گرگان: همه کارشناسان و مسئولان استانی در گلستان بر این عقیده‌اند که مهم‌ترین چالش پیش‌روی استاندار جدید این استان پروژه‌های نیمه‌تمام است؛ پروژه‌هایی که اتمام آنها سبب اشتغال‌زایی و کاهش درصد نرخ بیکاری در استان می‌شود.

 تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام گلستان به زمان نیاز دارد

تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام در گلستان آنقدر بالاست که شورای شهر گرگان اعلام کرده فقط 200تای آنها در مرکز گلستان قرار دارد. یکی از اعضای این شورا درخصوص مهم‌ترین پروژه‌های نیمه‌تمام این شهر گفت: پروژه‌های فرهنگسرای گرگان، کمربندی گرگان و بیمارستان سوانح و سوختگی که از دیرباز مطرح بوده‌اند و نیمه‌کاره هستند. عبدالرضا چراغعلی افزود: تنها بخشی از این پروژه‌ها اجرایی شده ولی در بخش قابل توجهی، هیچ اثری از ادامه کار مشاهده نمی‌شود. وی همچنین با انتقاد از عدم‌اجرای پروژه‌های گردشگری عمومی برای شهروندان در ناهارخوران به‌عنوان مرکز ثقل موضوعات تفریحی و گردشگری شهروندان گرگانی اظهار داشت: بسیاری از پروژه‌های گردشگری استان طی چند سال گذشته اجرایی نشده است و ازجمله آنها می‌توان به بی‌توجهی مقامات مسئول به ناهارخوران اشاره کرد که طی چند سال گذشته برای توسعه فضای تفریحی مردم هزینه‌ای نشده و تنها سهم شهروندان این شهر از پروژه‌های گردشگری ناهارخوران پیاده‌روهای تاریک و کم عرض در شب‌های تابستان بود.

طرح‌های نیمه‌تمام استان گلستان به زعم نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی هم چالشی جدی در مسیر توسعه استان به شمار می‌آید. این نمایندگان بارها نسبت به تأمین اعتبار و تکمیل پروژه‌هایی مانند پتروشیمی که سال‌هاست به یک داستان سریالی تبدیل شده و بیش از 90هزار سرمایه‌گذار همچنان منتظر خبری خوش و رفع بلاتکلیفی این طرح هستند، مرکز درمانی مراوه تپه، مرکز تحقیقات سرطان گوارش و کبد، بیمارستان‌های مینودشت، گنبد و بندرگز و مجتمع توانبخشی ایثارگران، بزرگراه بهشهر- بجنورد حدفاصل گرگان تا بجنورد، تکمیل خط ریلی گرگان اینچه‌برون، سد چایلی و اجرای شبکه‌های آن در مجلس به مسئولان تذکر داده‌اند.

علت مشکل: انقباض بودجه

در همین رابطه نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: طرح‌های نیمه‌کاره در کشور زیاد است و با توجه به وضعیت بودجه امسال و سال گذشته که دچار انقباض بودجه‌ای شده‌ایم، در گلستان نیز این امر وجود دارد. حجت‌الاسلام سید‌علی طاهری بیان کرد: طرح‌های نیمه‌تمام در استان که بیشتر به‌دلیل کمبود اعتبار به این وضعیت درآمده‌اند، تنها با ورود سرمایه‌گذار و بخش خصوصی به بهره‌برداری می‌رسند. وی از برگزاری نشست‌های متعدد با سرمایه‌گذاران استانی و غیربومی به‌منظور هدایت سرمایه‌های سرگردان به سوی پروژه‌های نیمه‌تمام خبر داد و گفت: با وضعیت فعلی بودجه انتظار از استاندار جدید و مجموعه مدیریت استان برای تکمیل این طرح‌ها در بازه زمانی کوتاه، خواسته‌ای غیرمنطقی است اما باید با پیگیری‌ برای حل مشکل آنها اقدام کرد.

دیگر نماینده مردم گرگان و آق‌قلا هم اظهار داشت: طرح‌هایی مانند پتروشیمی که می‌تواند در منطقه تحول ایجاد کند و رفع بیکاری جوانان را در پی داشته باشد، باید جزو اولویت‌های کاری استاندار قرار بگیرد و در سایر بخش‌ها مانند بهداشت و درمان، کشاورزی، صنعتی، اقتصادی و غیره نیز باید اولویت را به طرح‌هایی بدهیم که نیاز اشتغال را تأمین کرده و به بهبود وضعیت معیشت مردم کمک کند. عیسی امامی افزود: استاندار جدید و مجموعه همکار باید اولویت برنامه‌های خود را روی پروژه‌ها و طرح‌هایی معطوف کنند که متناسب با استعدادها و شاخص‌های استان باشد. وی عنوان کرد: اهمیت کارها و طرح‌های زیرساختی بر کسی پوشیده نیست و این زیر‌ساخت‌ها در استانی مانند گلستان باید با فعال و پویا‌کردن بخش کشاورزی همراه شود.

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان نیز گفت: حرکت در مسیر پیشرفت علمی، فرهنگی، اقتصادی و توسعه متوازن استان باید مدنظر استاندار جدید باشد. سلیمان عباسی افزود: طرح‌های موجود نیمه‌تمام در استان که می‌تواند به بهبود معیشت و زندگی، افزایش درآمد سرانه و بهبود وضعیت اشتغال کمک کند، باید اولویت داشته باشد.

به‌هرترتیب همانطور که گفته شد به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین اولویت‌های حسن صادقلو، استاندار جدید و بومی گلستان به‌سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام استان است اما به هرحال تعداد بالای پروژه‌ها این نکته را مشخص می‌کند که تکمیل طرح‌ها در کوتاه‌مدت شدنی نیست و احتیاج به زمان دارد.

کد خبر 236945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز