جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سال‌هاست کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه که به کاخ الیزه معروف است، یکی از حاشیه‌ساز‌ترین دفاتر سیاسی در کل اروپا بوده‌است.

نیکولا سارکوزی که از سال 2007به‌مدت 5سال رئیس‌جمهور فرانسه بود، پیش از ورودش به کاخ الیزه حاشیه‌ساز بود. زندگی شخصی‌اش و همچنین ارتباطات غیرقانونی مالی با برخی شرکت‌های تجاری در کنار اظهارنظرهای عجیب و جنجالی در عرصه سیاست خارجی، باعث خبرساز شدن او در داخل فرانسه و کل اروپا بود. او قبل از ورود به کاخ الیزه از همسر دومش جدا شد و با یک مدل و خواننده خبرساز ازدواج کرد.

سارکوزی را به‌خاطر مسائل و روابط خانوادگی‌اش و همچنین به‌خاطر برخی اظهارنظرات جنجالی، در فرانسه آقای زیگزاگ می‌خواندند. در سال 2012سارکوزی به‌خاطر همین حاشیه‌ها و البته به‌دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی فرانسه، بعد از تنها یک دوره حضور در قدرت در انتخابات از فرانسوا اولاند نامزد سوسیالیست‌ها شکست خورد. اما این پایان حاشیه‌های مردان الیزه نبود.حاشیه‌های فرانسوا اولاند از سارکوزی بیشتر است.

او لقب‌های زیادی درفرانسه دارد از آقای جوک و معمولی تا آقای گاف. صحبت از حاشیه‌های او به رسانه‌های فرانسه محدود نشده و در همین یک سالی که از حضورش در الیزه می‌گذرد، توجه رسانه‌های جهان را هم به‌خود جلب کرده‌است. اخیرا یک روزنامه آلمانی، اولاند را رئیس‌جمهوری بد دست لقب داد و تصاویری از او هنگام دست دادن با سران دیگر کشورها منتشر کرد. در این تصاویر معلوم شده‌بود که اولاند نمی‌تواند به موقع دستش را برای دست‌دادن با دیگران دراز کند.

حاشیه‌سازی‌ از اولاند به این موارد ختم نمی‌شود. در روزهای اخیر انتشار اخباری درباره روابط شخصی رئیس‌جمهور با یک بازیگر فرانسوی، به جنجالی گسترده تبدیل شد. اولاند دیروز گفت که به‌خاطر نقض حریم شخصی‌اش از این مجله شکایت می‌کند. این در حالی است که اولاند بعد از پیروزی در انتخابات و هنگام ورود به کاخ الیزه به‌خاطر اینکه همسر رسمی ندارد مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت و حتی بعضی این مسئله را در مناسبات رسمی رئیس‌جمهوری دردسرساز می‌دانستند.

برخی رسانه‌های فرانسه به این دلیل که رئیس‌جمهور هنگام دیدارهای رسمی از کشورهای دیگر همسرش را در کنارش ندارد، این را موضوعی عجیب دانسته‌اند. اولاند سال‌هاست که با یک خانم خبرنگار زندگی غیررسمی دارد. افکار عمومی فرانسه به اخبار و حاشیه‌های زندگی روسای جمهورشان عادت دارند. فرانسوا میتران و ژاک شیراک روسای جمهور فرانسه در دهه‌های 80 و 90 هم با چنین حاشیه‌هایی درگیر بودند. میتران در سال 1996و مدت کوتاهی قبل از مرگش فاش کرد که از رابطه‌ای طولانی و خارج از ازدواجش، یک دختر 20ساله دارد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که افکار عمومی فرانسه از مداخله در امور شخصی روسای جمهور حمایت نمی‌کند اما از اینکه این مسئله باعث سرافکندگی ملی شود، ناخشنود است. اخبار روزهای اخیر درباره روابط شخصی اولاند محبوبیت رو به افول او را که به رقم پایینی رسیده‌بود، باز هم کاهش می‌دهد.

کد خبر 245351
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز