معاون مناطق مرطوب و نیمه‌مرطوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به آلودگی ۵۵هزار هکتار از جنگل‌های شمال به آفت «قارچی شمشاد» از جمع‌آوری بذر درختان شمشاد خبر داده و می‌گوید: با جمع‌آوری بذر شمشاد از مناطق سالم دوباره اکوسیستم از بین رفته جنگل‌های شمشاد را احیا خواهیم کرد.

۵۵هزار هکتار از رویشگاه شمشاد‌ها مبتلا به آفت شد


این آفت از مرز آستارا آغاز شده به سمت شرق جنگل‌های شمالی در حال پیشروی است، باوجود این، علی اوسط منتظری می‌گوید: هنوز این اطمینان را می‌دهیم که بخش زیادی از جنگل‌ها سالم است. قرار است برای کنترل این آفت که بیش از 3سال است بلای جان شمشادها شده ذیل 3 بخش شناسایی، تعیین علل و عوامل و راهکارهای مکانیکی و بیولوژیکی اقداماتی انجام شود.

در سال 1334، مساحت جنگل‌های شمال 2 میلیون و 88هزار و 559هکتار بود اما در سال 1346، حدود 99هزار هکتار از سطح جنگل‌ها کاسته شد. در سال1373 نیز با کاهش 141هزار هکتاری جنگل‌ها مواجه شدیم. این آماری است که منتظری در گفت‌وگو با ایسنا ارائه می‌دهد اما نکته درخور تامل آنکه وی می‌افزاید: با تلاش‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، روند کاهش سطح جنگل‌ها متوقف شد و تا سال 86 مساحت جنگل‌های شمال 91هزار هکتار افزایش پیدا کرد؛ آمار بحث برانگیزی که نیاز به بررسی دارد.

کد خبر 242089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز