گروه اقتصادی: ۲مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی ابعاد تازه‌تری از طرح مسکن اجتماعی را اعلام کردند تا برنامه‌های دولت یازدهم برای اقشار غنی، متوسط و ضعیف در بخش مسکن به‌طور جداگانه مشخص شود.

براساس طرح جدید دولت قرار است برای اقشار کم‌درآمد، خانه‌سازی انبوه و ارزان انجام شود، به اقشار متوسط وام ارزان مسکن پرداخت گردد و کیفیت مسکن برای اقشار بالا هم افزایش یابد. به‌گفته معاون وزیر راه و شهرسازی برای اقشار کم درآمد انبوه‌سازی با زمین رایگان، تسهیلات ارزان و خدمات دولتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بر این اساس متوسط واحد مسکونی 50متر است و برای خانوارهایی که فرزند دارند به 70متر می‌رسد، اما واحدهای مسکن‌مهر 90مترمربع وسعت دارند. محمدپژمان درعین‌حال افزود: در مسکن مهر به‌جز وام مابقی هزینه‌ها را متقاضیان می‌دهند اما در مسکن اجتماعی اینطور نیست، بلکه واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت‌گذاری می‌شود و حداکثر با 40درصد از سهم درآمد آنها امکان سکونت پیدا کنند.

وی با بیان اینکه این طرح تفاوت عمده‌ای با مسکن مهر دارد و ملکی بودن واحدها باعث فروش آنها می‌شود، گفت: ما این واحدها را به‌صورت اجاره در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم. در حال حاضر هم مشغول بررسی تعداد و پراکندگی متقاضیان هستیم تا در یک برنامه 5ساله سیاستگذاری‌ها را مشخص کنیم. البته تعداد واحدها و واگذاری آنها از سال 93شروع می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی اما برای دهک‌های متوسط جامعه که ناتوان در تأمین مسکن نیستند بلکه نیاز به کمک دارند برنامه‌ای ویژه دارد. پژمان اضافه‌کرد: برای این خانوارها تسهیلات در حد وسع آنها با سود معقول پرداخت می‌شود و با سیاست تولید انبوه مسکن نیازهای آنها درنظر گرفته خواهد شد. پیش از این مقامات وزارت راه از طرح پس‌انداز در بانک‌ها و دریافت وام‌های چندبرابری و ارزان حتی تا 300میلیون تومان برای این قشر سخن گفته بودند. در توضیحاتی که معاون وزیر راه ارائه کرده در مورد اقشار پردرآمد هم اضافه‌کرده است که ضرورتی برای تأمین مسکن دهک‌های بالا وجود ندارد اما می‌توان شرایطی را برای کیفی‌سازی‌ و تولید واحدها با شرایط تسهیلاتی با سود بانکی فراهم کرد.

کد خبر 240824
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز