همشهری آنلاین: پس از ماه ها کشمکش میان گروه های سیاسی تونس و دولت موقت، سرانجام کمیته گفت و گوی ملی شنبه شب مهدی جمعه یک شخصیت مستقل را به عنوان نخست وزیر موقت جدید این کشور انتخاب کرد.

نخست وزیر جدید تونس انتخاب شد

به گزارش ایرنا،خبرگزاری تونس (وات) روز یکشنبه از نگاه احزاب و جناح های سیاسی آن کشور به این موضوع پرداخته و آورده است:حسین العباسی دبیر کل اتحادیه کار تونس و سخنگوی رسمی کمیته گفت و گو ملی درباره روند انتخاب نخست وزیر جدید این کشور می گوید : قرار بود 21 حزب مختلف تونسی در انتخاب نخست وزیر موقت شرکت کنند، اما دو حزب جمهوری و دمکراتیک سوسیالیست و یک حزب دیگر (به نام آن اشاره نکرد) ، به دلایل نامعلومی در این رای گیری شرکت نکردند.

به گفته وی، از 18 حزب شرکت کننده در انتخاب نخست وزیر موقت تونس ، 11 حزب به مهدی جمعه وزیر صنایع در دولت موقت رای مثبت دادند و به این ترتیب وی به عنوان نخست وزیر موقت جایگزین ˈعلی العریض ˈ عضو برجسته ˈجنبش النهضهˈ برگزیده شد.

سخنگوی رسمی کمیته گفت و گو ملی خاطرنشان می کند: احزاب مخالف دولت موقت تونس انتظار دارند با انتخاب نخست وزیر جدید، شرایط سیاسی و اقتصادی این کشور بهبود یابد .

به گفته العباسی، کمیته گفت و گوی ملی که از اتحادیه کار ، کمیته ملی وکلای تونسی و اتحادیه دفاع از حقوق بشر و همچنین سازمان کاریابی این کشور تشکیل شده است، در مورد روند انتخاب نخست وزیر جدید مواضع مشترکی داشتند .

وی متذکر می شود که نخست وزیر جدید تونس باید تا هفته آینده، دولت موقت جدید را معرفی کند.

العباسی همچنین ضرورت تشکیل هرچه زودتر دولت موقت با توانایی مناسب و بی طرف را متذکر می شود.

دبیر کل اتحادیه کار تونس می گوید: دولت جدید باید بر اساس نقشه راه به شرایط نابسامان سیاسی و اقتصادی تونس توجه داشته باشد .

العباسی تاکید دارد: موضوع مبارزه با تروریسم و ایجاد راهکارهای مناسب برای مقابله با تروریستها باید در دستور کار دولت آینده باشد .

بنابر گزارش، انتخاب مهدی جمعه واکنش هایی را محافل سیاسی و حزبی تونس برانگیخت.

راشد الغنوشی رییس جنبش اسلامگرای النهضه تونس ضمن استقبال از انتخاب نخست وزیر جدید گفت: روند انتخاب نخست وزیر جدید، دمکراتیک و بر اساس آرای مثبت، منفی و ممتنع بود.

وی تاکید کرد که انتخاب نخست وزیر جدید به معنای سلطه اکثریت بر اقلیت نیست و احزاب تونسی توانستند درباره نخست وزیر جدید به توافق برسند.

به گفته الغنوشی، جنبش النهضه داوطلبانه پذیرفت که دولتی بی طرفی در تونس تشکیل شود. زمانی که علی العریض نخست وزیر وقت تونس اعلام کرده بود، حاضر به کناره گیری از قدرت و تشکیل دولت توافقی در کشور است، به این معنا بود که می خواهیم تونس در روند دمکراتیک و تکمیل روند انتقالی قرار گیرد.

از سوی دیگر حمه الهمامی سخنگوی حزب چپگرای خلق تونس اعلام کرد که حزب وی، به سبب نبود هماهنگی در میان احزاب مخالف، در روند انتخاب نخست وزیر موقت، شرکت نکرده است.

وی همچنین از انتخاب مهدی جمعه به عنوان نخست وزیر موقت تونس حمایت نکرد.

ایاد الدهمانی عضو کمیته اجرایی حزب جمهوری تونس نیز در واکنش به انتخاب مهدی جمعه به عنوان نخست وزیر موقت این کشور گفت که به علت عدم مشارکت سایر احزاب در این انتخاب، حزب جمهوری آن را تایید نمی کند.

از سوی دیگر رضا بلحاج عضو کمیته اجرایی حزب نداء تونس از احزاب سرشناس مخالف دولت اسلامگرای تونس، تلاشهای چند هفته ای انتخاب نخست وزیر را دارای نتایجی منفی برای جامعه تونس ارزیابی کرد .

وی ضمن انتقاد از عملکرد کمیته گفت و گوی ملی تونس تاکید کرد که روند اجرایی دولت با انتخاب مهدی جمعه هیچگونه تغییر نخواهد کرد و تنها مهره ها عوض می شوند.

به عقیده بلحاج، جنبش النهضه در آینده با نخست وزیر موقت همکاری نخواهد کرد و تلاش می کند، دیدگاه های خود را به وی تحمیل کند .

به هنگام انتخاب نخست وزیر موقت تونس، هفت حزب جبهه نجات، یکپارچه (ملی گرا) ، کارگران، رهروان (چپگرا)، خلق پیشرو، جمهوری و تونس (ملی گرا) در روند انتخاب مهدی جمعه ، رای ممتنع دادند .

از زمان ترور چند شخصیت سیاسی مخالف حکومت تونس ، این کشور وارد بحران سیاسی شد و مخالفان بر استعفای دولت موقت به عنوان خواسته اصلی خود تاکید داشتند.

توافق دولت و مخالفان برای انتخاب نخست وزیر جدید تونس امری مهم برای خارج شدن این کشور از بحران کنونی ارزیابی شده است.

کد خبر 242576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز