چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس سابق دیپلمات‌های سازمان ملل در فلسطین اشغالی، از نقش آمریکا در بحران خاورمیانه انتقاد کرد.

خبرگزاری اتریش از لندن گزارش داد، آلوارو دو سوتو (Alvaro de Soto) گفت، آمریکا با حمایت از اسراییل از تلاش‌ها برای رسیدن به صلح در منطقه جلوگیری می‌کند.

روزنامه انگلیسی گاردین چهارشنبه بیست و سوم خرداد در گزارشی درباره پایان ماموریت این دیپلمات به نقل از وی نوشت که آمریکا از انسداد درآمدهای مالیاتی فلسطینی‌ها از سوی اسراییل حمایت کرده است.

به گفته وی، کمیته چهارجانبه متشکل از آمریکا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و روسیه نمی‌تواند حرفی بزند، «چون نماینده آمریکا ما را می‌ترساند.»

« بی‌طرفی از دست رفته»
دو سوتو در انتقاد از وضع موجود گفت که بدین ترتیب این کمیته همه بی‌طرفی را که باید می‌داشت از دست داده است، زیرا دولت واشنگتن از انتقاد پول به مقامات تشکیلات خودگردان سرباز زده‌اند.

این دیپلمات سازمان ملل که تبعه پروست در همین حال از دیگر کشورها نیز انتقاد کرد و گفت، تحریم کشورهای غربی علیه دولت به رهبری حماس در مناطق فلسطینی‌نشین « در بهترین حالت نهایت کوته‌بینی» است و «پیامدهای مخربی» برای ملت فلسطین دارد.

دو سوتو همچنین از این گلایه کرد که سازمان ملل به شدت خود را با آمریکا و اسراییل هماهنگ می‌کند و افزود: «ظاهرا در هر وضعیتی که سازمان ملل باید موضع‌گیری کند، این موضع بازتابی است از واکنش اسراییل یا واشنگتن به آن موضوع، به جای آن که موضعی صحیح درباره آن مساله گرفته شود.

در همین حال این دیپلمات از فلسطینی‌ها نیز انتقاد کرده و مدعی شده است که تلاش‌های آنان برای توقف خشونت ناکافی است.

کد خبر 24210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز