یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اتحادیه اروپا دیروز اعلام کرد گفت‌وگوها درباره موافقتنامه تجاری و سیاسی را با اوکراین به حال تعلیق درآورده است.

این در حالی است که مقامات غربی همچنان به کیف رفت‌وآمد می‌کنند و با وعده حمایت از معترضان، بر تنور ناآرامی‌ها می‌دمند. به این ترتیب خیابان‌های کیف اکنون صحنه رویارویی تن به تن مقامات غرب با دولت اوکراین برای جلوگیری از نزدیک‌شدن این کشور به حلقه روسیه است.

به گزارش رویترز، استفان فوئل وزیر گسترش اتحادیه اروپا خبرداد که روز شنبه به اوکراین اطلاع داده که گفت‌وگو درباره موافقت تجاری و سیاسی را به حال تعلیق درآورده است. به گفته وی، استدلال‌های کیف هیچ مبنایی در واقعیت ندارد. پنجشنبه هفته گذشته، سرهی آربوزوف معاون نخست‌وزیر اوکراین پس از مذاکره‌ای طولانی با فوئل در بروکسل به خبرنگاران گفت کشورش این موافقتنامه تجاری را امضا خواهد کرد.

نظیر این گفته را همان روز خانم کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از دیدار با ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور بر زبان آورده بود. در این حال، جان مک‌کین سناتور جمهوریخواه آمریکا دیروز از اردوگاه‌ معترضان در خیابان‌های کیف بازدید کرد و ضمن اعلام حمایت از آنان، با سران معترضان به گفت‌وگو نشست. دیشب کریس مورفی رئیس کمیته فرعی اروپای سنا نیز به جمع معترضان پیوست.

هفته گذشته، برخی دیگر از مقامات غربی ازجمله کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ویکتوریا نولاند دستیار وزیر خارجه آمریکا ضمن حضور در خیابان‌های کیف با معترضان دیدار و از آنان پشتیبانی کردند. مقامات غربی که از اشتیاق اوکراینی‌ها برای نزدیکی به اتحادیه اروپا ذوق‌زده شده‌اند، می‌کوشند از این اعتراض‌ها به نفع خود بهره‌برداری کنند.

پس از بروز بحران بدهی در اروپا، بروکسل و برلین کشورهای بدهکار اروپا ازجمله یونان، اسپانیا و پرتغال را مجبور کردند در ازای دریافت کمک مالی، اقدامات ریاضتی گسترده‌ای را به اجرا بگذارند که باعث ناخرسندی شدید مردم این کشورها شده و وجهه اتحادیه اروپا و کلاً‌ طرح اتحاد اروپا را نزد مردمان این قاره تضعیف کرده است. به‌نظر می‌رسد نظیر همین وضعیت به نوعی دیگر برای آمریکا وجود دارد. وجهه این کشور در میان کشورهای خاورمیانه به‌خاطر نوسان در سیاست‌ها تا حدی تضعیف شده است.

از این رو، اکنون هم آمریکا و هم اروپا می‌کوشند از وضعیت پیش‌آمده در اوکراین به نفع خود استفاده کنند. دولت اوکراین هم با توجه به وضعیت اقتصادی نابسامان خود، تلاش می‌کند بیشترین بهره را از نزدیکی به اروپا ببرد. مایکولا آزاروف نخست‌وزیر اوکراین پیش‌تر از نیاز این کشور به دریافت 20میلیارد یورو از اتحادیه اروپا سخن گفته بود. این در حالی است که بروکسل فقط از امکان پرداخت 610میلیون یورو به کیف صحبت کرده است.

در این حال، یانوکوویچ موضوع اتحادیه گمرکی را با روسیه پیش کشیده است که بالقوه می‌تواند درآمد بیشتری برای کیف ایجاد کند. اوکراین همچنین می‌تواند درصورت نزدیکی به مسکو، از روسیه گاز با تخفیف وارد کند. وی قرار است ظرف چند روز آینده برای مذاکره با کرملین راهی مسکو شود. سران معترضان از آن نگرانند که وی در این سفر توافق‌هایی صورت دهد که عملاً‌ دیگر موضوع پیمان تجاری و سیاسی را با اتحادیه اروپا منتفی کند.

از این رو، آنان بار دیگر از مردم خواسته‌اند با شمار انبوه به خیابان‌ها بیایند تا صدای خواسته خود را به گوش دولت برسانند. دولت هم می‌کوشد با اقداماتی از اعتراض مردم بکاهد. یانوکوویچ روز شنبه فرماندار کیف و یکی از دستیاران خود در امور امنیتی را به‌دلیل نقش آنان در خشونت‌های گذشته برکنار کرد. ویکتور پشونکا دادستان کل اوکراین گفت 2نفر از مقامات پلیس نیز در حال بازجویی هستند. گفت‌وگوهای بین مخالفان و دولت هم که روز جمعه انجام شد، به جایی نرسید. تعلیق گفت‌وگو درباره موافقتنامه تجاری و سیاسی و تداوم اعتراض‌ها، روزهای خوبی را برای اوکراین نوید نمی‌دهد.

کد خبر 242606
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز