چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

گروه سیاسی: چیزی در حدود 16 ماه پس از اولین هتک حرمت، به حرمین عسکریین در سامرا و درحالی‌که اقداماتی چندان جدی برای بازسازی زیارتگاه ائمه معصوم صورت نگرفته بود، صبح چهارشنبه عوامل تروریستی اقدام به تکرار حادثه اسفند 84 کردند تا تنها گلدسته‌های باقی‌مانده از این حرمین شریفین نیز فرو ریزد.

کارشناسان و صاحبنظران مختلف ضمن محکوم‌کردن این اقدام رضایت و مصلحت اشغالگران را در این اتفاق می‌بینند.

ادامه ناامنی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بروز این اتفاق بعد از 16 ماه، بدون شناسایی مسببین قبلی، زمینه این تصور را تقویت می‌کند که آمریکایی‌ها خودشان از هتک حرمت به مقدسات اسلامی رضایت دارند و این مشابه همان حرکت‌هایی است که مشرکان در بی‌احترامی به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام انجام می‌دادند.

علی آقامحمدی افزود: امنیت یک مسأله درهم تنیده است و تا وقتی که نیروهای اشغالگر در این کشور وجود دارند، عملا تأمین امنیت امکان‌پذیر نیست. اگر آمریکایی‌ها خواهان ایجاد ثبات در این کشور بودند باید حداقل در نحوه عملکردشان نشان می‌دادند که برای این منظور تلاش می‌کنند. لذا باید در مورد هتک حرمت به حرمین عسکریین پاسخگو باشند.

قصور اشغالگران

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این‌که مسلمانان خودشان بهتر می‌توانند از اماکن مقدسه عراق و حرم‌های مطهر نگهداری کنند گفت: بروز 2 بار انفجار در حرمین شریفین نشان می‌دهد که اشغالگران قادر به ممانعت از نفوذ تروریست‌ها نبودند.

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی ادامه داد: اگر امنیت عراق به دست خود مردم عراق سپرده شود دیگر شاهد فجایعی که امروز در عراق می‌بینیم نخواهیم بود. وی افزود: دیگران نیز باید این واقعیت را بپذیرند که مسلمانان بخصوص در شهرهای مقدس به‌خاطر ارادتشان به خاندان اهل بیت بهتر از هر کس دیگری قادر هستند تا از وقوع حوادثی اینچنینی جلوگیری کنند.

مصلحت اشغالگران

نماینده مجلس تصریح کرد: این اقدام برای ایجاد فتنه بین شیعه و سنی، نشان دادن ناامنی در عراق و بالاخره توجیه حضور اشغالگران در این کشور انجام شده است.

سیدمحسن یحیوی، گفت: مصلحت اشغالگران در ایجاد اینگونه اغتشاش‌ها و ناامنی‌هاست و من معتقدم با دخالت مردمی در اداره امنیت ما شاهد عملیات تروریستی کمتری هستیم.

توجیه‌گر حضور

مجید انصاری با تأکید بر این که وجود ناامنی در عراق توجیه‌گر حضور اشغالگران در این کشور است تأکید کرد: این اقدامات، صورت نمی‌گیرد مگر برای جریحه‌دار کردن احساسات شیعیان و دامن‌زدن به اختلافات بین شیعه و سنی.

عضو مجمع روحانیون مبارز با تأکید بر این که اماکن متبرکه و بارگاه ائمه معصوم شیعه از سوی اهل تسنن نیز همیشه مورداحترام بوده گفت: اماکن شیعیان و بارگاه‌های زیارتی تنها به شیعیان اختصاص ندارد، احترام این اماکن در مناطق سنی‌نشین رعایت شده و در کشورهایی مثل سوریه این اتفاقات را هیچگاه نمی‌بینیم. اما اگر در عراق اتفاقاتی مثل هتک حرمت به حرمین عسکریین اتفاق می‌افتد فقط به اهداف تروریست‌ها برمی‌گردد.

شیطنتی در کار است

عضو جامعه روحانیت مبارز نیز ضمن محکوم‌کردن این اقدام، بر توجه به پیام رهبر معظم انقلاب درباره انسجام اسلامی تأکید کرد و گفت: در این مقطع زمانی شیعیان و اهل تسنن باید از هرگونه اقدامی که باعث افزایش فاصله‌ها و به چالش کشیدن بحث انسجام اسلامی می‌شود پرهیز کنند.

سیدرضا اکرمی رخداد این حادثه در آستانه نشست دوم ایران و آمریکا برای بحث بر سر موضوع امنیت عراق را مشکوک دانست و گفت: نیروهای باقیمانده بعثی‌های عراقی و در کنار آنها نیروهای القاعده احساس کرده‌اند که با نتیجه دادن این مذاکرات باید جوروپلاس خود را جمع کنند و فتنه‌هایی را دامن می‌زنند که نشان دهند امنیت عراق مقدور نیست و در این میان تلاش برای ایجاد کدورت بین شیعه و سنی دارند.

اکرمی گفت: ما یقین داریم که این اقدام جز با رضایت آمریکا انجام نگرفته و ایران باید در مذاکرات بعدی خود با آمریکا بر روی این مسأله تأکید کند.

مشاور عالی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اظهار داشت: امروز اگر اماکن دینی امنیت نداشته باشند، اماکن دیگر از هتک حرمت مصون نیستند باید که مجامع بین‌المللی مثل یونسکو، سازمان کنفرانس اسلامی شورای همکاری خلیج فارس و... اقدامی اساسی انجام دهند و نه تنها مساجد و مکان‌های زیارتی بلکه تمام معابد را از این گونه تجاوزات مصون کنند.

عدم صلاحیت اشغالگران

حمیدرضا ترقی نیز با اشاره به نادربودن اینگونه اتفاقات در شهرهای شیعه‌نشین مثل نجف و کربلا تأکید کرد: به‌هیچ وجه باقیمانده ارتش بعثی و اشغالگران عراق صلاحیت حفاظت اماکن زیارتی را ندارند.

معاون امور بین‌الملل حزب مؤتلفه ادامه داد: به‌نظر می‌رسد که نماینده ایران در مذاکرات با آمریکا باید بر روی اینگونه هتک‌حرمتها تأکید کند و کوتاهی آنان در بروز اقدامات تروریستی.

کد خبر 24283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز