گروه اقتصادی - رضا کربلایی: تعداد چک‌های برگشتی دست‌کم در ۸‌ماه ابتدایی امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال و ۳سال اخیر رو به کاهش نهاده است. چرا؟

آیا نشانه‌هایی از بهبود وضعیت شاخص اعتماد بازار نمایان شده یا اینکه فعالان اقتصادی دیگر کمتر مایل هستند در معاملات خود از چک استفاده کنند و معاملات به‌صورت نقدی انجام می‌شود؟ بانک مرکزی می‌گوید: در 8‌ماه ابتدایی پارسال 32میلیون و 845هزار برگ چک در شبکه بانکی ایران رد و بدل شده اما در 8‌ماه نخست امسال تعداد این چک‌ها به 29میلیون و 916هزار برگ رسیده است؛ یعنی حدود 3میلیون برگ چک کمتر.

در 8‌ماه مورد نظر سال گذشته 4میلیون و 64هزار و در مدت مشابه امسال 3میلیون و 264هزار برگ چک برگشت خورده و به این ترتیب تعداد چک‌های برگشتی 800هزار برگ کمتر شده است. اما این یک روی سکه است.روی خوب سکه این است که هم نسبت عددی و هم نسبت ارزش ریالی چک‌های برگشتی به کل چک‌های رد و بدل شده بهتر شده است و می‌توان گفت که شاخص اعتماد در بازار بهبود یافته است.

8‌ماه ابتدایی سال گذشته ارزش ریالی کل چک‌های مبادله‌شده بیش از 525هزار میلیارد تومان و ارزش چک‌های برگشت خورده اندکی بیش از 28هزار میلیارد تومان برآورد شده است. درحالی‌که 8‌ماه ابتدایی امسال ارزش کل چک‌های مبادله شده 697هزار تومان و ارزش چک‌های برگشتی اندکی بیش از 32هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

به این ترتیب نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های رد و بدل شده از 12.4درصد از حیث عددی و 5.4درصد از حیث ریالی در 8‌ماه پارسال به‌ترتیب به10.9و 4.6درصد در پایان 8‌ماه نخست امسال رسیده است. بدین ترتیب تعداد چک‌های برگشتی در آبان امسال نسبت به آبان پارسال 70هزار برگ کمتر شده، هرچند ارزش ریالی چک‌های برگشتی بیشتر شده است.

همه وعده‌های روی کاغذ

مسئولان بانک مرکزی در سال‌های اخیر برنامه‌های زیادی برای کاهش تعداد چک‌های برگشتی داشته‌اند که اگر عملیاتی شود شاخص اعتماد بازار را بیش‌از این بهبود خواهد داد. برنامه‌هایی ازجمله محروم کردن افراد دارای چک‌های برگشتی از خدمات کلیدی بانک‌ها تا رنگی‌کردن دسته‌چک‌ها برای محدود‌کردن مبالغ قابل درج روی برگ‌های چک متناسب با شرایط افراد که متاسفانه همه آنها تاکنون روی کاغذ مانده است. در تازه‌ترین خبر بانک مرکزی مصمم است تا سامانه استعلام پیامکی وضعیت چک‌ها را راه‌اندازی کند تا به هنگام صدور چک، بتوان وضعیت آن را با ارسال یک پیامک استعلام کرد.

سؤال این است آیا رشد چک‌های برگشتی به‌ویژه در 4سال اخیر به‌دلیل بدحسابی افراد دارای چک برگشتی است یا پیامد طبیعی ناشی از رکود در اقتصاد ایران و بدتر شدن وضعیت کسب و کار بخش خصوصی در کشور؟ آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که نسبت چک‌های برگشتی نسبت به کل چک‌های ردوبدل شده در شبکه بانکی از سال 1388به بعد همزمان با کندتر شدن نرخ رشد اقتصادی و کاهش رتبه کسب و کار ایران 2رقمی شده است، هرچند نسبت ارزش ریالی چک‌های برگشتی هم حدود یک درصد بیشتر شده است.
گامی عملی برای کاهش آلودگی هوا
بنزین یورو4 تا پایان ماه در نیمی از جایگاه‌های تهران توزیع می‌شود
گروه اقتصادی: تا پایان دی‌ماه امسال بنزین یورو4 در نیمی از جایگاه‌های سوخت‌گیری خودروها در تهران و کرج عرضه خواهد شد. این تازه‌ترین وعده مسئولان وزارت نفت در برابر انتقادهای کارشناسان از تأثیر کیفیت بنزین مصرفی بر تشدید آلودگی هواست. هفته پیش هم معاون وزیر صنعت از عرضه خودروهای یورو4 به بازار خبر داد.
به گزارش همشهری با افزایش انتقادها از آلودگی هوا و روزهای نیمه‌تعطیل‌ خسارت‌بار در کلانشهر‌ها شاهرخ خسروانی ، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها استاندارد است، گفت: هم‌اکنون بنزین یورو4 تولیدی پالایشگاه‌های شازند، تهران، اصفهان و تبریز در حال تولید است. تبیین کرد: براساس مصوبه دولت و برنامه زمانبندی شده این بنزین به‌عنوان سوخت پاک ابتدا در 8 کلانشهر کشور توزیع خواهد شد که اراک به‌عنوان نخستین هدف از 15دی ماه درنظر گرفته شده است. وی افزود: از پایان دی ماه در بیش از 50 درصد جایگاه‌های سوخت تهران و کرج، بنزین با استاندارد یورو4 توزیع خواهد شد.
خسروانی در پاسخ به این سؤال که بنزین توزیعی استاندارد لازم را به جهت میزان آلایندگی که در هوا منتشر می‌کند، دارد یا خیر، گفت: بدیهی است که احتراق بنزین همانند هر سوخت دیگری، باعث تخلیه اکسید کربن و اکسید گوگرد از اگزوز خودروها می‌شود و بنزین توزیعی فعلی عموما در 2رده بنزین معمولی با اکتان87 و بنزین سوپر با اکتان95 است. به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مشخصات این دو بنزین با استانداردهای مورد نظر مطابقت دارد و بنزین فعلی دقیقا مطابق با استانداردهای ابلاغی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است.
به گزارش همشهری، افت محسوس کیفیت بنزین و تشدید آلودگی هوا در پایتخت سرانجام باعث شد تا تولید بنزین یورو4 در برخی جایگاه‌های تهران آغاز و به‌تدریج فراگیر شود؛ اما اجرای این طرح هم با فرازو نشیب زیاد مواجه شده به‌نحوی که پیش از این برخی جایگاه‌داران از توزیع بنزین یورو4 که به‌اصطلاح بنزین اروپایی نامیده می‌شود، انصراف دادند. حالا خسروانی درخصوص کیفیت بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها توضیح داد: با توجه به کسری ناشی از تولید داخلی و مصرف بنزین میزان کمی از این سوخت از مجتمع‌های پتروشیمی دریافت می‌شود که پس از ترکیب با بنزین تولید پالایشگاه‌های نفت و کسب استاندارد لازم به شبکه‌های توزیع سوخت تحویل می‌شود که کیفیت آن دقیقا مطابق با استاندارد ابلاغی است.

کد خبر 243853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز