گروه اقتصادی: درحالی اختلاف دولت و نمایندگان مجلس بر سر منابع مالی عمرانی در لایحه بودجه بالاگرفته است که براساس گزارش‌های اعلام شده در حال حاضر ۷ هزار طرح عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد.

به گزارش همشهری، این تعداد طرح عمرانی نیمه‌تمام، در 3دسته ملی، منطقه‌ای و محلی قابل دسته‌بندی است. از این تعداد 3هزار طرح ملی است که تحت نظارت دولت قرار دارد و برای اجرای آن در قانون بودجه اعتبار مالی درنظر گرفته می‌شود. در سال‌های اخیر در جریان سفرهای استانی دولت‌های نهم و دهم، تصمیمات متعددی برای اجرای طرح‌های عمرانی گرفته شد که به اعتقاد کارشناسان و برخی مقامات دولتی، مبنای کارشناسی نداشته‌است. بخش عمده‌ای از این مصوبات نیز کلنگ خورده اما به‌دلیل عدم‌تخصیص بودجه در مراحل مختلف ساخت و اجرا ناتمام رها شده است.

براساس اعلام معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور، 3هزار طرح عمرانی ملی به تنهایی بودجه‌ای معادل 200هزار میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارد اما در بودجه سال آینده تنها 37هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. تحقق این میزان منابع نیز به اعتقاد کارشناسان با شک و تردید مواجه است.

براساس این گزارش، در سال‌های اخیر با وجود درنظر گرفتن منابع بالای مالی برای تکمیل طرح‌های عمرانی، این منابع به‌دلیلی کسری بالای بودجه تخصیص پیدا نکرده است. در این شرایط دولت با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اولویت پرداخت یارانه نقدی، با جابه‌جایی بودجه عمرانی و تخصیص آن به یارانه نقدی عملا جلوی پیشرفت طرح‌های عمرانی را گرفت. این علاوه بر تأثیر بر کاهش رشد اقتصادی و افزایش بیکاری باعث انباشت بی‌رویه طرح‌های عمرانی و بالارفتن درجه هدرروی منابع مالی کشور که پیش از این در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری شده بود، شده است.

این شرایط باعث شده که دولت در لایحه بودجه سال آینده اقدام به غربالگری و اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی کند؛ به این معنا که طرح‌های بالای 80درصد پیشرفت در اولویت تخصیص بودجه قرار‌گرفتند و بقیه طرح‌ها باید به‌دلیل نداشتن منابع مالی همچنان متوقف باقی بمانند. بر این اساس تنها 246 طرح عمرانی بالای 80درصد پیشرفت وجود دارد که سهمی از بودجه عمرانی سال آینده را داراست.

بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصادی ایران

۱۱طرح اقتصادی در ایران ارزشی در حدود3.46میلیارد دلار دارد. به گزارش همشهری، نشریه اقتصادی مید در گزارشی به معرفی طرح‌های بزرگ اقتصادی ایران پرداخته که براساس آن طرح‌توسعه فازهای 19 تا 21 پارس‌جنوبی به‌عنوان باارزش‌ترین طرح اقتصادی ایران شناخته می‌شود. در این سه فاز پارس در حدود 9میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.


به‌گزارش تسنیم، طرح توسعه فراساحلی فازهای 17 و 18 پارس‌جنوبی به ارزش 7میلیارد دلار نیز دومین طرح بزرگ اقتصادی ایران است. طرح ساخت خط لوله اتیلن غرب به ارزش 5.510 میلیارد دلار نیز در رتبه سوم قرار گرفته است. طرح ساخت خط 6متروی تهران به ارزش 4میلیارد دلار و طرح ساخت خط 7مترو به همین رقم در جایگاه چهارم قرار گرفته‌اند. پروژه توسعه فازهای 22 تا 24 پارس‌جنوبی نیز با ارزش3.5میلیارد دلاری پنجمین پروژه بزرگ ایران شناخته شده است.


براساس این گزارش ساخت خط لوله نفتی نکا جاسک به ارزش3.3میلیارد دلار، ساخت پالایشگاه نفت بندرعباس به ارزش 2.5میلیارد دلار، پروژه توسعه فازهای ساحلی 13 و 14 پارس‌جنوبی به ارزش 2.5میلیارد دلار، پروژه فازهای فراساحلی 13 و 14 به ارزش2.5میلیارد دلار و پروژه فازهای ساحلی 17 و 18 پارس‌جنوبی به ارزش 2.5میلیارد دلار از دیگر پروژه‌های بزرگ اقتصادی در ایران شناخته شده‌اند.

کد خبر 242612
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز