شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

این روزها بانک مرکزی ژاپن با انتقاد کارشناسان مواجه شده است.

این انتقادات،‌ برعکس انتقاداتی که در کشوری همچون ایران به بانک مرکزی وارد می‌شود به علت بالا بودن نرخ تورم یا کاهش ندادن نرخ سود بانکی نیست، بلکه کاملاً برعکس عده‌ای از اقتصاددانان ژاپنی معتقدند بانک مرکزی این کشور با افزایش ندادن نرخ بهره بانکی، مانع افزایش نرخ تورم از سطح صفر درصد شده است!در اقتصاد توسعه‌یافته ژاپن، برعکس اقتصاد کشورهای در حال توسعه، مهمترین معضل اقتصادی، پایین بودن نرخ تورم است.

نرخ تورم در ژاپن در سال‌های اخیر همواره حدود صفر بوده وبر اساس گزارش‌های صندوق بین المللی پول  حتی در فاصله سال‌های 1999 تا 2003 نرخ تورم در این کشور منفی شد و با تلاش دولت و بانک مرکزی، افزایش تقاضای داخلی موجب رسیدن نرخ تورم به بالای صفر شد.

تورم بسیار پایین و نزدیک به صفر موجب کند شدن روند تولید در ژاپن در سال‌های اخیر شده بود، چرا که به علت صفر بودن تورم، برای تولیدکنندگان هزینه کردن به منظور تولید مقرون به صرفه نبود. نرخ تورم کالاهای مصرفی در ژاپن در سال 2006 میلادی به 2/0 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال به 3/0 درصد و در سال آینده به 8/0 درصد افزایش یابد که این ارقام، روند تولید در این کشور را امیدوارکننده‌تر ساخته است.

به گزارش رویترز بانک مرکزی ژاپن در تازه‌ترین تصمیم خود، نرخ‌های بهره بانکی بسیار پایین این کشور را بدون تغییر در سطح 5/0 درصد حفظ کرد. نرخ پایین تورم و کاهش ارزش ین در برابر دلار به علت نبود اطمینان از آینده اقتصاد آمریکا مهمترین علل تصمیم بانک مرکزی ژاپن محسوب می‌شوند.

توشیهیکو فوکوی رئیس بانک مرکزی ژاپن در این زمینه اظهار داشت: بانک مرکزی فقط به تدریج نرخ‌های بهره را افزایش خواهد داد.

این سخنان وی، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال افزایش یک‌باره نرخ‌های بهره بانکی در ژاپن در ماه آینده را کم‌رنگ کرد. روند نزولی نرخ تورم در ژاپن در ماه‌های اخیر، تصمیم بانک مرکزی این کشور نسبت به افزایش ندادن نرخ‌های بهره را محتمل و قابل پیش‌بینی ساخته بود. البته هنوز در بازارها این گمانه‌زنی وجود دارد که احتمال دارد بانک مرکزی ژاپن اقدام به افزایش نرخ‌ بهره نماید.

اقتصاددانان ژاپنی معتقدند یکی از راه‌های افزایش نرخ تورم،‌ افزایش نرخ‌ بهره‌های بانکی است تا بدین ترتیب با رشد هزینه‌های مالی تولید، اندکی چرخه تولید در این کشور رونق بگیرد.

انتظار اینکه نرخ‌های بهره بانکی در ژاپن در ماه‌های آینده در سطح بسیار پایین کنونی باقی بماند همراه با افزایش هزینه‌های استقراض در آمریکا موجب کاهش ارزش ین در برابر دلار به پایین‌ترین سطح 5/4 سال اخیر شده است. روز جمعه ارزش دلار در برابر ین به بیش از 123 ین رسید که بالاترین سطح آن از دسامبر 2002 محسوب می‌شود.

اقتصاد ژاپن هم‌اکنون در میانه طولانی‌ترین دوره رونق پایدار پس از دوران جنگ جهانی دوم به سرمی‌برد اما این نگرانی نیز وجود دارد که رکود در اقتصاد آمریکا که بزرگترین شریک تجاری ژاپن است موجب وقفه در رشد اقتصادی سرزمین آفتاب تابان گردد.

رئیس بانک مرکزی ژاپن در ارتباط با کاهش ارزش ین این کشور اعلام کرد: کاهش ین لزوماً خطری را متوجه اقتصاد ژاپن نمی‌کند و واحد پول ضعیف‌تر موجب افزایش هزینه واردات، رشد تورم و افزایش ارزش صادرات می‌شود.

کد خبر 24433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز