یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تونس به آرامش نرسیده؛ در این کشور که الگوی قیام‌های عربی در منطقه بود، تظاهرات پایانی ندارد.

Tunis

خبرگزاری سوئیس گزارش داد، هم هواداران و هم مخالفان دولت تونس شب یکشنبه دوباره با شمار صدها هزار نفری به خیابان‌ها ریختند.

حامیان حزب دولتی اسلام‌گرای النهضه در پایتخت تونس در میدان قصبه که مقر دولت در آنجا واقع شده، گرد هم آمدند.

النهضه شمار تظاهرکنندگان را حدود 200 هزار نفر اعلام کرد، اما پلیس اعلام نظر نکرده است. جمعیت شعارهایی همچون "مشروع است"، "ملت النهضه را می‌خواهد" و "الله اکبر" سر دادند.

آنها پرچم تونس و النهضه و همچنین جنبش سلفی‌ها را در دست داشتند. تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار شد و بزرگ‌ترین تظاهرات سازمان‌دهی شده توسط النهضه از زمان آغاز بحران سیاسی در این کشور محسوب می‌شد.

در فاصله‌ای نه چندان دور از این تظاهرات، هزاران مخالف دولت گردهم آمدند و خواستار انحلال پارلمان و همچنین استعفای دولت شدند.

تونس چند روزی است در تلاطم اعتراضات ضددولتی است. دلیل این ناآرامی قتل محمد براهمی در تاریخ 25 ژوئیه بود. هوادارانش حزب النهضه را مسئول این قتل می‌داند.

در این بین کابینه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام برای خروج این کشور از بحران شده است. این انتخابات قرار است 17 دسامبر آغاز شود. در همین حال، علی العریض، نخست وزیر تصمیم به کناره‌گیری زودهنگام گرفته است. النهضه اعلام کرده روز سه‌شنبه همایشی بزرگ برگزار می‌کند.

تونس تاکنون به عنوان کشوری در میان اعراب در نظر گرفته می‌شد که از بیشترین اقبال برای حرکت در مسیر دموکراسی برخوردار است. کارشناسان به دلیل این بحران جدید بیم دارند که این کشور به سیر قهقرایی سقوط کند.

کد خبر 225743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز