سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

گروه شهری: «توسعه سرمایه‌های بزرگ اجتماعی و معرفتی پایتخت» یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری در دوره جدید است.

این موضوع شهردار تهران را بر آن داشت تا به پژوهشکده رویان برود و در جمع مدیران پژوهشکده از همکاری 2 نهاد سخن به میان آورد. محمدباقر قالیباف که در جمع رئیس جهاد دانشگاهی، مدیران و پژوهشگران این مجموعه حضور یافته بود، یک بخش از کار شهرداری را عمرانی و خدماتی دانست و وظیفه دیگر را لزوم گسترش سرمایه‌های بزرگ اجتماعی و معرفتی شهر. به گفته وی، پژوهشکده رویان یکی از مؤسسات و سرمایه‌های بزرگ علمی و فرهنگی شهر است و شهرداری تهران به‌عنوان خدمتگزار مردم باید وظیفه خود را نسبت به مؤسسه‌ای که به نوعی متعلق به جهاد دانشگاهی است، انجام دهد.

شهردار تهران با بیان اینکه جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی، علمی و سرشار از ایمان، تلاش و مجاهدت است، ابراز امیدواری کرد که روابط مستحکم‌تری نسبت به گذشته داشته باشد و ارتباطات توسعه یابد. وی با اشاره به درخواست‌های مدیران پژوهشکده رویان از شهرداری تهران برای رفع برخی از نیازهای پژوهشکده اعلام کرد که شهرداری پایتخت تلاش خواهد کرد تا این مسائل را در حیطه وظایف خود به‌صورت قاطع حل‌و‌فصل کند.

وی درباره گزارش‌های ارائه شده توسط مدیران این مؤسسه در ارتباط با آخرین دستاوردهای این مجموعه اذعان داشت که به‌عنوان بچه‌های انقلاب آرزو داریم این فرهنگ انقلابی که مقام معظم رهبری از آن به‌عنوان علم، ایمان و تلاش یاد کرده‌اند، همچنان وجود داشته باشد.

شهردار تهران در بازدید از پژوهشکده رویان تأکید کرد: در تمامی این تلاش‌ها روحیه جهادی وجود دارد و جهاد دانشگاهی که این مراحل را طی کرده توانسته به این پیشرفت‌ها دست پیدا کند و همه از برکات خداست.

نگاه به شهر کالبدی نیست

به گفته قالیباف، نگاه به شهر نگاه کالبدی نبوده و نیست. در 8سال گذشته هم به این موضوع دائما اشاره شده است. جامعه باورهایی دارد که براساس ذهنیت جامعه باید وارد موضوعات شد و بعد ذهنیت‌ها را تغییر داد. مردم در گذشته شهرداری را مجموعه‌ای خدماتی می‌شناختند که تنها خدمات عمرانی ارائه می‌دهد. مردم در گذشته از شهرداری تهران انتظار رویکرد عمیق انسان‌محور و توجه به موضوعات اجتماعی را نداشتند، لذا ذهن مردم چنین شکل گرفته بود که شهرداری سازمانی نیست که به موضوعات اجتماعی بپردازد و تنها باید در حوزه‌های عمرانی و کالبدی دست به اقداماتی بزند، اما امروز این ذهنیت در جامعه تغییر پیدا کرده و این سرمایه بزرگی است.

تغییر ذهنیت مردم نسبت به کارکردهای شهرداری تهران موضوع مورد تأکید قالیباف بود. وی گفت: ما امروز در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که با تغییر ذهنیت‌ها می‌توانیم راه‌حل‌های جدیدی برای مدیریت شهری پیدا و آسیب‌های اجتماعی و فقر را برطرف کنیم. بی‌شک این اتفاق با نگاه مهندسی خشک و محاسبه محور به‌دست نمی‌آمد. با تغییر ذهنیت‌ها اکنون توانسته‌ایم به توانمندسازی درشهر دست یابیم. شهر به‌عنوان موجودی زنده صرفا با دارودرمانی نمی‌تواند سرپا بماند بلکه راه‌های بهینه‌تر و مناسب‌تری هم وجود دارد. قالیباف با بیان اینکه در هدفگذاری ما توجه به مجموعه رویان و امثال آن در اولویت است، یادآور شد که برای ما توانمندسازی در این زمینه حتی مهم‌تر از پروژه‌های بزرگی مانند ساخت برج میلاد و بزرگراه امام علی است.

کمک مدیریت شهری به رویان

شهردار تهران در جریان بازدید از مؤسسه رویان ابراز امیدواری کرد که بتواند دغدغه‌های رویان را حل و فصل کند و پژوهشگران تنها دغدغه علمی داشته باشند تا در یک نقشه 4 ساله در جهت پیشرفت مجموعه رویان کارهای اساسی انجام شود. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به خواسته‌های مدیران پژوهشکده رویان، اظهارکرد که باید این موضوعات با توجه به اهمیت‌شان به‌طور ویژه بررسی شود و در جلسه‌ای که با حضور مسئولان این مؤسسه برگزار می‌شود به آنها خواهیم پرداخت و در این راستا از هیچ اقدامی در حیطه وظایف خود کوتاهی نخواهیم کرد.

کد خبر 245086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز