همشهری آنلاین: رئیس کل سازمان امور مالیاتی از تلاش نظام مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی با تکیه بر طرح‌های جدید این سازمان خبر داد و گفت: هم اکنون ۲۵ درصد اقتصاد ایران مالیات نمی‌دهد.

مالیات

به گزارش مهر، علی عسکری از فرار مالیاتی به عنوان مهمترین دغدغه نظام مالیاتی یاد کرد و گفت: دولت همواره درصدد بوده تا با کاهش فرار مالیاتی، ترکیب مناسبی از درآمدهای دولت را بوجود آورد بطوری که سهم مالیات‌ها بخش قابل توجهی از بودجه کشور را تشکیل دهد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در حال حاضر تنها 45 درصد از بودجه جاری کشور از محل درآمدهای مالیاتی تامین می شود که این رقم مطلوب نیست، گفت: هم اکنون 25 درصد اقتصاد ایران مالیات نمی دهد که از این بخش بعنوان اقتصاد پنهان یاد می شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار امیدواری کرد: با اجرای کامل طرح جامع مالیاتی، فرار مالیاتی از 25 درصد فعلی به 15 درصد کاهش یابد که معمولا 10 درصد فرار مالیاتی در همه جای دنیا دیده می‌شود.

وی افزود: ما از نظر دریافت مالیات در میان کشورهای جهان در پایین‌ترین رتبه قرار داریم. البته با اجرای طرح‌هایی همچون طرح جامع مالیاتی، مالیات بر ارزش افزود، راه اندازی صندوق‌های فروش، میزان درآمدهای مالیاتی به شکل مشهودی افزایش می‌یابد.

عسکری در مورد وصولی مالیات بر ارزش افزوده سال 91 گفت: درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده در سال گذشته 103 درصد محقق شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبلش حدود 46 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه سهم اصناف در تولید ناخالص داخلی 30 درصد است، گفت: با وجود این سهم بالا، اصناف فقط 6 درصد مالیات می‌پردازند.

وی در رابطه با دریافت مالیات از خرده فروشان نیز خاطرنشان کرد: لازمه مالیات بر ارزش افزوده برای خرده فروشان، نصب صندوق فروش است که می‌باید به تمامی مشاغل خرده فروش تسری پیدا کند. ما این طرح را با نصب 10 صندوق آزمایش کردیم و تا پایان سال هم چند صندوق دیگر نصب خواهیم کرد.

کد خبر 244215
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز