یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: باغ گیاه‌شناسی نیویورک به منظور فراهم آوردن دسترسی عموم به دریایی از اطلاعات مربوط به تنوع گونه‌های گیاهی بیش از ۷.۳ گونه گیاهی را به پایگاه داده‌ قابل جستجویی تبدیل کرده‌است.

گیاهان دیجیتالی

براساس گزارش پاپ ساینس، باغ گیاه‌شناسی نیویورک به عنوان یکی از چهار مجموعه‌دار نمونه‌های خشک شده گیاهی در سال 1900 تاسیس شد و از آن روز تابه‌حال مجموعه‌داران و گیاه‌شناسان بیش از 100 هزار گونه گیاهی را به این مرکز تحویل داده‌اند. سالانه مجموعه‌های جدیدی از سرتاسر جهان به داشته‌های این مرکز افزوده می‌شود.

در درون اتاق‌های فلزی این مرکز که از درجه حرارت کنترل‌شده‌ای برخوردارند، گونه‌هایی بسیار قدیمی نگه‌داری می‌شوند که در میان آنها نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط داروین نیز به چشم می‌خورند.

پروژه دیجیتالی‌سازی این نمونه‌های گیاهی از دهه 1990 آغاز شد، پس از آن این تکنیک ارتقا یافته و از حالت عکاسی استودیویی به عکاسی با جعبه نور که معمولا برای عکاسی از جواهرات کاربرد دارد تغییر پیدا کرد،‌ در این تکنیک اطلاعات دریافتی تصویر مستقیما وارد رایانه می‌شود.

در آغاز سالانه تنها 20 هزار تا 30 هزار نمونه گیاهی در این مرکز دیجیتالی شدند اما پس از ارتقای تکنیک دیجیتالی‌سازی و کاهش تداخل نیروی انسانی در فرایند این پروژه، اکنون سالانه 10 هزار نمونه گیاهی دیجیتالی شده و وارد پایگاه داده‌ها می‌شوند. کارمندان این مرکز تا پایان پائیز سال جاری دو میلیون نمونه گیاهی دیجیتالی شده در اختیار داشتند.

از آنجایی که اطلاعات هرگونه گیاهی با اطلاعاتی درباره زمان و مکان جمع‌آوری نمونه همراه است، محققان می‌توانند از این اطلاعات برای مطالعه و دنبال کردن روند تکامل و تغییر گیاه طی 150 سال استفاده کنند.

کد خبر 244082
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز