گروه اجتماعی : درحالی‌که وکیل سعید مرتضوی اعلام کرده او از ۸روزنامه شکایت کرده است، دادستان تهران گفته به محض اینکه پرونده تخلف از تأمین اجتماعی به دستگاه قضایی برسد رسیدگی آن خارج از نوبت و به‌صورت فوق‌العاده انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه، اعلام کرده که به محض وصول این پرونده، دادسرای تهران به‌صورت فوق‌العاده (خارج از نوبت) به آن رسیدگی خواهد کرد. او به ایرنا گفت: دستگاه قضایی به اتهامات هرفرد یا افرادی که نامشان در گزارش کمیته تحقیق و تفحص آمده و اتهام متوجه آنها باشد رسیدگی می‌کند و برای رسیدگی به پرونده تخلفات تأمین اجتماعی که اخیرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، عزم جدی دارد و به محض وصول در دادسرای تهران مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

در همین حال مرتضوی از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علیرضا محجوب رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس نیز شکایت کرده است. پیمان حاج محمود عطار، وکیل دادگستری در پاسخ به اینکه آیا متهم می‌تواند علیه شاکیان اقامه دعوی کند یا نه، معتقد است که قانون اساسی (اصل 84و 86) به نمایندگان مجلس اجازه داده تا در تمامی امور داخلی و خارجی کشور اظهارنظر و دخالت کنند و حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارند و هرگونه اظهارنظر و دخالت نمایندگان در راستای این وظایف قانونی فاقد مسئولیت کیفری نمایندگان است. به‌عبارت دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای وظایف قانونی خود دارای مصونیت پارلمانی هستند.

براساس گفته‌های این وکیل دادگستری، ‌به‌عبارت ساده‌تر و برابر رویه قضایی کنونی ایران، نخست باید دادسرا به اتهامات آقای سعید مرتضوی مندرج در گزارش تحقیق و تفحص و اسناد پیوست آن رسیدگی کند و چنانچه این گزارش و اسناد ارائه شده آن کذب محسوب شد و حکم برائت سعید مرتضوی در رابطه با اظهارات آقای محجوب و ربیعی و گزارش تحقیق و تفحص در دادگاه صالح به اثبات رسید، آنگاه مرتضوی حق خواهد داشت علیه افراد یادشده یا هرشخص دیگری که این مطالب را به وی افترا زده است، شکایت کند.

شکایت از روزنامه‌ها

بعد از انتشار گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی از سوی مجلس بخشی از این گزارش در روزنامه‌ها ازجمله همشهری منتشر شد و البته تلاش برای برقراری تماس با مرتضوی و درج نظرات یا احیانا پاسخ‌هایش به موارد مطرح شده در گزارش به نتیجه نرسید. پس از انتشار گزارش جوابیه‌ای از سوی مرتضوی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت که بخشی از این جوابیه در روزنامه همشهری19آذر منتشر شد.

حجم جوابیه منتشرشده بیشتر از 2برابر حجمی بود که در گزارش روزنامه همشهری درباره‌ مرتضوی منتشر شده بود. سعید ایوبی، وکیل مرتضوی، درباره شکایت مطرح شده توضیح داد که برای ملزم کردن این روزنامه به چاپ جوابیه موکل(مرتضوی) به سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه درخواست داده‌ و علاوه براین درخصوص افترا و نشر اکاذیب نیز شکایتی علیه روزنامه‌ها مطرح شده است. با این‌همه شکایت‌هایی در این پرونده مطرح شده که تا رسیدن اصل پرونده به دادسرا و رسیدگی از سوی قوه قضاییه باید منتظر ماند و دید که به این پرونده با چه روشی رسیدگی خواهد شد.

کد خبر 244002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز