همشهری آنلاین: داده‌های ماهواره‌‌ای به تازگی تجزیه و تحلیل‌شده ناسا از شرق جنوبگان نشان‌دهنده رکورد جدیدی برای پایین‌ترین درجه حرارت ثبت‌شده روی کره زمین است: منهای ۹۴ درجه سلسیوس.

ice

این درجه حرارت در اوت 2010 ثبت شد که دما به منهای 94.7 درجه سلسیوس رسید. بعد در 31 ژوئیه امسال دما به این حد نزدیک شد و منهای 92.9 درجه سلسیوس رسید. رکورد قبلی منهای 89.2 درجه سلسیوس بود.

به نوشته گاردین دانشمندان یخ‌شناس، تد اسکامبوس، از  "مرکز ملی داده‌های یخ و برف" آمریکا دوشنبه 11 دسامبر این رکورد را در جلسه علمی اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو اعلام کرد.

او گفت: "این چنین درجه حرارت پایینی در یک روز خوب تابستانی در قطبین باید در کره مریخ ثبت می‌شد. من مطمئنم که این نقاط سردترین مکان‌ها روی کره زمین هستند."

البته به گفته او این درجه حرارت در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت نخواهد شد، چرا که با اندازه‌گیری ماهواره‌ای به دست آمده است، نه دماسنج.

اسکامبوس گفت نمی‌توان بودن در چنین درجه حرارت پایینی چه احساسی دارد. اما به گفته او دانشمندان در قطب جنوب به عنوان کاری نمایشی برای مدت کوتاهی در دمای منهای 73 درجه سلسیوس برهنه شده‌اند، بر اساس این تجربیات افراد در حدود سه دقیقه در چنین درجه حرارتی می‌توانند زنده بمانند.

اما پژوهشگران در قطب در اغلب اوقات مجبورند از طریق یک لوله هوا تنفس کنند که هوا را از طریق غلاف وارد کت فرد می‌کند و آن را گرم می‌کند، بنابراین به گفته اسکامبوس شما به طور تصادفی هوای سرد را تنفس نخواهید کرد.

ولید عبدالاتی، دانشمند یخ‌شناس در دانشگاه کلرادو و دانشمند ارشد سابق ناسا و اسکامبوس در این جلسه گفتند این دمای بسیار پایین احتمالا یک ثبت اتفاقی نامعمول در مکانی بوده است که پیش از این در آن اندازه‌گیری درجه حرارت انجام نگرفته است، و ممکن است در گذشته سردتر یا گرمتر بوده باشد.

عبدالاتی گفت: "این رکورد نشاندهنده طیف شرایط آب و هوایی است که بر روی کره زمین وجود دارد، و برخی از آنها را ما تا به حال نتوانسته‌ایم مشاهده کنیم."

کد خبر 242084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز