همشهری آنلاین: نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با تاکید بر اینکه تنها راه پایان دادن به فتنه ۸۸ محاکمه علنی و همزمان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد است گفت: حصر خانگی طولانی مدت بدون محاکمه توجیه قانونی و شرعی ندارد.

علی مطهری در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (یکشنبه 8 دی ماه) با گرامیداشت سالروز 9 دی گفت: در این روز راهپیمایی خود جوش اقشار مختلف ملت ایران اعم از هواداران کاندید پیروز و معترضان به نتیجه انتخابات نشانه رشد اجتماعی و سیاسی ملت ایران که قطع نظر از تخلفات دو طرف فتنه به دفاع از اصل نظام جمهوری اسلامی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نماینده مردم تهران،ری ،شمیرانات و اسلام شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جای تاسف است که پس از گذشت 4 سال از آن ماجرا هنوز مسئله فتنه حل نشده و ورد زبان‌ها است. افزود:بهتر است رئیس قوه قضائیه به جای شعار دادن در مورد فتنه به حل آن بپردازد و حل آن مستلزم وجود یک قوه قضائیه مستقل است، نه قوه‌ای که از این نهاد و آن دفتر و از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد. قوه قضائیه مستقل قوه‌ای است که همه مقامات کشور را در موارد لازم به دادگاه بکشاند و حکم عادلانه صادر کند. این در حالی است که قوه قضائیه ما به عنوان مثال پس از گذشت 4 سال هنوز نتوانسته تکلیف معاون اول رئیس جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص کند.

برای حل مسئله فتنه نیاز به قوه قضائیه مستقل است

وی افزود: قوه قضائیه نباید از دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی تاثیر بپذیرد.قوه قضائیه مستقل قوایی است که بتواند همه مقامات کشور را بدون استثنا در موارد لازم به دادگاه بکشاند و حکم عادلانه صادر کند، این درحالی است که قوه قضائیه ما به عنوان مثال پس از گذشت بیش از 4 سال هنوز نتوانسته تکلیف معاون اول رئیس جمهور سابق را در ماجرای بیمه ایران مشخص کند.

مطهری یادآور شد: این راه حل که موسوی و کروبی برای اتمام ماجرا عذرخواهی کرده به نتیجه نمی‌رسد چون آنها اگرچه ممکن است به برخی خطاهای خود اعتراف کنند اما مجرم اصلی را طرف مقابل می‌دانند.

وی ادامه داد: توبه و عذرخواهی باید با میل قلبی اتفاق بیافتد، بارها گفته‌ام که اگر قرار بر گذشت طرفین از تخلفات یکدیگر نیست، تنها راه پایان دادن به فتنه سال 88 محاکمه علنی و همزمان موسوی، کروبی و احمدی نژاد است بدون اینکه اتهامات آنان را در یک حد بدانیم تا زمانی که یک طرف قضیه حق صحبت و دفاع از خود را نداشته باشد و یک طرف دیگر هر چه می‌خواهد اتهام می زند، این بحران حل نخواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: این سه نفر را که یکی هیزم فتنه را آورد و دوتای دیگر آن را شعله ور کردند محاکمه علنی کنید تا حقیقت ماجرا برای مردم آشکار شود، آنگاه هر حکمی صادر شود کسی اعتراض نخواهد داشت.

حصر خانگی طولانی مدت بدون محاکمه توجیه قانونی و شرعی ندارد

مطهری با بیان اینکه حصر خانگی طولانی مدت بدون محاکمه توجیه قانونی و شرعی ندارد، گفت: یک آیه قرآن می‌فرماید دشمنی با قومی شما را از جاده عدالت خارج نکند، عدالت بورزید که به تقوا نزدیک تر است.

جرم تاج زاده و نبوی غیر از انتقاد به نظام چه بوده است

وی افزود: احکام سخت گیرانه زندانیان سیاسی سال 88 نیز مطلب دیگری است که قوه قضائیه باید پاسخگو باشد ، آیا این احکام توسط قضات عادل و مستقل صادر شده یا قضاتی که تحت فرمان بازجوها یا عناصر اطلاعاتی بوده‌اند؟

این نماینده مردم در مجلس نهم توضیح داد: بسیاری از این احکام در دوره مدیریت قبلی قوه قضائیه و در فضای احساسی سال 88 صادر شده است، لذا نیاز به بازبینی دارد رئیس قوه قضائیه پاسخ دهد که به عنوان مثال جرم مصطفی تاج زاده یا بهزاد نبوی غیر از انتقاد به نظام چه بوده است.

وی ادامه داد: امام علی (ع) خوارج را تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند از آنها گذشت و حتی حقوق آنان را از بیت المال قطع نکرد در این زمینه روحانیت و مراجع تقلید قم و دانشگاهیان و سایر اقشار وظیفه مضاعف دارند و نباید از جو رعب و وحشتی که در چند سال اخیر حاکم شده است بهراسند و باید برای سکوت خود در مقابل خداوند پاسخ داشته باشند. نخبگان جامعه باید قوه قضائیه را یاری کنند تا بتواند با هدایت مقام رهبری بر فضای رعب و تفرقه‌ای که عد‌ه‌ای به خاطر منافع خود خواهان ادامه آن هستند، فائق آید و مسئله فتنه را به نقطه پایان برساند.

مطهری یادآور شد: وحدت ملی ما پشتوانه‌ای برای مذاکرات هسته‌ای و حل مشکلات اقتصادی خواهد بود. اینجانب به عنوان نماینده قوه مقننه در هیئت نظارت بر مطبوعات به روزنامه‌ها تذکر می‌دهم که جای نقد احکام مسلم اسلام در روزنامه آن هم در صفحه اول آن نیست و کاری نکنید که بهانه به دست عده‌ای برای محدود کردن فضای آزادی بیان بیفتد. اینگونه مباحث می‌تواند در نشریات تخصصی همراه با پاسخ آن از سوی اسلام‌شناسان مطرح شود و از قضا این مباحثات همیشه موجب آشکارتر شدن گوهر اسلام شده است.

وی افزود: مرجع قانونی رسیدگی به امور روزنامه‌ها هیات نظارت بر مطبوعات است و قوه قضائیه نباید راسا اقدام کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم درباره مذاکرات هسته‌ای ایران توضیح داد: نباید درباره نتیجه مذاکرات عجولانه قضاوت کرد ، مقاومت مردم و قدرت منطقه‌ای ایران غرب را پای میز مذاکره کشاند، روزنامه لس آنجلس تایمز چند روز بعد از مذاکرات ژنو نوشت تحریم ایران بیش از این امکان پذیر نبود و اگر توافق ژنو را انجام نمی‌دادیم آن وقت تحریم ها شروع به ضعیف شدن می‌کرد.

مطهری ادامه داد: مذاکرات راه ارتباط ایران با دنیا را باز کرد. چیزی که کشورهایی مانند عربستان و کشور نامشروعی مانند اسرائیل به شدت مخالف آن بوده و هستند. فلسفه انقلاب اسلامی ابلاغ پیام اسلام به دنیا است و ما حرف‌های زیادی با دنیا در خصوص نظام خانوادگی، نظام جزایی، حقوق بشر، سبک زندگی و... داریم و ابلاغ این پیام‌ها نیازمند ارتباط با دنیا و شرکت فعال‌تر در مجامع جهانی است.

وی افزود: مسئله اصلی ما با غرب، مسئله فلسطین است. اگر این مسئله نبود غربی‌ها به مسئله انرژی هسته‌ای ما هم کاری نداشتند. لذا ما همواره باید روحیه مقاومت و حماسه و مجاهدت خود را حفظ کنیم و آینده خود را صرفا به نتیجه مذاکرات پیوند نزنیم و مذاکرات را یک امر حاشیه‌ای بدانیم که نتیجه آن هر چه باشد، ما به دنبال تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی از جمله آزادی قدس شریف و سرزمین اسلامی فلسطین هستیم. به بیان دیگر مذاکرات هسته‌ای صرفا یک اتمام حجت با دنیا و با مردم خودمان است که ما حسن نیت خود را نشان دادیم. حال اگر آنها کارشکنی کردند و جنگی رخ داد، آنگاه مردم ما مقاوم‌تر و دنیا نیز با ما همراه‌تر خواهد بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تذکر به وزیر کشور گفت: وزیر کشور باید پاسخ دهد که چرا نسبت به پدیده بانوان ساپورت‌پوش در سطح تهران و برخی از شهرها بی‌تفاوت است. این چه پوششی است که تا 30 سانت بالای زانو آشکار است؟ از ابتدای انقلاب اسلامی حجاب استاندارد گذشته از چادر عبارت بود از شلوار، مانتو تا زانو و روسری و مقنعه؛ دولت اسلامی موظف است آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است و کار مردم نیست را انجام دهد و بدیهی است که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، مجلس شورای اسلامی به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

کد خبر 244090
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز