گروه اقتصادی- رضا کربلایی: تابستان امسال بازار مسکن در پایتخت به خواب زمستانی رفت چرا که تقاضا برای خرید با افتی محسوس مواجه شده و خالی شدن بنگاه‌های املاک از خریداران مسکن و زمین کلنگی، به گفته برخی مشاوران املاک شائبه افزایش احتمالی قیمت در سال آینده را تقویت می‌کند.

در هفته‌های اخیر برخی مسئولان صنفی در اتحادیه‌های مشاوران املاک تهران با اشاره به رکود سنگین معاملات در یک سال گذشته اظهار کرده بودند که قیمت به کف رسیده و فصل مناسبی است تا خریداران دست به‌کار شوند. اما این رویکرد فعالان بازار مسکن دست‌کم تا‌کنون هم جواب نداده و خریداران همچنان دست نگه‌داشته‌اند و منتظر افت بیشتر قیمت هستند به‌ویژه اینکه اقدام اولیه مجلس مبنی بر الزام دولت برای انتقال پایتخت هم تقاضا برای خرید مسکن را تا مرز توقف پیش برده است.

به گزارش همشهری، بازار مسکن تابستان امسال را با افت قیمت زمین و خانه با چاشنی رکود سنگین در معاملات پشت سر گذاشت. مرکز آمار ایران گزارش داد هرچند زمین کلنگی در تابستان گذشته 100و خانه 47درصد گران‌تر از تابستان سال پیش از آن شده، اما در تابستان سال 92نسبت به بهار 92، میانگین هر مترمربع زمین یا خانه کلنگی در پایتخت 9.6و آپارتمان 4.3درصد افت قیمت داشته است. روایت نگران‌کننده از بازار مسکن پایتخت رکود سنگین در معاملات بوده به‌نحوی که خرید و فروش زمین و خانه کلنگی در تابستان نسبت به بهار امسال 22.7درصد و نسبت به تابستان پارسال 16.8 درصد کمتر شده است. همچنین خرید و فروش خانه و آپارتمان مسکونی در بهار امسال نسبت به تابستان امسال26.9درصد و نسبت به تابستان گذشته 43درصد کاهش یافته است.

مرکز آمار می‌‌گوید: متوسط مبلغ اجاره بهای ماهانه با احتساب 3درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران در تابستان نسبت به بهار گذشته 4.7و نسبت به تابستان سال گذشته 23.5درصد افزایش یافته است. رکود سنگین در بازار خرید و فروش خانه یا آپارتمان مسکونی باعث شده تا تعداد معاملات اجاره بها رشد قابل‌توجهی داشته باشد به‌نحوی که رشد معاملات اجاره بها در تابستان نسبت به بهار امسال45.6درصد و نسبت به تابستان پارسال 32.2درصد بیشتر شده است.

کد خبر 244639
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز