همشهری آنلاین: دکتر فرهنگی از اساتید مدیریت رسانه که به گفته وی از آغازین گام‌های شکل‌گیری ایده نگارش مجموعه کتاب «۲۳۰ سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبان» با محسن میرزایی مولف این کتاب همراه بوده است، مهمترین دشواری‌ها در زمینه سامان دادن به این مجموعه مرجع را تشریح کرد.

دکتر علی اکبر فرهنگی در گفتگو با همشهری آنلاین در این باره گفت: دشواری‌ها در زمینه چاپ یک کتاب مرجع در ایران خیلی زیاد است. مرحوم دهخدا هم وقتی می‌خواست لغت‌نامه را پایه‌گذاری کند با دشواری‌های زیادی مواجه بود؛ یک طرف دشواری‌های مالی و یک طرف هم دشواری‌های فنی و اداری.

وی افزود: مهمترین دشواری در به سرانجام رساندن یک کتاب مرجع، ایجاد یک فضایی است که آن را درک کنند و از آن بتوانند به نحو احسن بهره‌برداری کنند.

فرهنگی اضافه کرد: محسن میرزایی با هزینه شخصی خود مجموعه کتاب ۲۳۰ سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبان را پیش برده و هیچ سازمانی از وی حمایت مالی نکرده است. مسئله مالی یکی از دل مشغولی‌های بزرگ در چاپ کتاب است که میرزایی با هزینه شخصی خود این مجموعه کتاب را سامان داده است.

این استاد دانشگاه، نهایی شدن مجموعه «۲۳۰ سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبان» را یک کار ملی دانست و خاطرنشان کرد: در دانشگاه باید جای این کارها باشد ولی متاسفانه حوصله این کارها نیست. اگر پایمردی میرزایی نبود شاید اصلاً این کار انجام نمی‌گرفت.

این استاد مدیریت رسانه با بیان اینکه ایده نگارش این کتاب را به محسن میرزایی داده است، گفت: از سال‌های 1360 و اوایل 70 که میرزایی از خارج کشور بازگشت، نشست‌های مکرری با همدیگر داشتیم که در این نشست‌ها این ذهنیت ایجاد شد که جای چنین اثری خالی است.

فرهنگی یادآور شد: کشورمان در دهه 1330 و 40 به تدریج با مبانی صنعت جدید و بازرگانی جدید آشنا شده و مقوله تبلیغات به صورت علمی و سیستماتیک در این مقطع مطرح می‌شود.

وی افزود: محسن میرزایی در همان مقطع یکی از فعالان مطرح در موسسه «فاکوپا» بوده که در آن زمان بزرگترین موسسه در زمینه تبلیغات بوده است بنابراین میرزایی با پایه ذهنیت تاریخی که دارد، توانسته ۲۳۰ سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبان را جمع آوری و تحلیل کند.

بر طبق این گزارش، سه جلد از مجموعه شش جلدی «۲۳۰ سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبان» جمعه 22 آذر ماه با حضور چهره‌های حرفه‌ای و علمی صنعت تبلیغات در خانه هنرمندان برگزار شد. این مجموعه کتاب اثری از محسن میرزایی روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار است که تاریخچه تبلیغات در رسانه‌های مکتوب فارسی‌زبان در یک دوره ۲۳۰ ساله تا دهه ۵۰ شمسی را به تصویر می‌کشد.

کد خبر 242452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز