همشهری آنلاین: تانک‌ها و نظامیان فرانسوی، پس از اعلام خبر استعفای رییس جمهور و نخست وزیر آفریقای مرکزی، در اطراف کاخ ریاست جمهوری در بانگی مستقر شدند.

نظامیان فرانسوی در کاخ ریاست جمهوری افریقای مرکزی

به گزارش واحد مرکزی خبر از پرتوریا، اتحادیه اروپا هم از اعزام قریب الوقوع نظامیان این اتحادیه به آفریقای مرکزی خبر داد.

جان کری و لورن فابیوس وزیران امور خارجه آمریکا و فرانسه هم فردا در پاریس درباره آینده سیاسی جمهوری آفریقای مرکزی به گفتگو می نشینند. هم اکنون تعداد زیادی از شخصیت های آفریقای مرکزی نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرده اند.

اداره جمهور آفریقای مرکزی هم اکنون بر عهده شورای ملی انتقالی(مجلس موقت) است که تلاش می کند ، رییس جمهور این کشور را ماه آینده انتخاب کند.

اما به دنبال اعلام خبر کناره گیری میشل جوتودیا از قدرت ، شمار زیادی از مخالفانش با حضور در خیابان های شهر بانگی پایتخت این کشور شادی کردند.

استعفای رییس جمهور و نخست وزیر آفریقای مرکزی پس از آن صورت گرفت که رهبران جامعه اقتصادی کشورهای مرکزی آفریقا روز جمعه 135 عضو مجلس موقت جمهوری آفریقای مرکزی را با یک هواپیما از بانگی پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی به انجامنا منتقل کردند تا در پایتخت چاد محل نشست ، درخصوص سرنوشت میشل جوتودیا رئیس جمهور و نخست وزیر وی تصمیم گیری کنند.

دو روز قبل از آن فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در پیامی رسمی به کشورهای فرانسوی زبان مرکز آفریقا اعلام کرده بود ، باید تغییراتی سیاسی در راس حکومت آفریقای مرکزی ایجاد شود.

میشل جوتودویا که تا صبح دیروز رییس جمهور آفریقای مرکزی بود 10 ماه پیش ، دولت ژنرال بوزیزه را با تکیه بر شورشیان افراطی سلکا ساقط کرده بود. اما اقدامات سلکاها موجب شد که مسیحیان این کشور نیز اسلحه به دست بگیرند و درگیریها و خشونتهای دینی در این کشور شدت یابد.

الکساندر فردیناند انگوئنده رییس شورای ملی انتقالی آفریقای مرکزی (مجلس موقت) که مسوولیت انتقال قدرت را بر عهده دارد ، اعلام کرد : برای انتخاب رئیس جمهور جدید رای گیری خواهد شد.

رییس مجلس موقت آفریقای مرکزی گفت: قانون اساسی موقت پانزده روز به ما فرصت می دهد تا اعضای مجلس موقت را در نشستی اضطراری گردهم آوریم و رییس جمهور جدیدی برای دوره انتقالی کشور انتخاب کنیم.

تیراندازی و غارت مغازه ها در پایتخت آفریقای مرکزی

در پی اعلام استعفای رئیس جمهور آفریقای مرکزی، از جمعه شب تا شنبه صبح صدای تیراندازیهایی در بانگی، پایتخت این کشور، شنیده شد و مغازه‌ها و فروشگاههای شهر غارت شدند.

ساکنان شهر با اعلام این خبر گفتند منشا تیراندازی‌های دیشب معلوم نبود.

دست کم دو نفر صبح روز شنبه در جریان غارت مغازه‌ها و فروشگاههای شهر در چهارراه «آشتی» با گلوله زخمی شدند.

برسون یک از دانشجویان آفریقای مرکزی گفت از دیروز مغازه‌های مسلمانان در این بخش پایتخت غارت می‌شود در این منطقه شمار زیادی از شورشیان سابق سلکا که از حامیان رئیس جمهور مستعفی هستند، وجود دارد که باید به سرعت خلع سلاح شوند و گرنه کشتار به راه خواهد افتاد.

ساکنان بانگی گفتند صحنه‌های مشابهی نیز در چند محله دیگر بانگی روی داده است.

نزدیک ورزشگاه 20 هزار نفری در مرکز شهر بانگی، فروشگاه مواد غذایی تاجری لبنانی مورد حمله یک گروه قرار گرفت و نگهبان آن با کارد زخمی شد.

در تمام مدت شب گذشته، صدای تیراندازی از شهر به گوش می‌رسید. این در حالی است که از ساعت 18 مقررات منع آمدو رفت در بانگی برقرار شده است.

از سوی دیگر، به گفته یک افسر افریقای مرکزی، افراد کاملا مسلح در محله بیمبو به اردوگاه شورشیان سابق سلکا که اکنون در نیروهای امنیتی کشور ادغام شده‌اند، حمله کردند. این حمله دو ساعت طول کشید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بانگی، خودروهای زرهی نیروی فرانسوی و آفریقایی اعزامی به افریقای مرکزی همچون هر روز در خیابان‌های اصلی شهر گشت زنی می‌کنند و یا در چهارراه‌های اصلی شهر مستقر شده‌اند.

جامعه جهانی جوتودیا رئیس جمهور مستعفی آفریقای مرکزی، را به قصور در مقابله با خشونت‌های قومی این کشور متهم می‌کنند.وی تحت فشار مسئولان کشور از سمت خود استعفا کرد.

سفارت روسیه در جمهوری افریقای مرکزی فعالیت های معمول خود را ادامه می دهد و برای تخلیه کارکنان خود تصمیمی نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از مسکو ، سرگئی کرامارانکو رئیس بخش کنسولی سفارت روسیه در جمهوری افریقای مرکزی روز شنبه به این خبرگزاری گفت :«با گذشت یک روز از استعفای رئیس جمهور و نخست وزیر ، اوضاع در جمهوری افریقای مرکزی اکنون متشنج است. نیروهای فرانسوی و نیروهای حافظ صلح افریقایی اوضاع را تحت کنترل گرفته اند. دولت جدید طی دو هفته تشکیل خواهد شد.»

وی افزود :«سفارت روسیه طبق معمول فعال است و ما برنامه ای برای تخلیه کارکنان خود نداریم.»

بخش کنسولی سفارت روسیه در جمهوری افریقای مرکزی اسامی 42 نفر از شهروندان روس را که در این کشور زندگی می کنند ثبت کرده است.

کرامارنکو گفت :«اوضاع جمهوری افریقای مرکزی تاثیری بر شهروندان روس نداشته است. آنها در خانه ها هستند و سفارت روسیه به آنها توصیه کرده است برای رفت و آمدهای خود برخی محدودیت ها را رعایت کنند. »

تخلیه شهروندان خارجی از جمهوری افریقای مرکزی روز شنبه آغاز شد. بیشتر خارجی ها در این کشور از شهروندان کشورهای همسایه هستند.

درگیری های خونین میان گروههای مذهبی در جمهوری افریقای مرکزی از چند ماه پیش ادامه دارد اما این درگیری ها اخیرا وخیم‌تر شده است.

کد خبر 245465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز