شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

صدف کوه‌کن: درست مثل فیلم‌های تخیلی! عده‌ای دانشمند برای رسیدن به هدفی خاص دور هم جمع می‌شوند و محصول تولیدی آنها نوزادی است که براساس محاسبات دقیق و از پیش تعیین شده‌ای به دنیا می‌آید که گاهی برای خیر و گاهی برای شر برنامه‌ریزی شده است.

 اما این بار این داستان تخیلی در دنیای واقعی و برای نجات جان چند کودک دیگر اتفاق افتاده است. داستان از این قرار است که مقامات سوئدی به سه خانواده این کشور اجازه داده‌اند تا جنین‌هایی را تولید و غربالگری کنند که در نتیجه آن کودکانی با ویژگی‌های مورد نظر ژنتیکی آنها به وجود آید.

در واقع این اجازه به این دلیل صادر شده است تا پزشکان به وسیله سلول‌های بنیادی حاصل از بندناف این نوزادان، جان خواهر یا برادر آنها را که به مرض کشنده‌ای مبتلا هستند، نجات دهند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه از استکهلم، سازمان ملی بهداشت و رفاه سوئد انجام این اقدام بسیار جنجالی را برای این سه خانواده، درحالی تایید کرده است که اگر کودکان آنها سلول‌های بنیادی سالمی ‌را از یک خواهر یا برادر خود دریافت نکنند، جان خود را از دست می‌دهند.

 بد نیست بدانید که در این موارد جنین‌ها با روشی که تشخیص ژنتیکی قبل از پیوند (PGD ) خوانده می‌شود، ابتدا در شرایط آزمایشگاهی آزموده می‌شوند تا از میان آنها جنینی که دارای ساختار ژنتیکی یا ژنوتیپ مورد نظر پزشکان است، شناسایی شده و سپس در رحم کاشته شود.

در این روش پس از به دنیا آمدن کودکی که در دوران جنینی غربالگری شده و در رحم کاشته شده است، از سلول‌های بنیادی گرفته شده از جفت و بند نافش استفاده می‌کنند و آن را به خواهر یا برادر وی منتقل می‌کنند که این سلول‌ها زمانی‌که در مغز استخوان قرار می‌گیرند، شروع به تولید گلبول‌های خونی می‌کنند.

 البته این روند از مدتها قبل در سوئد به ویژه برای غربالگری بیماری‌های تک‌ژنی مانند فیبروز کیستی یا ناهنجاری‌های کروموزومی مانند «سندروم داون» به اجرا در می‌آید. اما این بار مقامات سوئد برای نخستین بار اجازه خواهند داد که جنین‌ها در روندی که «آزمایش آنتی‌ژن‌های گلبول سفید انسانی» (HLA )خوانده می‌شود، غربالگری شوند تا بافت مناسبی با بافت خواهر یا برادر بیمار آنها پیدا شود.

 این درحالی است که گوران ونرگرن- پروفسور اطفال در دانشگاه گوتنبرگ و یکی از محققان طرح اخیر- به خبرگزاری فرانسه گفته است که رویه PGD از سالها قبل در سوئد مورد استفاده قرار می‌گرفته و درحال حاضر از شیوه درمانی PGD/HLA در آمریکا، بلژیک و ترکیه استفاده می‌شود.

 اما آنچه اکنون اجازه آن صادر شده است را می‌توان به عنوان دومین مرحله از این فرآیند به حساب آورد که برای اولین بار در سوئد در دست اقدام است. در این میان برخی از این روند انتقاد می‌کنند و روند غربالگری را غیراخلاقی می‌دانند.

کد خبر 24375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز