گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس با پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران دستگاه‌های دولتی در سال‌ آینده موافقت کردند که به این ترتیب کارمندانی که ماهانه زیر یک میلیون تومان حقوق بگیرند، مالیات نمی‌دهند.

به گزارش همشهری در ادامه بررسی مواد مالیاتی قانون بودجه سال آینده در مجلس، مقرر شد تا سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان از 10به 12میلیون تومان در سال افزایش یابد. براساس قانون بودجه امسال، کارمندانی که کمتر از 833هزار تومان در ‌ماه حقوق می‌گیرند، از پرداخت مالیات بر حقوق معاف هستند. این گزارش می‌افزاید:

در گزارش کمیسیون تلفیق بودجه مجلس پیشنهاد شده بود تا نرخ مالیات بردرآمد حقوق کارکنان وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی در سال‌های 92و 93، 10درصد تعیین شود که به‌دلیل مغایرت آن با برنامه پنجم، تعیین تکلیف این حکم به کمیسیون تلفیق واگذار شد.

تأمین بودجه سلامت با افزایش یک‌درصدی مالیات بر مصرف

با تصویب مجلس، از ابتدای سال93 علاوه بر افزایش قانونی نرخ مالیات بر ارزش افزوده، یک واحد درصد به‌عنوان مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده سهم دولت اضافه می‌شود. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در حال حاضر 6درصد است. محمدباقر‌نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در دفاع از این تصمیم مجلس اظهار کرد: اگر قرار است نیاز مردم را پاسخگو باشیم، تنها راه آن مالیات است و اگر یک درصد بیشتر مالیات بر ارزش افزوده را بپذیریم و پاسخگوی این نیاز مردم باشیم، بسیار درست‌تر است.

معافیت مالیاتی اظهارنامه نمی‌خواهد

نمایندگان در تصمیم دیگری در شرایط تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای برخورداری از معافیت مالیاتی برای صاحبان مشاغل وسایط نقلیه و املاک و منبع ارث برای عملکرد سال‌های 1390، 1391، 1392 و 1393 را الزامی ندانستند. مجلس در ادامه بررسی مواد مالیاتی بودجه سال آینده مقرر کرد: افرادی که برای دریافت شماره اقتصادی ثبت‌نام نکنند از معافیت مالیاتی محروم می‌شوند.

تعیین عوارض جدید آب و برق برای سال آینده

مجلس همچنین وزارت نیرو را مکلف کرد که علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ 100 ریال از مشترکین آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند که 100درصد وجوه دریافتی تا 390میلیارد ریال صرفا جهت آبرسانی شرب روستایی اختصاص می‌یابد. نمایندگان همچنین وزارت نیرو را موظف کردند که علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته‌شده، مبلغ 30ریال به‌عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکین برق به استثنای مشترکین خانگی روستایی و چاه‌های کشاورزی دریافت کنند و وجوه حاصله را به‌حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

کد خبر 248281
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز