مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: کمتر از یک سال بعد از اعزام نخستین میمون فضانورد ایرانی، دومین گونه از این جانور نیز با موفقیت به فضا پرتاب و به زمین بازگردانده شد.

این امر می‌تواند کشورمان را گامی دیگر به جلو جهت اعزام انسان به فضا ببرد. اخبار انتشاریافته درباره این پرتاب موفقیت‌آمیز حکایت از آن دارد که آخرین محموله زیستی حامل دومین میمون فضایی با نام فرگام، بامداد  توانست ماموریت زیر‌مداری خود را با موفقیت کامل پشت سر بگذارد. کاوشگر پژوهش که حامل یک میمون از نژاد رزوس بود، پس از طی یک مسیر زیرمداری تا ارتفاع 120کیلومتر در مدت زمان حدود 15دقیقه توانست به زمین بازگردد و موجود زنده را سالم بازیابی کند.

در طول این ماموریت دانشمندان فضایی کشور توانستند علائم محیطی داخل محموله زیستی ازجمله صوت، تصویر، ترکیب گازی و علائم حیاتی موجود زنده نظیر نوار قلب و شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت عمومی در طول پرواز زیرمداری را ثبت و کنترل کرده و در ایستگاه‌های زمینی آنها را لحظه به لحظه رویت کنند. از ویژگی‌های جدید این کاوشگر می‌توان به استفاده از پرتابگر با سوخت مایع که به‌دلیل اعمال سطح شتاب و ارتعاش پایین‌تر بر محموله زیستی نسبت به پرتابگر‌های قبلی جهت ماموریت‌های حامل موجود زنده از قابلیت‌های بالاتری برخوردار است، اشاره کرد. به کار‌گیری فناوری ضربه‌گیر فرود برای کاهش ضربه وارده به موجود زنده در زمان نشست، حداقل‌سازی‌ زمان جست‌وجو و نجات محموله و پاسخگویی مطلوب چتر نجات در مرحله پایانی پرواز از دیگر ویژگی‌های کاوشگر پژوهش به شمار می‌رود.

محمد ابراهیمی چندی پیش نیز درباره پرتاب کاوشگرها گفته بود: فرستادن فضانورد به مدار زمین در 2 مرحله اعزام انسان به زیر مدار و اعزام مداری تقسیم‌بندی می‌شود که این طرح هنوز به‌صورت رسمی آغاز نشده است. وی افزود: اکنون عملیات آماده‌سازی‌ چند میمون از نژاد رزوس در حال انجام است و علاوه بر این تست چند موجود زنده در ابعاد میمون نیز برای اعزام به فضا در دست انجام است. مدیر پروژه اعزام انسان به فضا 9گام اعزام نخستین فضانورد ایرانی در مدار زمین را موجودات کوچک، موجودات بزرگ، فضانورد به زیرمداری، موجودات کوچک در مدار، بازگشت کپسول زیستی از مدار، آمادگی برای فرستادن کپسول زیستی حاوی انسان به مدار، تست بدون سرنشین و تست با روبات و نهایتا فضانورد در مدار عنوان کرد.

سال گذشته نیز ایران موفق شد با کاوشگر پیشگام برای نخستین‌بار موجود زنده به فضا ارسال کند. کاوشگر پیشگام نام دیگر کاوشگر ۵ (پنجمین کاوشگر تحقیقاتی با ماموریت موفق) ایران بود که در ساعت ۱۲ و ۳۷ دقیقه نیم‌روز ۹بهمن ۱۳۹۱ یک میمون نر 3‌ساله از گونه رزوس را در سفری ۱۶دقیقه‌ای از پایگاه فضایی سمنان به ماموریت زیرمداری ارسال کرد. ایران سال گذشته در زمان پرتاب نخستین موجود زنده این کشور به فضا اعلام کرد که این کاوشگر پس از طی مراحل پیش‌بینی‌شده و رسیدن به سرعت، شتاب و ارتفاع تا ۱۲۰ کیلومتری از سطح زمین، بار دیگر به زمین بازگشت و موجود زنده آن با موفقیت بازیابی شد.

ضربان قلب میمون در لحظه شتاب کاوشگر ۱۴۰ ضربه در دقیقه بود. رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی سازمان فضایی ایران در یک کنفرانس خبری نام نخستین میمون فضانورد ایران را پیشگام اعلام کرده بود. نخستین محموله زیستی ایران ۸۰ کیلومتر دورتر از محل پرتاب به زمین فرود آمده بود. سازمان فضایی ایران درنظر دارد که تا سال ۱۳۹۹، نخستین فضانورد ایرانی را با استفاده از فناوری فضایی بومی به مدار زمین بفرستد. این سازمان دارای غرفه‌ای در محل نمایشگاه دائمی فضایی سازمان ملل متحد در شهر وین است.

کد خبر 242453
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز