گروه اقتصادی - محمد عدلی: کاهش فشار تحریم‌های اقتصادی در قالب توافق هسته‌ای اخیر، بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این راستا امیدواری فعالان بازار مسکن نیز مانند سایر بخش‌های اقتصادی نسبت به آینده افزایش یافته است. این افزایش امیدواری با طرح جدید دولت در قالب مسکن اجتماعی و وعده پرداخت وام در قبال پس‌انداز تقویت شده است. کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند، رونق در بخش تولید و صنعت می‌تواند صنعت ساختمان که از بزرگ‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور است را پررونق کند تا بازار مسکن نیز در بخش عرضه، وضعیت مطلوب تری پیدا کند. در این صورت نظام عرضه و تقاضا از توازن بیشتری بهره‌مند می‌شود و کنترل و ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن عملی خواهد شد.

بازار مسکن در طول 5‌ماه گذشته از انتخابات ریاست‌جمهوری در رکود کامل به‌سر برده است. متقاضیان مسکن به‌دلیل امیدواری از بهبود اوضاع اقتصادی و کاهش قیمت‌ها، دست نگه داشته‌اند. همین موضوع به کاهش 15 تا 20 درصدی قیمت‌ها در مناطق مختلف منجر شده است. در این شرایط با تعیین تکلیف پرونده هسته‌ای در مرحله نخست امیدواری‌ها برای خروج بازار از بلاتکلیفی افزایش یافته است. در این شرایط فعالان ساخت و بازار مسکن انتظار دارند معاملات مسکن به حالت عادی بازگردد تا همزمان با ایجاد رونق در معاملات، ساخت مسکن نیز توسعه پیدا کند.

بیت‌الله ستاریان گفت: نخستین عایدی مسکن از کاهش تحریم‌ها و بهبود اوضاع اقتصادی این است که نقدینگی از بازارهای طلا و ارز به سمت ملک و مسکن سوق پیدا می‌کند که می‌تواند سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش دهد اما مهم‌تر از آن حرکت اقتصاد به سمت توسعه است که می‌تواند کارساز باشد. اگر همین روند طی 2سال آینده ادامه یابد می‌توان انتظار داشت که رشد اقتصادی به سمت مثبت‌شدن حرکت کند و از نخستین بخش‌هایی که در راه توسعه اقتصادی متحول می‌شود، بخش مسکن خواهد بود چرا که مسکن از عوامل و بسترهای توسعه محسوب می‌شود.

رابطه مسکن و اشتغال

در این شرایط فعالان بازار مسکن در انتظار خروج بازار مسکن از رکود و بلاتکلیفی نشسته‌اند تا حرکت جدیدی در این صنعت آغاز شود. رئیس بنیاد توسعه مسکن معتقد است که بعد از به نتیجه رسیدن موضوع هسته‌ای، دلیلی برای بلاتکلیف ماندن بازار مسکن وجود ندارد چرا که پس از انتخابات متقاضیان در انتظار عملکرد دولت یازدهم بودند که این اتفاق با سربلندی در مذاکرات هسته‌ای رخ داد و حالا اقتصاد باید نقش خود را ایفا کند.

مجتبی بیگدلی تأکید کرد که دولت باید با به‌وجود آمدن فضای جدید در اقتصاد به فکر افزایش تولید در بخش مسکن باشد. نیاز سالانه 1.5میلیون واحد مسکونی باید تأمین شود تا در بازار شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم. این فعال ساخت مسکن گفت: صنعت ساختمان با یکهزار و 200گره شغلی در زیرمجموعه خود به‌عنوان بخشی مولد و کارآفرین شناخته می‌شود. دولت با ایجاد محرک و یاری بخش خصوصی در این بخش می‌تواند 2هدف اساسی خود در بخش مسکن و اشتغال را دنبال کند.

رونق ساخت وساز مسکن

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور معتقد است که بعد از رخدادهای مثبت در دنیای سیاست، نوبت به بخش اقتصاد رسیده است. مسکن که بیشترین سهم را در سبد خانوار دارد، قطعا بیشترین تأثیر را از تغییر اوضاع اقتصادی خواهد پذیرفت.
ایرج رهبر به همشهری گفت: ایجاد رونق اقتصادی به واسطه کاهش فشار تحریم‌ها می‌تواند به مثبت‌شدن رشد اقتصادی کمک کند و قطعا به‌دلیل نقش مهم و قابل توجه مسکن در اقتصاد خانوار، می‌توان امید داشت که این بخش وضعیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کند. هرچند که انتظار نمی‌رود این موضوع در کوتاه‌مدت بازار مسکن را تحت‌تأثیر قرار دهد بلکه این اتفاق مثبت سیاسی و اقتصادی می‌تواند آغاز راهی باشد که به رونق ساخت‌وساز مسکن بینجامد.

ایرج رهبر معتقد است که با حل و فصل مسائل بین‌المللی امید به کاهش هزینه‌ها در این صنعت افزایش پیدا کرده است. کاهش قیمت مصالح ساختمانی می‌تواند در کاهش قیمت تمام‌شده ساخت، اثرگذار باشد و در میان‌مدت قیمت فروش مسکن را نیز کاهش دهد.رئیس اتحادیه املاک کشوری نیز معتقد است توافق هسته‌ای بر بازار مسکن تأثیرگذار خواهد بود. مصطفی‌قلی خسروی اعلام کرده است که تا 10روز دیگر می‌توان آثار این توافق را در بازار مسکن مشاهده کرد چراکه این بازار مانند طلا و ارز واکنش لحظه‌ای از خود نشان نخواهد داد.

کد خبر 240289
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز