گروه اقتصادی: تا پایان دی‌ماه امسال بنزین یورو۴ در نیمی از جایگاه‌های سوخت‌گیری خودروها در تهران و کرج عرضه خواهد شد.

این تازه‌ترین وعده مسئولان وزارت نفت در برابر انتقادهای کارشناسان از تأثیر کیفیت بنزین مصرفی بر تشدید آلودگی هواست. هفته پیش هم معاون وزیر صنعت از عرضه خودروهای یورو4 به بازار خبر داد.به گزارش همشهری با افزایش انتقادها از آلودگی هوا و روزهای نیمه‌تعطیل‌ خسارت‌بار در کلانشهر‌ها شاهرخ خسروانی ، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها استاندارد است، گفت: هم‌اکنون بنزین یورو4 تولیدی پالایشگاه‌های شازند، تهران، اصفهان و تبریز در حال تولید است.

تبیین کرد: براساس مصوبه دولت و برنامه زمانبندی شده این بنزین به‌عنوان سوخت پاک ابتدا در 8 کلانشهر کشور توزیع خواهد شد که اراک به‌عنوان نخستین هدف از 15دی ماه درنظر گرفته شده است. وی افزود: از پایان دی ماه در بیش از 50 درصد جایگاه‌های سوخت تهران و کرج، بنزین با استاندارد یورو4 توزیع خواهد شد.

خسروانی در پاسخ به این سؤال که بنزین توزیعی استاندارد لازم را به جهت میزان آلایندگی که در هوا منتشر می‌کند، دارد یا خیر، گفت: بدیهی است که احتراق بنزین همانند هر سوخت دیگری، باعث تخلیه اکسید کربن و اکسید گوگرد از اگزوز خودروها می‌شود و بنزین توزیعی فعلی عموما در 2رده بنزین معمولی با اکتان87 و بنزین سوپر با اکتان95 است. به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مشخصات این دو بنزین با استانداردهای مورد نظر مطابقت دارد و بنزین فعلی دقیقا مطابق با استانداردهای ابلاغی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است.

به گزارش همشهری، افت محسوس کیفیت بنزین و تشدید آلودگی هوا در پایتخت سرانجام باعث شد تا تولید بنزین یورو4 در برخی جایگاه‌های تهران آغاز و به‌تدریج فراگیر شود؛ اما اجرای این طرح هم با فرازو نشیب زیاد مواجه شده به‌نحوی که پیش از این برخی جایگاه‌داران از توزیع بنزین یورو4 که به‌اصطلاح بنزین اروپایی نامیده می‌شود، انصراف دادند. حالا خسروانی درخصوص کیفیت بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها توضیح داد: با توجه به کسری ناشی از تولید داخلی و مصرف بنزین میزان کمی از این سوخت از مجتمع‌های پتروشیمی دریافت می‌شود که پس از ترکیب با بنزین تولید پالایشگاه‌های نفت و کسب استاندارد لازم به شبکه‌های توزیع سوخت تحویل می‌شود که کیفیت آن دقیقا مطابق با استاندارد ابلاغی است.

کد خبر 243854
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز