و شهروندان.

اسماعیل دوستی عضو شورای شهر تهران از عزم دولت و شورای شهر سوم و چهارم به انتقال نمایشگاه تهران خبر داده است.
آذرماه امسال نیز مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در جریان بیست‌وپنجمین جلسه شورای شهر گفته بود: موضوع نمایشگاه‌ها و مشکلات آن مسئله‌ای دیرینه است و ما از شهردار تهران می‌خواهیم تا برای به سرانجام رساندن نمایشگاه شهرداری تهران هرچه سریع‌تر اقدام کند تا این نمایشگاه زودتر آماده شود. وی زمانی این مسئله را مطرح کرد که برپایی همزمان 4نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران مانند همیشه موجب بروز ترافیک سنگین و مشکلات برای شهروندان شده بود. البته طلایی برگزاری نمایشگاه را خوب و قابل‌قبول دانسته بود اما در عین حال تأکید کرده بود که وقتی ترافیک مشکلاتی را برای مردم به‌وجود می‌آورد کار و نتیجه تلاش خود را خراب می‌کند.

شکایت بی‌سرانجام

مهرماه سال گذشته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران پس از اخطارها و هشدارهای پیاپی به مسئولان نمایشگاه و بی‌توجهی آنان نسبت به هشدارها از آنان به مراجع قضایی شکایت کرد.این شکایت در پی صورتجلسه 25مهر‌ماه سال1389 صورت گرفت که براساس توافق بین راهور تهران، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مجموعه ورزشی انقلاب و معاونت ترافیک شهرداری تهران، قرار بود برای روان‌سازی ترافیک پیرامون نمایشگاه بین‌المللی تهران، 8 اقدام در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شود. حالا اجرا نشدن این موارد سبب شده مسیرهای منتهی به نمایشگاه بین‌المللی تهران با ترافیک بسیار سنگین همراه شود.

در طول سال‌های گذشته ترافیک سنگین اطراف نمایشگاه بارها با واکنش مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، مدیریت شهری و شهروندان مواجه شده و حتی در برخی موارد پلیس اقدام به مسدودکردن پارکینگ‌ها کرده و همچنین مانع ورود مردم به نمایشگاه‌های در حال برگزاری شده بود.

حتی سال گذشته سردار رحیمی رئیس راهور تهران بزرگ به مسئولان نمایشگاه بین‌المللی تهران اولتیماتوم داده بود که اگر به تعهدات خود عمل نکنند خود وارد عمل شده و اقدامی عملی خواهد کرد. اما شکایت رئیس پلیس راهور تهران در سال گذشته همچنان راه به جایی نبرد و اعتراض شهروندان و مدیریت شهری نسبت به برگزاری برخی نمایشگاه‌ها که باعث بروز ترافیک شدید می‌شود نیز کارگر نشده است. در 2روز گذشته نیز با برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی بار دیگر ترافیک سنگین در اطراف نمایشگاه تهران باعث اختلال ترافیکی در بسیاری از خیابان‌های منتهی به این محدوده شد.

مدیریت واحد شهری تنها راه‌حل

محمد حقانی معضل نمایشگاه تهران را فراتر از مشکلاتی نظیر ترافیک دانست و گفت که این مشکلات زمانی در تهران حل می‌شود که مدیریت واحد شهری در تهران مستقر شود. باید مدیر شهر تکلیفش در قبال شهر روشن باشد. به گفته نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر این نهاد نمی‌تواند در مورد وضعیت فعلی نمایشگاه تهران تصمیم‌گیری کند چرا که نمایشگاه تهران زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است و شورا تنها می‌تواند به‌عنوان نمایندگان مردم مشکلات آن‌را مطرح کند و به‌صورت تذکر آنان را طرح کند.

اسماعیل دوستی نیز در این‌باره گفت که با اتمام ساخت نمایشگاه شهر آفتاب در جنوب تهران این امید است که مشکلات ناشی از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در تهران و به‌ویژه در اطراف نمایشگاه فعلی حل شود. نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب پیشرفت 75درصدی در ساخت داشته است اظهار امیدواری کرد که این نمایشگاه در نیمه اول سال93 به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 245362
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز