گروه شهری: در جلسه شورای شهر گزارش عملکرد برنامه ۵ساله اول شهرداری تهران (۱۳۹۲-۱۳۸۷) توسط محمد صلاحی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری ارائه و از سوی اعضای شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.

البته اسماعیل دوستی و محسن پیرهادی، از اعضای شورای شهر این گزارش را کلی دانستند. آنها خواستار ارائه گزارشی کمی و کیفی درباره راهبردهای اجرایی و پیامد اقدامات انجام شده در این برنامه 5ساله شدند.پس از پایان گزارش عملکرد برنامه 5ساله اول شهرداری، محسن سرخو عضو کمیسیون عمران انتقاد داشت که این گزارش به‌دلیل نبود جدول مقایسه‌ای از شفافیت لازم برخوردار نیست.

وی همچنین با استناد به برخی اطلاعات ارائه شده درحوزه حمل‌ونقل گفت: طبق این گزارش میزان ساخت مترو 65کیلومتر از برنامه عقب است. درحالی‌که با توجه به وضعیت ترافیک و آلودگی هوا توسعه مترو جزو اولویت‌هاست. وی همچنین در حوزه اتوبوسرانی ضمن تقدیر از شهرداری بابت راه‌اندازی خطوط بی‌آرتی گفت: تا پایان برنامه 5ساله اول باید 11هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی وجود داشت، درحالی‌که تنها 6هزارو666 دستگاه اتوبوس در شهر تردد می‌کنند.

انتقاد رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت نیز به این بود که در اکثر تکالیف دیده شده در برنامه 5ساله شهرداری هدف‌گذاری نشده است. وی خواستار شفافیت بیشتر در چنین گزارش‌هایی شد.مسعود سلطانی فر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم با درنظر گرفتن اینکه بسیاری از بندهای گزارش عملکرد برنامه 5ساله اول شاخص‌گذاری و کمی نشده بود آن را قابل ارزیابی و نظارت ندانست و خواستار آن شد تا در برنامه 5ساله دوم حتما تمهیدات لازم درنظرگرفته شود.

احمد حکیمی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی مشکل این گزارش را ناشی از تعویق ارائه آن اعلام کرد، زیرا به گفته وی قرار بود این گزارش در بهار امسال ارائه شود و الان وقت لازم برای بررسی دقیق آن وجود ندارد.مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای شهر از اعضای شورای شهر خواست تا توجه داشته باشند که عدم‌رسیدن به برخی شاخص‌ها در برنامه ناشی از ضعف شهرداری نبود و نباید همه‌اش به پای شهرداری نوشته شود. به گفته طلایی در حوزه فرهنگی و اجتماعی هم هنوز شاخص‌ها کمی نشده و باید تلاش شود تا در این حوزه به شاخص‌های لازم دست یافت.

همچنین از نظر ولی‌الله شجاع‌پوریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی، گزارش ارائه شده مسائل نظری و تئوریک را با اقدامات اجرایی به شکل ناهمگن درهم آمیخته و به همین دلیل ارزیابی آن را سخت کرده است. به گفته شجاع‌پوریان باید اثربخشی این برنامه مورد مطالعه قرار گیرد تا مشخص شود چه اثربخشی‌ای در حوزه فرهنگی و اجتماعی داشته و به‌عنوان مثال قرار بوده چه هدفی به‌دست آید؟

در نهایت احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر با جمع بندی نظرات اعلام شده گفت: ‌اجماع نظرات دوستان این است که این نحوه گزارش دهی در شورا پذیرفته نیست. به گفته مسجد جامعی کمی نبودن اهداف برنامه و اینکه شاخصی پیشنهاد نشده تا برنامه براساس آن سنجش‌پذیر باشد ، نظر مشترک منتقدان است.

به گزارش همشهری، پس از پایان گزارش برنامه اول 5ساله، محسن سرخو عضو کمیسیون عمران اینطور اظهار داشت: یک باور اشتباه در شورای شهر وجود دارد و آن اینکه در بحث مترو دولت اصلا کمکی نکرده، درحالی‌که دولت چه در بحث فاینانس و چه توسعه خطوط برون شهری مترو وارد عمل شده و الان 52کیلومتر خط متروی فرودگاه امام خمینی(ره) آماده است و 48کیلومتر هم در سال 94آماده می‌شود.وی گفت: کاش شهرداری در سنوات گذشته با دولت هماهنگی می‌کرد که این اعتبارات به خطوط داخلی شهر هم پرداخت می‌شد.

در پاسخ به این اظهارات مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای شهر تهران ضمن اشاره به عدم‌پایبندی دولت به تعهدات و تکالیف قانونی و مصوبات مجلس در مورد مترو گفت: در مورد فرودگاه امام(ره) هم تا شهرداری و شورای شهر بر حسب ضرورت وارد عمل نشدند، کار پیش نرفت. محمود صلاحی معاون برنامه‌ریزی و توسعه نیز در پاسخ به سرخو گفت: همه هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل ریلی برون شهری برعهده دولت است و در حمل‌ونقل درون شهری نیز دولت و شهرداری هرکدام 50درصد هزینه را عهده‌دار هستند.

تاکید بر توقف پروژه ایران زمین

لغو مصوبه کمیسیون ماده5 درباره پروژه ایران زمین نیز دیروز از سوی اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی پارلمان شهر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل اعتقاد داشت گودبرداری در این طرح تمام‌شده درحالی‌که مجری و مالک این طرح به مصوبات شورای شهر در مورد کاهش خطرات عظیمی که از این ناحیه ساکنان اطراف را تهدید می‌کند، توجهی نکرده‌اند. شاکری تأکید کرد مصوبه شورای شهر نباید متزلزل شود بنابراین باید هرچه سریع‌تر تمهیدات لازم به‌منظور ایمن‌سازی‌ با هزینه مالک پروژه اعمال شود.

محسن سرخو از کمیسیون عمران نیز بابت به‌وجود آمدن ترک‌ها و نشست‌های جدید در منازل ساکنان اطراف پروژه ابراز تأسف کرد و گفت:‌ این نگرانی وجود دارد که در فصل بارندگی و به‌دلیل اینکه شمع‌های پای دیواره گودبرداری هنوز نصب نشده برحجم مشکلات اضافه شود. علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اما بحث اجرایی را مطرح کرد به‌نحوی که برای رعایت حال شهروندان و امنیت خانه‌های ساکنان اطراف پروژه ایران زمین باید یک تصمیم مدیریتی گرفته شود و برای صفر تا صدش برنامه‌ریزی صورت گیرد.

مسجد جامعی رئیس شورای شهر هم گودبرداری صورت گرفته در پروژه ایران زمین را خطرناک دانست و گفت: باید از شهرداری بخواهیم که مانع ادامه فعالیت کارفرما شود و مالک نیز موظف باشد مصوبه کمیسیون عمران شورای شهر درباره ایمن‌سازی‌ گودبرداری را با هزینه خودش رعایت کند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر هم از شورای‌عالی شهرسازی و وزیر مسکن و شهرسازی بابت لغو مصوبه کمیسیون ماده5 تشکر کرد و گفت: اکثر اعضای شورای شهر نگران گودبرداری پروژه ایران زمین هستند و به مجوز این طرح اعتراض دارند. رئیس کمیسیون شهرسازی از شهرداری خواست در نشستی مشترک با مالک پروژه ایران زمین ضمن توافق بر مقاوم‌سازی‌ گودبرداری با هزینه مالک، ‌جایگزینی مناسب در پهنه‌هایی که اجازه بلند مرتبه‌سازی‌ در آن وجود دارد به‌صورت تهاتر به مالک پروژه پیشنهاد شود.

لزوم ارائه لایحه اصلاح ساختار شهرداری

به‌دنبال ارسال نامه‌ای از سوی چند تن از اعضای شورای شهر به شهردار تهران درباره تغییرات اعمال‌شده در ساختار شهرداری، دیروز غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیش از شروع دستور جلسه، پاسخ ارسال شده به شورای شهر را غیرمنطقی دانست و گفت: بهتر بود موضوع اصلاح ساختار شهرداری در قالب لایحه به شورای شهر ارسال می‌شد تا مورد بررسی قرار گیرد.

بازدید ابوالفضل قناعتی عضو کمیسیون عمران شورای شهر از گرمخانه مشیریه و شنیدن اعتراضات و نارضایتی‌های اهالی منطقه رضویه باعث شد تا دیروز وی در جلسه علنی شورا درخواست جابه‌جایی مکان این گرمخانه یا مدیریت صحیح بر نحوه ورود و خروج حدود یک هزار بی‌خانمان ساکن در این مجموعه را مطرح سازد.شورای شهر دیروز پیش از ورود به دستورات جلسه به مناسبت سالگرد شهید محمدجواد تندگویان فیلمی از زندگی و سوابق کاری و مبارزاتی آن شهید پخش کرد.

کد خبر 242904
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز