چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

رئیس مجلس شورای اسلامی که تازه از سفر فیلیپین و کویت بازگشته بود مانند منوال هر 15 روز یک بار، کنفرانس مطبوعاتی خود را در حالی برگزار کرد که بخش عمده‌ای از سؤالات از وی در مورد دولت و حوزه‌های مربوط به آن پرسیده شد.

وی در پاسخ به یکی از این سؤالات تاکید کرد مراد منتقدان از پارلمانی شدن مجلس این است که مجلس هفتم از دولت حمایت می‌کند، این امر را می‌پذیرم و افتخار می‌کنم که مجلس هفتم از دولت حمایت می‌کند.

تاریخ زمان انتخابات مجلس، مذاکرات وی با مسئولان کویتی، شرکت وی در انتخابات مجلس هشتم، تعیین شورای نظارت بر آثار رئیس جمهور، پرونده هسته‌ای ایران، انتقاد 57 اقتصاددان از دولت از جمله مهمترین محورهای مطرح شده در جلسه مطبوعاتی دیروز رئیس قوه مقننه بود.

پیش‌بینی پرونده هسته‌ای

رئیس مجلس در خصوص پرونده هسته‌ای ایران هم با اشاره به این که پرونده ایران مسیر حقوقی خود را دنبال نمی‌کند پیش‌بینی در خصوص آینده این امر را دشوار دانست و گفت: قرائن دال بر این است که گرایش به حل مسئله از طرفین مذاکره بیشتر شده است و در مجموع شرایط را بهتر از گذشته می‌دانیم.

وی همچنین در مورد پیشنهاد روسیه در مورد سپر موشکی آمریکا گفت: موضع‌گیری پوتین نوعی پاسخ نقضی به آمریکاهاست و ما آن را غیردوستانه تلقی نمی‌کنیم.

ضرورت حتمی

واکنش‌ها در خصوص تشکیل شورای نظارت بر آثار رئیس جمهور به جلسه مطبوعاتی حداد عادل هم کشیده شد و وی هم سعی کرد ضمن توجیه این امر به نوعی خود را در مقام پاسخگویی به این سؤال قرار ندهد.

وی در این راستا گفت: هر کس در مقام ریاست جمهوری قرار گیرد هم کار اجرایی می‌کند و هم نظراتی را بیان می‌کند و در زمان آقای خاتمی هم اندیشه‌های وی منتشر شده است. البته تشکیل این شورا در حیطه وظایف نهاد ریاست جمهوری است و نیاز به قانون ندارد و حتماً ضرورت داشته که این شورا را تشکیل داده‌اند.

حمایت نه اطاعت

وی در ادامه در خصوص عدم انتخاب عماد افروغ به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی گفت: در سالهای گذشته هم برای ریاست این کمیسیون رقابت‌های جدی وجود داشته است ولی امسال آقای افروغ با یک رأی کمتر انتخاب نشدند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ششم ادامه داد اما در رابطه با صحبت‌هایی که درباره دولتی شدن مجلس توسط ایشان و دیگران مطرح می‌شود باید بگویم افتخار می‌کنیم که از دولت حمایت می‌کنیم اما در عین حال اطاعت از دولت را رد می‌کنم چرا که مجلس استقلال خود را حفظ می‌کند.

باز هم بحث داغ بنزین

وقتی خبرنگاری از رئیس مجلس در خصوص بنزین سؤال پرسید وی در پاسخ با اشتیاق گفت: باز هم بحث داغ بنزین.

وی سپس با اشتیاق خاصی که در جلسات قبلی مطبوعاتی هم از وی مشاهده شده بود در این خصوص به اظهار نظر پرداخت و از امکان انعطاف در سهمیه‌بندی بنزین توسط مکانیزم ارائه بنزین مازاد بر سهمیه با قیمت آزاد خبر داد و گفت: بر کلمه «‌ امکان»‌ تاکید می‌کنم

وی گفت: ادامه وضع موجود به صلاح کشور نیست و افزایش قیمت در سطح قیمت‌های بین‌المللی هم مورد تایید دولت و مجلس نیست چرا که تورم و نارضایتی‌های گسترده‌ای را به دنبال دارد.حداد عادل سهمیه‌بندی را تنها راه ممکن دانست و گفت: دولت هم اصل این امر را قبول دارد و در حال حاضر در حال اجرای تدریجی این امر است.

منتقدان پیشنهاد دهند

از دیگر سؤالاتی که از رئیس مجلس پرسیده شده بود تعیین زمان 24 اسفند به عنوان زمان برگزاری انتخابات مجلس هشتم بود که وی این امر را از مسائل  بحث‌انگیز عنوان کرد و گفت: تاریخ فعلی براساس قانون مجلس مبنی‌بر استعفای 6 ماه قبل از انتخابات مسئولان تعیین شده است.

وی گفت: این قانون اقتضای خاصی را فراهم آورده است که تعیین تاریخ به شیوه سابق ممکن نیست و شورای نگهبان و دولت مجبور شده‌اند زمان را به تعویق بیندازند. وی از مخالفین خواست خود زمانی را در این خصوص پیشنهاد دهند تا آن مورد بررسی قرار داده شود.

نماینده تهران همچنین گفت: جریان اصولگرا وحدت دارد و اختلافی در میان آنها مطرح نیست. البته آنها اگر به اجماع هم نرسند پیروز می‌شوند. چه برسد به زمانی که اجماع کنند.

کد خبر 24267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز