همشهری آنلاین: رویترز گزارش داد که تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه دسامبر به پایین‌ترین سطح از ماه مه ۲۰۱۱ تا کنون رسیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، به دلیل اعتصابات و اعتراضات در لیبی، رکود در صادرات نفت عراق و کاهش عرضه از سوی عربستان سعودی تولید نفت اوپک در ماه دسامبر به پایین‌ترین سطح از مه 2011 تا کنون رسید.

بررسی‌های رویترز بر اساس آمار کشتیرانی و اطلاعات منابع آگاه در شرکت‌های نفتی اوپک و شرکت‌های مشاوره انرژی نشان می‌دهد، تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه دسامبر به طور متوسط 29 میلیون و 530 هزار بشکه در روز بوده است که نسبت به تولید ماه نوامبر که 29 میلیون و 640 هزار بشکه در روز بود کاهش یافته است.

این بررسی نشان می‌دهد که کاهش تولید اوپک به دلیل کاهش‌های برنامه‌ریزی نشده بوده که باعث شده بهای نفت در سال 2013 میلادی بالای صد دلار در هر بشکه باقی بماند.

افزایش در تولید نفت لیبی در روزهای آغازین سال 2014 کمی باعث کاهش قیمت‌ها شد اما افزایش بیشتر در تولید نفت این کشور در حال حاضر تضمین شده نیست.

عرضه نفت ایران به بازار جهانی نیز در ماه دسامبر دو میلیون و 700 هزار بشکه در روز برآورد شد که نسبت به ماه قبل 50 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

کارستن فیریچ تحلیلگر موسسه کامرز بانک گفت: مساله عرضه نفت همچنان مورد تمرکز است. در خصوص لیبی هنوز زود است که در مورد به ثبات رسیدن تولید نفت دراین کشور صحبت کنیم.

در ماه دسامبر اعتصابات کارگران بخش نفت در لیبی، کاهش عرضه از سوی عربستان و رکود در صادرات نفت عراق افزایش عرضه از سوی نیجریه و افزایش اندک عرضه از سوی ایران را خنثی کرد.

تولید نفت اوپک در ماه دسامبر پایین‌ترین سطح از ماه مه 2011 بود زمانی که این سازمان نفتی 28 میلیون و 900 هزار بشکه نفت در روز تولید کرد. همچنین تولید این سازمان در ماه گذشته برای سومین ماه متوالی پایین‌تر از سقف تولید رسمی 30 میلیون بشکه‌ای اوپک است.

منابع آگاه صنعت نفت می‌گویند عربستان تولید نفت خود را به دلیل کاهش تقاضای داخلی سوخت نیروگاه‌ها و کاهش تقاضای خارجی کاهش داده است.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا حاکی از اینست که عربستان تولید نفت خود را نسبت به 10 میلیون و 50 هزار بشکه در ماه اوت (بالاترین سطح تولید از سال 1980) کاهش داده است.

در لیبی اعتراضات کارکنان میادین و پایانه‌های صادرات نفت باعث کاهش تولید نفت این کشور شده است.

متوسط تولید نفت لیبی در ماه دسامبر 250 هزار بشکه در روز و در ماه نوامبر 290 هزار بشکه در روز بوده در حالیکه این رقم در اوایل 2013 یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز بوده است.

انتظار می‌رود تولید نفت لیبی این ماه پس از بازگشایی میدان الشراره در هفته گذشته افزایش پیدا کند.

صادرات نفت عراق در ماه دسامبر کمتر از دو میلیون و 340 هزار بشکه در روز بود. آب و هوای بد در پایانه‌های جنوبی عراق و همچنین اختلافات بین بغداد و منطقه کردستان مانع افزایش صادرات از میادین شمالی شد.

این در حالی است که تولید نفت در نیجریه که به دلیل نشت و سرقت نفتی از خط لوله‌ها به شدت کاهش یافته بود با پایان عملیات مرمت در میدان بونگا به حالت قبل بازگشته است.

کد خبر 245201
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز