جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

همشهری انلاین: شماری از ژاپنی‌ها سال گذشته علیرغم پیکار دولت ژاپن برای کم‌کردن ساعات اداری به معنای واقعی کلمه تا سر حد مرگ کار کردند

به گزارش خبرگزاری فرانسه وزارت بهداشت، رفاه و کار ژاپن گزارش داد حدود 355 کارمند در این سال تا ماه مارس در اثر کار مفرط بیمار شدند یا درگذشتند، که بالاترین رکورد تا به حال به حساب می‌آید و 7.6 درصد بیشتر از سال قبل است.

در مجموع 147 کارمند در نتیجه سکته مغزی یا حمله قلبی درگذشتند.

مرگ ناشی از کار مفرط در طول دوران معجزه اقتصادی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم آنقدر در این کشور رایج شد که در زبان ژاپنی واژه‌ای برای آن ابداع کردند:"کاروشی".

دولت سعی کرده است با ارتقای ارتباطات از راه دور و تشویق کارمندان به گرفتن مرخصی در هنگام ازدواج یا نیاز به مراقبت از والدین سالمند به حل این مشکل بپردازد.

اما منتقدان می‌گویند از آنجایی که اقتصاد ژاپن دوره‌های طولانی از گسترش را می‌گذراند، شمار کارهای پاره‌وقت رو به افزایش بوده است و کارکنان جدید فاقد امنیت خاطری هستند که به آنها اجازه دهد در مقابل فشار برای کار زیاد مقاومت کنند.

وزیر کار ژاپن در این باره گفت در  سال گذشته  مالی تقریبا نیمی از 938 ادعای غرامت برای اختمال  بیماری یا مرگ به علت کار مفرط را رد کرده است.

به غیر از این‌ها گزارش وزارت کار ژاپن حاکی از ان است که  819 کارمند مدعی شده‌اند که به خاطر کار مفرط از لحاظ روانی بیمار شده‌اند و در 225 مورد غرامت دریافت کرده‌اند.

گزارش وزارت کار همچنین حاکی از ان است که کارکنان دچار بیماری روانی در 176 مورد یا خودشان را کشته‌اند یا قصد این کار را داشته‌اند، و در 66 مورد که باز رکوردی محسوب می‌شود، شایسته دریافت غرامت دانسته شده‌اند.

ژاپن یکی از بالاترین آمار خودکشی در جهان را داراست و در سال 2005 برای هشتمین سال متوالی این رقم بیش از 30000 نفر بود.

کد خبر 22289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز