گروه اجتماعی - مینا شهنی: روزهای پایانی هفته گذشته روزهای داغی در بازتاب انتشار نتیجه تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی بود که طی آن بازنشستگان و کارگران جلوی مجلس تجمع کردند و وکیل مرتضوی از وزیر کار و رئیس کمیته تحقیق و تفحص شکایت کرد.

تجمع گروهی از بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی در اواخر هفته گذشته در مقابل مجلس نشان داد که این گروه همچنان در انتظار نتایج رسیدگی به تحقیق و تفحص از این سازمان هستند و بر این باورند که رسیدگی به این گزارش می‌تواند بخشی از حقوق از دست رفته‌‌شان را بازگرداند. به عقیده این گروه، گزارش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی از سوءمدیریت‌هایی پرده برداشت که منجر به تاراج‌رفتن سرمایه این سازمان شد. سرمایه‌ای که صاحبان اصلی آن همه‌ بیمه‌شدگان و بازنشستگانی هستند که سرمایه اولیه برای فعالیت اقتصادی تامین اجتماعی را تامین کرده‌اند.

همزمان با این تجمع سعید مرتضوی مدیر عامل وقت تامین اجتماعی، نیز از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علیرضا محجوب رئیس کمیته تحقیق و تفحص از مجلس شکایت کرده‌است. این شکایت به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و ایراد تهمت و افترا از سوی وکیل مرتضوی به دادسرای کارکنان دولت تسلیم شده و شاکی مستندات خود را نیز ضمیمه شکایت کرده است.

در این شرایط که از یک‌سو سعید مرتضوی و از سوی دیگر بیمه‌شدگان و بازنشستگان تامین اجتماعی و از سویه سوم نمایندگان مجلس همه و همه چشم به دستگاه قضا دوخته‌اند، به‌نظر می‌رسد بررسی قضایی این پرونده از سوی چشمان زیادی رصد می‌شود و این مراقبت و رصد تا به‌دست آمدن نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت.

کسانی که در مقابل مجلس تجمع کرده بودند می‌خواستند مطمئن باشند که مجلس و دستگاه قضایی در بررسی پرونده تامین اجتماعی پارتی بازی و حق و ناحق نمی‌کنند، این گروه تشکیل شده از افرادی بودکه نخستین عکس‌العمل‌شان نسبت به انتشار گزارش تحقیق و تفحص خشم بی‌پایان بود، خشمی که ریشه در تلاش برای بازپس‌گیری حقوقی داشت که طی سال‌های سال از دست داده بودند. اگرچه کنترل خشم سرکش در وجودشان هنوز هم به‌صورت کامل انجام نشده است‌، با هدایت این خشم به کانال‌های اعتراض و پیگیری تلاش می‌کنند تا حتما حق و حقوقشان را به‌دست آورند و اجازه ندهند از اعتمادشان سوءاستفاده شود.

هیات مدیره تامین ا جتماعی نیز برای به‌دست آوردن اعتماد بازنشستگان و بیمه‌شدگان دستور تشکیل کارگروهی را داد تا ماجراهای منجر به سوءمدیریت در این سازمان را بررسی کند. این کارگروه بایستی ضمن شناخت و بررسی مفاد و مندرجات گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و علل وقوع و بروز آن، نه‌تنها نسبت به ارائه برنامه اصلاحی و راهکارهای پیشگیرانه حداکثر تا پایان دی‌ماه92 به هیأت‌مدیره اقدام کند، بلکه بتواند اعتماد ازدست‌رفته را بازیابی کند.

نمایندگان مجلس اگرچه با انجام تحقیق و تفحص و ارائه گزارش سعی کردند همه تلاششان را برای به‌دست آوردن اعتماد در این حوزه به‌دست آورند، بخشی از گزارش‌شان به دریافت کارت هدیه گروهی نمایندگان از سوی مدیر عامل تامین اجتماعی اختصاص داشت، پس حالا مجلس می‌بایست به تخلفات خودش نیز در این پرونده رسیدگی کند و این نکته‌ای است که تجمع کنندگان مقابل مجلس به آن اشاره کرده‌اند.

آخرین نقطه‌ امیدواری در بررسی پرونده تامین اجتماعی به قوه‌ قضاییه و دادگاه و محکمه و قاضی عادل و... برمی‌گردد. همانجا که رئیس دیوان عدالت اداری گفته که امیدوار است زودتر به این پرونده رسیدگی شود. منتظری در پاسخ به اینکه آیا به‌عنوان شاکی خصوصی از مرتضوی شکایت نمی‌کنید؟ توضیح داده: خیر. ولی اگر قرار باشد رسیدگی شود آنقدر شاکی وجود دارد که احتیاجی به شکایت ما نیست و امیدواریم زودتر به این پرونده رسیدگی شود.

اما کارگران برخی صنف‌ها برای اینکه اعلام کنند که انتظاراتشان از دستگاه قضا برای بررسی این پرونده بسیار زیاد است، به‌صورت جداگانه شکایتی ارائه کرده‌اند. انجمن‌های صنفی کارگران خباز یکی از صنوفی است که از متهمان فساد مالی در تامین اجتماعی به قوه قضاییه شکایت کرده و خواسته تا دستگاه قضا در این‌باره پاسخگو باشد.

زمزمه‌ وقوع تخلف در سازمان تامین اجتماعی از چند سال پیش شدت گرفت اما به هر حال گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس برگی واقعی در ماجرای این پرونده گشوده که افراد زیادی را با آن مرتبط‌کرده و بیمه‌شدگان تامین اجتمای را در گروه افراد مطالبه‌گر جای داده است، بخشی از مطالبه این افراد بازگرداندن اموال به تاراج رفته و بخشی نیز ایجاد شفافیت در اداره تامین اجتماعی است. اما شاید مهم‌ترین نتیجه تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی این باشد که مدیران کنونی و بعدی نه‌تنها در تامین اجتماعی که در نهادهای متفاوت و مختلف به این واقعیت پی ببرند که تیغ تحقیق و تفحص هر لحظه ممکن است بر سرشان فرود آید، پس احتیاط در رعایت قانون واجب است.

کد خبر 243842
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز