سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بازیگر ایرلندی‌تبار که با فیلم سینمایی «لورنس عربستان» به شهرت جهانی رسید و با وجود ۸‌بار نامزدی اسکار به دریافت یک اسکار افتخاری قناعت کرد، روز شنبه پس از یک بیماری طولانی در سن ۸۱سالگی در بیمارستانی در لندن درگذشت. جون فونتین ۹۶ ساله ستاره فیلم‌های «ربکا» و «سوء ظن» آلفرد هیچکاک هم روز گذشته در گذشت.

لورنس عربستان


بسیاری از علاقه‌مندان سینما پیتر اوتول را با بازی در نقش اصلی لورنس عربستان می‌شناسند؛ فیلمی که سال 1962به نمایش درآمد و برنده 7 جایزه اسکار شامل بهترین فیلم و کارگردان برای دیوید لین شد. اوتول برای این فیلم نخستین بار به نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد رسید و 7 بار دیگر هم این موفقیت را تکرار کرد؛ عددی که بین بازیگران مرد یک رکورد به شمار می‌رود. بکت، شیر در زمستان، خداحافظ آقای چیپس، طبقه حاکم، بدلکار، سال دلخواه من و ونوس دیگر فیلم‌های اسکاری او هستند. به گزارش گاردین، اوتول دوم اوت 1932در ایرلند به دنیا آمد و در نوجوانی مدتی کار خبرنگاری کرد. پس از آن در آزمون آکادمی سلطنتی هنرهای نمایشی لندن بورس گرفت. سپس کار بازیگری را آغاز کرد و یکی از چند بازیگر تئاتر جوان بریتانیا بود که خیلی زود در هالیوود ستاره شدند. اوتول سال 2003در 70سالگی، 20سال پس از هفتمین نامزدی اسکار این جایزه را برای بازی در فیلم «سال دلخواه من»، دریافت کرد. نکته جالب اینکه اوتول ابتدا نامه‌ای به آکادمی اسکار نوشته و خواسته بود اعطای این جایزه تا 80سالگی او به تعویق بیفتد. این بازیگر توانمند 3 سال پس از دریافت اسکار افتخاری برای بازی در نقش یک بازیگر پیر در ونوس هشتمین بار نامزد اسکار شد و در نهایت بدشانسی رقابت را به فورست ویتکر سیاهپوست برای آخرین پادشاه اسکاتلند واگذار کرد. آخرین فیلم اوتول در مقام بازیگر «کاترین از اسکندریه» به کارگردانی مایکل ردوود است که اوایل سال 2014به نمایش درمی‌آید.

علاقه‌مندان فیلم و سینما در ایران پیتر اوتول را با فیلم سینمایی «آخرین امپراتور» برناردو برتولوچی می‌شناسند؛ یک درام تاریخی 163دقیقه‌ای که در 9رشته ازجمله بهترین فیلم و بهترین کارگردان نامزد دریافت جایزه اسکار شد و هر 9جایزه را برد. آخرین امپراتور جزو معدود فیلم‌های اوتول بود که در سینماهای تهران هم به نمایش درآمد و خیلی‌ها آن را در سینما آزادی سابق روی پرده تماشا کردند. پخش چندباره «تروی» از تلویزیون و بازی اوتول در نقش شاه پیریام باعث شد مخاطبان بیشتر با این بازیگر قدیمی آشنا شوند.

خبر دیگر از دنیای بازیگران درگذشته اینکه جون فونتین، ستاره فیلم‌های «ربکا» و «سوء‌ظن» آلفرد هیچکاک و خواهر اولیویا دوهاویلند در سن 96سالگی در منزل خود از دنیا رفت. فونتین اوایل دهه 40با نقش‌آفرینی‌های ماندگار در 2 فیلم هیچکاک به جایگاه یک ستاره سینما رسید. او سال 1941برای ربکا نخستین بار نامزد اسکار شد و یک سال بعد با سوء‌ظن جایزه اسکار را برد. فونتین برای بازی در فیلم دختر وفادار برای سومین بار نامزد اسکار شد.

یکی از کسانی که در جوایز اسکار 1942در بخش بهترین بازیگر زن با جون فونتین رقابت کرد، خواهر بزرگش اولیویا دو هاویلند بود که برای «سحر را عقب بینداز» نامزد شده بود. گفته می‌شود وقتی جون فونتین به سمت سن می‌رفت تا جایزه‌اش را دریافت کند، خواهرش اولیویا سعی کرد او را در آغوش بکشد اما جون از این کار امتناع کرد.

سال 1947وقتی اولیویا دو‌هاویلند برای «هر کس مال خودش» جایزه اسکار برد، اتفاقی مشابه افتاد. این دو خواهر از دوران کودکی هیچ‌وقت با هم خوب نبودند و سرانجام از اواسط دهه 70دیگر با هم حرف نزدند. اولیویا دو‌هاویلند که بیش از همه برای بازی در نقش ملانی «بر باد رفته» شهرت دارد، در 97سالگی در پاریس زندگی می‌کند.

کد خبر 242786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز