همشهری آنلاین: رییس سازمان محیط زیست گفت: از برنامه‌ها و رویکردهای مهم دولت و به ویژه شخص رئیس جمهور موضوع مقابله با آلودگی هواست. رایزنی‌های بسیار جدی در این حوزه با وزارت نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، دستگاه‌های زیر مجموعه، متخصصان، صاحبنظران و حتی رایزنی‌های بین‌المللی آغاز شده است.

هاشمی دالما

به گزارش همشهری آنلاین، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها و راهکارهایی که دولت تدبیر و امید در این زمینه دارد، اظهار داشت: شهروندانی که در شهرهای بزرگ یا نزدیک مراکز صنعتی زندگی می‌کنند، همه متاثر از مسئله آلودگی هوا هستند و تقریباً چیزی بالای ۴۰ میلیون نفر در سطح کشور به نوعی متاثر از این مسئله هستند، بنابراین باید منبع آلودگی‌ها را شناسایی کرد.

معصومه ابتکار افزود: رویکرد اصلی در مبارزه با آلودگی هوا، منبع آلاینده است. این منابع که بیشتر از احتراق داخلی موتور‌ها و سوخت فسیلی است که می‌تواند منابع ساکن باشد و این منابع ساکن شامل صنایع، نیروگاه‌ها، بخش نفت و بخش خانگی است.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر موتورخانه‌های خانگی شهر‌ها را حساب کنیم، شهری مانند تهران حدود یک و نیم میلیون واحد مسکونی دارد و این واحدهای مسکونی هر کدام یک شعله و موتورخانه دارد که آن‌ها هم بخشی از میزان آلایندگی را به دلایل مشکلات فنی و غیره دارند که متاسفانه این مشکلات به آلایندگی شهر تهران کمک می‌کند.

مبارزه با ریزگردها

معاون رئیس جمهور به برنامه‌ها و رویکرد دولت تدبیر و امید به بحث مقابله با آلودگی شهرهای بزرگ به ویژه کلان شهر‌ها اشاره کرد و افزود: از برنامه‌ها و رویکردهای مهم دولت و به ویژه شخص رئیس جمهور موضوع آلودگی هواست. البته آلودگی در این سال‌ها یک جنبه دیگری هم پیدا کرده و آن هم بحث ریزگردهاست.

وی یادآور شد: ما از سالهای ۸۲ و ۸۳ موضوع آلودگی‌های برون مرزی را آغاز کرده بودیم. که باید این مسائل رصد و برنامه ریزی می‌شد و به ویژه در بخش همکاری‌های بین المللی که متاسفانه در چند سال گذشته باز هم به مسئله ریز گرد‌ها توجه لازم نشد، اما دولت آقای روحانی توجه خاص و ویژه به این موضوع خواهد داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اولین کاری که در این زمینه انجام شده و بسیار هم اهمیت دارد این است که کارگروه آلودگی هوا دوباره احیاء شده است و یک جلسه در سطح ملی و با حضور تمام دستگاه‌ها در تهران برگزار شد زیرا این یک کار تیمی است و هر کسی از برنامه عقب باشد روند کار سایرین را نیز کند خواهد کرد.

ابتکار در ادامه یک بخش از مشکلات بحث ریزگرد‌ها را مربوط به توافقات بین المللی و تحریم‌ها دانست و ادامه داد: البته متاسفانه کیفیت بنزین تولیدی هم بسیار سقوط کرده و در حال حاضر بازسازی این کیفیت و رسیدن به آن استاندارد‌ها کار سختی است. این مسائل همه از جمله شاخص‌ها، استاندارد‌ها، ضوابط کارهایی که باید خودروسازی انجام بدهد، همه به بحث و بررسی گذشاته شده است.

وی یادآور شد: همزمان برای موضوع آلودگی شهر‌ها سفرهایی داشتیم از جمله سفر به اراک و شرکت در برنامه کاهش آلودگی هوای شهر اراک که خوشبختانه با رویکرد بسیار مثبت استاندار و دستگاه‌های اجرایی مواجه شدیم و برنامه‌ای را از آنجا شروع کردیم در کنار آن به اصفهان، اهواز و کرج هم سفری مشابه داشتیم و در سفر بعدی شیراز و مشهد و سایر کلان شهر‌ها را در برنامه خواهیم داشت.

چاره‌ای جز تعطیلی مدارس نداریم

رییس سازمان محیط زیست همچنین درباره تعطیلی مدارس و مراکز اداری به علت آلودگی هوا و تاثیرگذاری چنین شیوه‌هایی در مقابله با آلودگی هوا اظهار داشت: این یک راهکار کوتاه مدت است ما تا وقتی نتوانیم برنامه‌های بلند را که زمان می‌برد، اجرایی کنیم، به ناچار به دنبال چنین برنامه‌هایی خواهیم بود.

معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: متاسفانه آن برنامه‌ای که برای مقابله با آلودگی هوا در کلانشهر‌ها قرار بود اجرایی شود، چند سالی در ایران متوقف شد و اجرا نکردیم اما در مکزیکو سیتی انجام شد و از آلوده‌ترین شهر دنیا به یکی از شهرهایی که دارای هوای نسبتاً استاندارد هست، تبدیل شدند و خیلی تغییر کردند، به همین دلیل در برخی از شرایط به ناچار باید به راهکارهای کوتاه مدت پرداخت.

تشکیل اولین جلسه شورای عالی محیط زیست

معاون رئیس جمهور در ادامه به تشکیل اولین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: این شورا که عالی ترین ستاد تصمیم گیری ملی برای محیط زیست کشور است، ریاست آن هم با رئیس جمهور است و این شورا وظیفه دارد که سیاست گذاری‌ها را دنبال کند.

ابتکار افزود: در چند سال قبل هم این شورا بسیار فعال بود ولی متاسفانه باز هم به دلایل نامعلوم منحل شد و در حد یک کمیسیون فعالیت می‌کرد، البته در آنجا کارهایی انجام شد اما در سطح رئیس جمهور نبود و هر چند آن موقع دلسوزان و طرفداران محیط زیست گفتند این کار را نکنید، اما اتفاقی نیافتاد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم برنامه‌های مختلفی در بحث مقابله با ریزگرد‌ها در سطح داخلی و بین المللی طراحی شده است و در قالب ستادهایی پیگیر این موضوع هستیم به ویژه در بحث همکاری با کشور عراق و سفر اخیر آقای نوری المالکی به تهران که قرار بر این شد؛ ستاد بحث ریزگرد‌ها را در قالب منطقه‌ای با حضور کشورهایی مرتبط تشکیل دهیم.

وی یادآور شد: البته بخش عمده‌ای از این ریزگرد‌ها از کشور عراق به سمت ایران می‌آید و پروژه‌های منطقه‌ای هم در باید در آنجا اجرا شود. در این مرحله استارت کار را می‌زنیم، مطالعات، کارهای اولیه و بررسی‌ها همه در این مدت صورت گرفته است.

نگاه زیست محیطی در دستگاه‌ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به سوالی درباره همکاری و تعامل سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه برای حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: موضوع حفاظت از محیط زیست بخشی نیست. سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت برنامه ریزی، نظارت و سیاست گذاری کلان را به عهده دارد و اجرای وظایف و مسئولیت‌ها بر عهده بخش‌های مختلف است و همه دستگاه‌ها در مقابل محیط زیست مسئول هستند. در قانون اساسی هم این موضوع ذکر شده است که همه آحاد جامعه برای حفظ محیط زیست مسئولیت دارند.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وی افزود: الان هم رویکرد نوین، رویکرد مدیریت توسعه است و محیط زیست در مقابل توسعه قرار نمی‌گیرد. نگاه حفاظتی هم به مفهوم این است که مسیر توسعه به سمتی پیش برود که توسعه اتفاق بیافتد اما آسیب، تخریب و آلودگی محیط زیست را به دنبال نداشته باشد یا خیلی کم باشد که این به عملکرد دستگاه‌ها بر می‌گردد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: هر دستگاهی یک سری وظایف توسعه‌ای دارد در کنار آن یک سری استاندارد‌ها، ضوابط و مقرراتی دارد که باید محیط زیست را جدی بگیرد. و وظیفه مهم شورای عالی حفاظت محیط زیست و دولت هم این است که تکالیف زیست محیطی را در آن دستگاه‌ها ساری و جاری کند.

کد خبر 242214
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز